Na początku kwietnia zacznie się remont kolejnego odcinka biegnącej przez region autostrady A4. Odnawianie nawierzchni tej strategicznej dla połączenia zachodniej i wschodniej granicy trasy będzie prowadzone już piąty raz. Tym razem remont obejmie obie jezdnie autostrady od okolic węzła „Opole Południe” do okolic węzła „Krapkowice” wraz z węzłem. Łącznie jest to ponad 14 km samej jezdni oraz prawie 2 km jezdni na węźle. Koniec prac przewidywany jest w połowie października, wliczając przerwę wakacyjną. Roboty obejmą pełną wymianę dwóch warstw jezdni – wiążącą i ścieralną. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) deklaruje, że prace będą prowadzone w taki sposób, by okazały się jak najmniej uciążliwe dla kierowców.
– Podczas remontów w poprzednich latach wprowadziliśmy unowocześnienia służące bezpieczeństwu podróżnych, np. separatory przeciwległych pasów ruchu uniemożliwiające wyprzedzanie pod prąd, czy też komfortowi podróżowania. Te drugie to przenośne toalety i zgrzewki pitnej wody w zatoczkach telefonii alarmowej na odcinkach, gdzie tworzą się zatory – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.
Od 2013 roku opolski oddział GDDKiA wyremontował ponad 100 km jezdni autostrady A4. Wymieniono warstwę ścieralną, poprawiono odwodnienie, wymieniona została dylatacja na mostach i częściowo bariery betonowe na węzłach autostradowych. Wymieniono także pętle indukcyjne w nawierzchni autostrady sterujące znakami zmiennej treści.
Ruch na obwodnicach
Już teraz roboty nabierają tempa na innych drogowych inwestycjach regionu. Na placach budowy obwodnic Nysy, Kłodzka i Kępna widać coraz więcej robotników i maszyn. Na tej pierwszej trwają prace m.in. przy trzech mostach nad Nysą Kłodzką. Budowany jest także zbiornik retencyjny oraz kanalizacja deszczowa. Stopień zaawansowania finansowego kontraktu, czyli odebranych i zafakturowanych robót, przekroczył pod koniec ubiegłego miesiąca próg 88 proc. Obwodnica Nysy to obecnie największa inwestycja na drogach regionu. O potrzebie jej budowy mówiło się od lat. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach drogowcy uzyskali w 2009 roku, a na początku kwietnia 2015 roku wojewoda opolski wydał zgodę na jej realizację. Trasa pobiegnie w ciągu dróg krajowych nr 41: Nysa – Prudnik – Trzebina – granica państwa oraz nr 46: Kłodzko – Nysa – Opole – Częstochowa – Szczekociny.
Na kolejnej budowanej obwodnicy – trasie wokół Kłodzka roboty drogowe prowadzone były zimą tylko w ograniczonym zakresie. Robiono wykopy i drenaże, w miarę możliwości rozwożono tłuczeń. Obwodnica, która ma odkorkować miasto, będzie mieć długość 6,6 km i połączy drogi krajowe nr 8 i nr 33 z drogą krajową nr 46 na kierunku północ-południe. Zakończenie budowy planowane jest w 2018 roku.