Nowa galeria, nowe drogi

Powstające centrum handlowe w Gdańsku mocno zmieni układ komunikacyjny w centrum. Czy to uchroni je przed korkami?

Publikacja: 09.10.2017 20:30

Na terenie kompleksu Forum Gdańsk powstanie łącznie siedem budynków

Na terenie kompleksu Forum Gdańsk powstanie łącznie siedem budynków

Foto: shutterstock

Budowa wielofunkcyjnego kompleksu Forum Gdańsk rozpoczęła się jesienią 2014 roku.

– Będzie to obiekt wielofunkcyjny, unikalny na skalę europejską. Łącznie na terenie inwestycji powstanie siedem budynków, w tym kilka z funkcją handlową, rozrywkową, gastronomiczną i usługową, zrewitalizowany budynek dawnego przedszkola sióstr elżbietanek, w którym będzie restauracja i hotel, centrum turystyczno-kulturalne Kunszt Wodny, a także część biurowa – wylicza Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk.

W pierwszym etapie inwestycji powstanie część handlowa wraz z przestrzeniami publicznymi dostosowanymi do różnych potrzeb, w tym przestronny plac miejski. Najwyższe budynki części handlowej będą miały ponad 30 m. Najniższy będzie Kunszt Wodny – nieco ponad 11 m. Łącznie Forum Gdańsk zaoferuje 62 tys. mkw. powierzchni komercyjnej, na której znajdzie się około 200 lokali handlowych i usługowych. Otwarcie kompleksu planowane jest na wiosnę 2018 roku. Miejscy aktywiści wieszczą, że uruchomienie kompleksu spowoduje chaos komunikacyjny w centrum Gdańska. Władze miasta i inwestor uspokajają.

– Dzięki inwestycji centrum zyska nowy, ulepszony układ komunikacyjny. Jednym z jego kluczowych elementów jest węzeł Gdańsk Śródmieście – tłumaczy Alicja Bittner z gdańskiego ratusza. Dodaje, że nowy węzeł przejmie 18 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze Śródmieścia. Z kolei punkt przesiadkowy – wybudowany i sfinansowany przez Forum Gdańsk – będzie miejscem, które umożliwi wygodne przesiadki pomiędzy autobusami, tramwajami i pociągami SKM niemalże w systemie „drzwi w drzwi”. Nowy węzeł powstanie na specjalnie przystosowanym do tego istniejącym wiadukcie, dzięki możliwości przeniesienia ruchu samochodowego na nowo wybudowane dwa wiadukty drogowe w ciągu al. Armii Krajowej.

– Dzięki bezpośredniemu połączeniu węzła z przystankiem SKM Gdańsk-Śródmieście przez bezkolizyjne zejścia i wejścia na perony kolejowe czas przesiadki znacząco się skróci, a sama przesiadka będzie łatwiejsza – zapewniają urzędnicy. Dodają, że do miejskich linii dziennych na węźle Śródmieście dołączą również autobusy prywatnych przewoźników regionalnych jadące np. do Pruszcza Gdańskiego czy Tczewa.

– To ważne, gdyż przestaną się kumulować przed Bramą Wyżynną. Przy Forum Gdańsk znajdzie się ich końcowy lub pośredni przystanek, co ułatwi dalszą podróż tramwajem, miejskim autobusem, SKM czy taksówką. Węzeł Śródmieście będzie też dodatkowym przystankiem w komunikacji nocnej – tłumaczy Alicja Bittner.

W ramach inwestycji Forum Gdańsk powstało również nowe przejście podziemne od peronu SKM Gdańsk-Śródmieście aż do skrzyżowania ulicy Okopowej z Toruńską, tuż przy Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim. W projekcie zastosowano m.in. bezstopniowe wyjście – zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów. Poza węzłem Śródmieście inwestor przebudował m.in. skrzyżowanie al. Armii Krajowej z ul. 3 Maja czy węzeł Unii Europejskiej. Powstaje też nowa ulica, przebiegająca pod terenem Forum Gdańsk. Droga rozpoczynająca się przy dworcu Gdańsk Główny ominie ścisłe centrum i pozwoli kierowcom dojechać aż do Traktu Świętego Wojciecha i ulicy Toruńskiej. Dzięki temu dostawy nie będą uciążliwe dla sąsiadów kompleksu, a dostawcy będą mieli zapewnione dobre warunki.

W rejonie inwestycji zmodernizowanych zostanie sześć skrzyżowań. Całość prac związanych z infrastrukturą transportową w ramach budowy Forum Gdańsk to koszt ponad 120 mln zł, a dzięki budowie w formie partnerstwa publiczno-prywatnego wybudowane przez dewelopera drogi w bezpośrednim sąsiedztwie Forum przejdą na własność miasta jako cele publiczne tego projektu.

Jednak miejscy aktywiści są sceptyczni. – Dla wielu może się to okazać paradoksalne, ale największe utrudnienia komunikacyjne dla kierowców będą wynikały z rozwiązań, które teoretycznie z myślą o kierowcach zaprojektowano. Na przykład wielopoziomowy parking na 1100 aut. Jego forma jest zaprzepaszczeniem szansy na stworzenie z ulicy 3 Maja zwykłej miejskiej alei, jego wielkość natomiast zachęci do przyjazdu autem wielu ludzi, którzy spokojnie mogliby dojechać do centrum tramwajem, SKM czy autobusem – tłumaczy Karol Spieglanin ze Stowarzyszenia FRAG.

Jego zdaniem także konwencja parkingów w galeriach handlowych wymusza szybszą rotację samochodów, klienci przyjeżdżają bowiem na krócej niż turyści czy pracownicy. – Zwiększony ruch na skrzyżowaniach przy samym Forum Gdańsk spowoduje, że dotychczasowe korki tworzące się głownie w centrum Śródmieścia rozszerzą się na inne skrzyżowania, które dzięki tym „usprawnieniom” szybko przekroczą swoją przepustowość – uważa Karol Spieglanin.

Budowa wielofunkcyjnego kompleksu Forum Gdańsk rozpoczęła się jesienią 2014 roku.

– Będzie to obiekt wielofunkcyjny, unikalny na skalę europejską. Łącznie na terenie inwestycji powstanie siedem budynków, w tym kilka z funkcją handlową, rozrywkową, gastronomiczną i usługową, zrewitalizowany budynek dawnego przedszkola sióstr elżbietanek, w którym będzie restauracja i hotel, centrum turystyczno-kulturalne Kunszt Wodny, a także część biurowa – wylicza Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży