Front inwestycji współfinansowanych z nowego unijnego budżetu w województwie lubelskim już widać. Na półmetku jego wykorzystania w regionie realizowanych jest kilka tysięcy projektów o łącznej wartości 10,3 mld zł, z czego 7 mld zł dokłada Unia – wynika z obliczeń „Rzeczpospolitej” na podstawie danych Ministerstwa Rozwoju. Oznacza to, że na Lubelszczyznę trafiło mniej więcej co piętnaste euro z funduszy UE na lata 2014-2020.
    Chodzi o przedsięwzięcia realizowane przez wszystkie grupy beneficjentów – zarówno ogólnopolskie instytucje i jednostki samorządowe, jak i prywatnych przedsiębiorców czy fundacje. Dotychczas największe przedsięwzięcia dotyczą infrastruktury transportowej. Przykładowo PKP PLK prowadzi w regionie dwa, ale bardzo duże projekty. To modernizacja linii kolejowej nr 7 Warszawa–Lublin, dzięki której pociągi na tej trasie będą mogły kursować z prędkością 160 km/h, a przejazd skróci się do około półtorej godziny. Koszt tej części inwestycji, która przebiega przez woj. lubelskie, sięga ok. 2,1 mld zł. PKP PLK remontuje też trasę Lublin–Stalowa Wola (za ok. 367 mln zł), po zakończeniu prac pociągi mają tam kursować z prędkością 120 km/h.