Poznań ponownie stanie się krajową stolicą mody

Na przełomie lutego i marca z całego świata do stolicy Wielkopolski zjadą firmy odzieżowe i przedstawiciele sprzedawców.

Publikacja: 05.02.2017 23:00

Ostatnia edycja Targów Mody Poznań przyciągnęła ok. 500 marek i firm.

Ostatnia edycja Targów Mody Poznań przyciągnęła ok. 500 marek i firm.

Foto: Fotobueno Pracownia Fotograficzna, Piotr Pasieczny Piotr Pasieczny

Ostatnia edycja Targów Mody Poznań odbyła się w sierpniu i przyciągnęła tłumy. – Łącznie na ekspozycji pojawiło się blisko 500 firm i marek z 15 państw – podają Międzynarodowe Targi Poznańskie. Odwiedziło je ponad 4 tysiące handlowców z kilkunastu krajów.

Kolejne edycje Targów skierowane są do przedsiębiorców z branży, projektantów oraz studentów szkół kierunkowych. Z myślą o tych grupach odwiedzających ekspozycję organizatorzy szykują solidną dawkę wiedzy o nowych trendach na rynku, codziennie odbywają się pokazy mody. W ramach wydarzenia organizowane są również bezpłatne szkolenia z zakresu marketingu i sprzedaży.

MTP stawia też na promocję znaku Polska Moda, którym wyróżniane są rodzime marki odzieżowe i obuwnicze. Muszą spełnić szereg kryteriów, np. wymóg produkowania swoich kolekcji w 100 proc. w Polsce, z użyciem najwyższej jakości materiałów oraz wyróżniającym się wzornictwem.

– Projekt Moda Polska wystartował pod koniec 2014 roku i skupia obecnie 36 marek. Firmy biorące udział w projekcie zyskują promocję wśród konsumentów i klientów końcowych. Występując pod wspólnym znakiem Polska Moda, biorą udział w zagranicznych misjach wyjazdowych, wspólnych sesjach i spotach reklamowych – wyjaśnia Karolina Nawrot z centrum prasowego MTP.

To głównie niewielkie, stosunkowo mało znane firmy, które dopiero szukają swojego miejsca na rynku. Targi to dla takich przedsiębiorstw okazja na szersze zaprezentowanie swojej oferty, dlatego chętnych raczej nie brakuje. Podczas zbliżającej się edycji wydarzenia, która odbędzie się od 27 lutego do 1 marca 2017 r. organizatorzy spodziewają się blisko pół tysiąca firm i marek.

Nie jest to prosty rynek, dlatego firmy wykorzystują okazje do zaprezentowania się. Polacy wydają na odzież i obuwie ponad 20 mld zł rocznie, ale ten rynek jest bardzo mocno podzielony. W Polsce działa ok. 13 tys. tylko firm odzieżowych i choć systematycznie zdarzają się dość głośne bankructwa, to nadal powstają nowe marki.

– Przesunięcia klientów między różnymi formatami związane są z dywersyfikacją kanałów sprzedaży odzieży w Polsce oraz świadczą o rosnącym znaczeniu zakupów w sklepach outletowych oraz zakupów online. W tej chwili większość dużych graczy umożliwia klientom zakupy w każdym z trzech kanałów: w tradycyjnym sklepie, w outlecie lub przez internet – wyjaśnia w raporcie Patrycja Nalepa, starszy analityk handlu detalicznego w PMR.

Jeśli chodzi o wielkopolski rynek, również nie uniknął on spektakularnych upadków. Jednym z nich był znany producent odzieży męskiej Sunset Suits. W szczytowym momencie, w dwóch szwalniach firma szyła po 2 tysiące garniturów dziennie. Zgubiła ją błędna strategia – założyciel chciał robić wszystko sam: tworzyć tkaniny, szyć i sprzedawać kolekcje we własnych sklepach. Tymczasem wtedy konkurencja zamykała szwalnie i zlecała produkcję innym firmom – w Europie lub Azji. Marka z hukiem zbankrutowała, podobnie jak znana w kraju sieć outletów Vabbi, która sprzedawała nie tylko końcówki serii znanych marek, ale również rozwijała własne, jak Hot Oil. Nie pomogła zmiana właściciela, marka została ostatecznie zlikwidowana.

Jednak na lokalnym rynku zostały firmy, które działają prężnie, choć w znacznie mniejszej skali. Od 1978 r. działa choćby firma BAF.

Ponad 30-letnią tradycją i doświadczeniem chwali się również firma DanHen z siedzibą w Komornikach. – Jesteśmy dumni ze swojego pochodzenia i cenimy lokalność, dlatego nasze ubrania – od pierwszego szkicu, po ostatnią nitkę – powstają w Polsce – podaje firma.

To moda na lokalność, podkreślanie szycia w Polsce, z wytwarzanych na miejscu materiałów, sprzyja mniejszym firmom. Wiele wskazuje, że moda na lokalnych producentów będzie się dalej rozkręcać, a my obserwujemy początek trendu.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej