Przez miasto bez korków

Budowa drogi ekspresowej S7 to kluczowa inwestycja infrastrukturalna na terenie Małopolski.

Publikacja: 08.01.2017 21:00

Nowa trasa S7 ma usprawnić tranzyt przez Kraków i skrócić czas przejazdu w kierunku Zakopanego.

Nowa trasa S7 ma usprawnić tranzyt przez Kraków i skrócić czas przejazdu w kierunku Zakopanego.

Foto: Fotorzepa/Piotr Guzik

Nowa trasa S7 ma usprawnić tranzyt przez miasto i skrócić czas przejazdu w kierunku Zakopanego. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się także do poprawy funkcjonowania transportu zbiorowego, który dla miasta staje się priorytetem.

Drogi i most

Do końca ubiegłego roku na odcinku S7 węzeł Rybitwy – węzeł Igołomska drogowcy wykonali 95 proc. prac ziemnych. Na trzech czwartych długości położono już warstwę wiążącą nawierzchni, na niewielkiej części – warstwę ścieralną asfaltu. Zakończyła się przebudowa torów tramwajowych na Igołomskiej, gotowy jest wiadukt w ciągu ul. Nad Drwinią. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) budowa pozostałych mostów i wiaduktów jest zaawansowana na poziomie od 50 do 93 proc. Największą budową będzie most na Wiśle – to dwa równoległe obiekty o długości 706 i 700 metrów z podwieszeniem w formie want. Będzie to najdłuższy most w Krakowie i Małopolsce. Pod nim będą mogły przepływać statki do prawie 13 metrów wysokości. W obrębie pylonów trwa jeszcze budowa umocnienia prawego brzegu Wisły dla ochrony fundamentów, a w końcu ub. roku rozpoczęło się malowanie podpór i ustrojów nośnych. Budowa mostu, którą realizuje Strabag, jest zaawansowana w ponad 80 proc.

Droga S7 od węzła Rybitwy do węzła Igołomska ma długość 4,5 km i stanowi część wschodniej obwodnicy Krakowa. Cała trasa połączy ul. Christo Botewa z ul. Igołomską. Odciąży to ruch zarówno w centrum miasta, jak i w dzielnicach Pogórze i Nowa Huta. Według krakowskiego oddziału GDDKiA inwestycja znacznie polepszy bezpieczeństwo, a także skróci czas podróży. Trasa, która ma być otwarta w połowie tego roku, powinna też odciążyć południową obwodnicę miasta oraz ulicę Nowohucką, na których ruch jest bardzo duży. Według pomiarów ruchu wykonanych w 2015 roku średni dobowy ruch na południowej obwodnicy Krakowa (autostrada A4) sięga już 64 tys. pojazdów na dobę i w porównaniu z pomiarami dokonanymi pięć lat wcześniej zwiększył się blisko dwukrotnie.

Trasa przy sanktuarium

W tym roku rozpocznie się kolejna drogowa inwestycja odciążająca miasto – budowa Trasy Łagiewnickiej. W ubiegłym miesiącu wybrano wykonawcę – konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, które zrealizuje przedsięwzięcie za 802 mln zł. Będzie to droga szybkiego ruchu pomiędzy ulicami Witosa i Grota Roweckiego. Ma być długa na 3,7 km, z czego 2 km pobiegną w tunelu w pobliżu sanktuarium w Łagiewnikach. Zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. Następnie zostanie wybudowana linia tramwajowa od osiedla Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej.

W planach jest także budowa tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, które wraz z Łagiewnicką tworzyłyby część trzeciej obwodnicy Krakowa. Obwodnica ma usprawnić ruch pomiędzy dzielnicami Krakowa, rozładować korki i znacząco polepszyć warunki jazdy samochodów przemieszczających się przez Zwierzyniec i Krowodrza.

Strategiczną inwestycją drogową Małopolski jest budowa S7 na odcinku pomiędzy Lubniem a Rabką-Zdrój. Przedsięwzięcie podzielono na trzy odcinki: Lubień–Naprawa, Naprawa–Skomielna oraz Skomielna–Rabka-Zdrój. Jak informuje GDDKiA, na wszystkich trzech jeszcze w końcu grudnia trwały prace. Pomiędzy Lubniem a Naprawą wykonywano roboty ziemne. Na Miejscu Obsługi Podróżnych (MOP) Lubień wykonywany jest nasyp, a na MOP Krzeczów prowadzone są prace ziemne przy wykopie i profilowaniu skarpy. Trwa przebudowa sieci wodociągowej i elektrycznej. Na odcinku Naprawa–Skomielna prace koncentrują się przy północnym wlocie tunelu. Wymieniane są także słupy linii energetycznej biegnącej od Jordanowa do Naprawy. Z kolei pomiędzy Skomielną a Rabką-Zdrój budowana jest blisko kilometrowej długości estakada nad doliną w Skomielnej Białej. Na budowie 425-metrowej estakady nad potokiem Stachorówka, drogą krajową nr 28 i dwoma łącznicami węzła Skomielna oraz na łącznicach węzła Skomielna trwają prace przy budowie podpór. Natomiast na powstającej w Rabce-Zdroju estakadzie o długości 407 m betonowane są przyczółki.

W sumie po wiaduktach, estakadach i mostach zostanie poprowadzone blisko 6 km podhalańskiego odcinka ekspresówki S7. Przez 2 km droga pobiegnie w tunelu wydrążonym w skale. Będzie miał dwie komory oraz awaryjne przejścia pomiędzy komorami. Odległość pomiędzy dnem tunelu a szczytem Małego Lubonia wyniesie przeszło 100 m. To najtrudniejszy etap budowy S7 pomiędzy Lubniem a Rabką-Zdrój. Zajmuje się nim włoska firma Astaldi. Umowa z wykonawcą została podpisana w połowie ub. roku, a Włosi mają zrealizować kontrakt w 54 miesiące.

Nowa trasa S7 ma usprawnić tranzyt przez miasto i skrócić czas przejazdu w kierunku Zakopanego. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się także do poprawy funkcjonowania transportu zbiorowego, który dla miasta staje się priorytetem.

Drogi i most

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej