Wykryją niedoróbki drogowców

O wart blisko 2 mln zł nowoczesny sprzęt pomiarowy wzbogaciło się Zachodniopomorskie Laboratorium Drogowe w Koszalinie.

Publikacja: 18.08.2017 00:00

Nowe urządzenia   pomogą  ustalić, czy drogi mają odpowiednią wytrzymałość.

Nowe urządzenia pomogą ustalić, czy drogi mają odpowiednią wytrzymałość.

Foto: materiały prasowe

Do ZLD w Koszalinie, jedynej bodaj takiej jednostki, trafił właśnie pojazd z profilografem laserowym, ugięciomierz dynamiczny wraz z oprogramowaniem i reflektrometr do badania widzialności nocnej i dziennej drogowego oznakowania poziomego.

Pierwszy z pojazdów wart ponad 153 tys. zł umożliwia pomiar profilu podłużnego (współczynnik IRI), profilu poprzecznego, głębokości koleiny, makrostruktury nawierzchni z systemem umożliwiającym lokalizację i wyznaczeniem współrzędnych GPS miejsca badania. Laptopem wraz z oprogramowaniem służy do rejestracji wyników i ich wizualizacji.

Z kolei pojazd transportowy Volkswagen T6 wraz z przyczepą specjalną do badań nawierzchni drogowych FWD Falling Weight Deflectometer FAST za 845 tys. zł umożliwiają badanie struktury i określenie najsłabszej warstwy w konstrukcji drogi, ocenę jakości nowo powstałych lub poddanych remontom dróg oraz dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu – możliwe jest określenie pozostałego czasu „życia” drogi i sposobu jej ewentualnej naprawy na podstawie danych o czaszy ugięcia oraz grubości warstw.

Natomiast reflektrometr do badania widzialności nocnej i dziennej drogowego oznakowania poziomego ZRM 6014 szwajcarskiej firmy Zehntner wraz z zestawem umożliwiającym pomiar grubości powłok na sucho i mokro kosztował ponad 96 tys. zł. – Z zakupionych urządzeń na chwilę obecną wykorzystywany już jest reflektometr, który dotarł do nas w maju. Profilograf i ugięciomierz dynamiczny FWD został przekazany w lipcu – jesteśmy w trakcie rejestracji samochodów transportowych i przyczepy specjalnej oraz ubezpieczenia urządzeń – mówi Konrad Jachimowski, dyrektor Zachodniopomorskiego Laboratorium Drogowego.

Dodaje, że ekspertów z Laboratorium czeka jeszcze szkolenie z obsługi, a później odbędą się badania testowe. – Myślę, że we wrześniu, październiku będziemy gotowi do podjęcia działań – zapowiada szef ZLD. Zdradza, że reflektrometr już przyniósł korzyści, bo na podstawie wyników podjęte zostały działania wymuszające na wykonawcy robót poprawę źle wykonanego oznakowania poziomego drogi, a powtórne badania wykazały osiągnięcie wymaganych przez zamawiającego parametrów wykonanego malowania.

Zachodniopomorskie Laboratorium Drogowe to samofinansujący się samorządowy zakład budżetowy, który swoją działalność rozpoczął w 2010 roku, ale jego historia sięga ponad pół wieku wcześniej.

Większość urządzeń laboratoryjnych służących do realizacji naszych zadań statutowych zakupujemy z własnych wypracowanych środków – opowiada dyr. Jachimowski. Przyznaje, że są jednak również tak drogie urządzenia, których zakup przekracza możliwości finansowe jednostki, bo – jak mówi dyrektor – trudno przy rocznym planie finansowym działalności zakładu oscylującym w granicach 1,5 mln zł planować zakup maszyn laboratoryjnych o wartości pół lub więcej miliona zł.

Pod koniec 2015 roku w związku z oszczędnościami wynikającymi z przeprowadzonych przetargów oraz mniejszych kosztów akcji zimowego utrzymania dróg jednostka, z którą ściśle Laboratorium współpracuje – Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie – wygospodarowała środki, które przeznaczono na doposażenie w sprzęt, m.in. na zakup urządzeń do diagnostyki nawierzchni dróg.

W ubiegłym roku radni Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego zatwierdzili plan wymiany sprzętu dla Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i Laboratorium Drogowego. Na ten cel przeznaczono w sumie ponad 6,2 mln zł, z czego na urządzenia dla Laboratorium prawie 2 mln zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

Do ZLD w Koszalinie, jedynej bodaj takiej jednostki, trafił właśnie pojazd z profilografem laserowym, ugięciomierz dynamiczny wraz z oprogramowaniem i reflektrometr do badania widzialności nocnej i dziennej drogowego oznakowania poziomego.

Pierwszy z pojazdów wart ponad 153 tys. zł umożliwia pomiar profilu podłużnego (współczynnik IRI), profilu poprzecznego, głębokości koleiny, makrostruktury nawierzchni z systemem umożliwiającym lokalizację i wyznaczeniem współrzędnych GPS miejsca badania. Laptopem wraz z oprogramowaniem służy do rejestracji wyników i ich wizualizacji.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej