Szybszy transport do portów

Kolej wyda niemal 4 mld zł na poprawę dostępu pociągów do portów na Bałtyku.

Publikacja: 08.05.2017 22:30

Do 2020 roku Polskie Linie Kolejowe (PLK) zamierzają zrealizować inwestycje obejmujące porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy Bydgoszcz– Trójmiasto. Inwestycje w usprawnienie połączeń z portami wpisują się w strategiczne założenia PLK na nową perspektywę 2014–2020: modernizację szlaków towarowych.

Dziś pociągi towarowe jeżdżą średnio 25–30 km/h, przegrywając konkurencję z szybszymi i tańszymi tirami. Hamuje to rozwój transportu intermodalnego, ogranicza rozwój portów i utrudnia eksport. – Nowe inwestycje zwiększą przepustowość linii i skrócą czas przewozu ładunków, dając zakładany efekt w postaci wzrostu konkurencyjności przewozów towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.

Zrealizowano już wartą ponad 300 mln zł inwestycję strategiczną dla portu w Gdańsku. Na nowym moście przerzuconym przez Martwą Wisłę leżącym na linii z Pruszcza Gdańskiego uruchomiony został drugi tor. Pozwoliło to na sześciokrotne zwiększenie liczby pociągów dojeżdżających do portu i terminala kontenerowego DCT. Natomiast obecnie przebudowywane będą linie na terenie samego portu. Modernizacja czeka także stacje przeznaczone pod transport towarowy: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa.

Dużych nakładów wymaga usprawnienie dojazdu do portu w Gdyni. W mieście konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych pociągów, a także pozwoli obsługiwać składy o długości 740 metrów. Trzeba zmodernizować system sterowania ruchem, w planach jest budowa nowego Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port. Ale kluczowe dla usprawnienia ruchu pociągów będą prace poprawiające przepustowość na trasie 201 Maksymilianowo–Gdynia Główna. Efektem inwestycji ma być utworzenie nowego połączenia z portem, na które zostaną przekierowane pociągi towarowe, odciążając Trójmiejski Węzeł Kolejowy.

Ponad 600 mln zł wyda kolej na usprawnienie dojazdu pociągów do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Przebudowanych zostanie około 160 kilometrów torów, ponadto dwa wiadukty i most. Zmieniony i unowocześniony zostanie system sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia telekomunikacyjne. W Porcie Handlowym Świnoujście planowana jest budowa trzech torów zdawczo-odbiorczych o długości ok. 2 kilometrów. Efektem inwestycji będzie sprawniejsza obsługa towarów w portach, możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów. Prace będą prowadzone m.in. na terenie terminala kontenerowego Ostrów Grabowski. Realizacja przedsięwzięcia planowana jest w latach 2017–2020. Będzie ono finansowane w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).

W związku z usprawnieniem połączeń towarowych do portów trzeba zmodernizować także linie kolejowe na Śląsku, mające kluczowe znaczenie dla transportu eksportowanego statkami węgla. PLK chce zainwestować ok. 300 mln złotych w modernizację linii Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle. To trasa na styku Śląska z Opolszczyzną, którędy prowadzi szlak towarowy w kierunku Szczecina, Świnoujścia oraz Gdyni.

Ogłoszony przez PLK przetarg obejmuje m.in. wymianę torów oraz sieci trakcyjnej, a także remont ośmiu przejazdów kolejowo-drogowych. Zaplanowano rewitalizację 18 wiaduktów i 5 mostów. Wymienionych zostanie 31 rozjazdów kolejowych, a 10 nastawni kolejowych czeka remont. Inwestycja ma się przyczynić do likwidacji ograniczeń prędkości spowodowanych złym stanem torów. W rezultacie pociągi będą mogły zwiększyć prędkość z obecnych 60 do 90 kilometrów na godzinę na odcinku Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki oraz z 50 do 80 kilometrów na godzinę na odcinku pomiędzy Rudzińcem a Kędzierzynem-Koźlem. Dzięki nowym urządzeniom sterowania możliwe będzie także zwiększenie liczby przejeżdżających trasą pociągów.

Do 2020 roku Polskie Linie Kolejowe (PLK) zamierzają zrealizować inwestycje obejmujące porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy Bydgoszcz– Trójmiasto. Inwestycje w usprawnienie połączeń z portami wpisują się w strategiczne założenia PLK na nową perspektywę 2014–2020: modernizację szlaków towarowych.

Dziś pociągi towarowe jeżdżą średnio 25–30 km/h, przegrywając konkurencję z szybszymi i tańszymi tirami. Hamuje to rozwój transportu intermodalnego, ogranicza rozwój portów i utrudnia eksport. – Nowe inwestycje zwiększą przepustowość linii i skrócą czas przewozu ładunków, dając zakładany efekt w postaci wzrostu konkurencyjności przewozów towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Archiwum
Innowacje wkraczają na miejskie przejścia dla pieszych