Automobilklub Wielkopolski próbuje stworzyć taką placówkę od ponad trzydziestu lat. Pierwsze, tymczasowe, muzeum motoryzacji otwarto w podpoznańskim Suchym Lesie jeszcze w 1983 roku, dwa lata po cieszącej się dużym powodzeniem wystawie pojazdów zabytkowych na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.
W 1990 roku ekspozycja przejechała na teren należącego do Automobilklubu toru wyścigowego Poznań. Ekspozycja, powiedzmy szczerze, symboliczna – 17 samochodów i 3 motocykle – stanowiąca ułamek wielkopolskiej kolekcji.
W latach 1993 i 1995 wystawy na terenie MTP znów przyciągnęły rzesze widzów (zajrzał nawet arcymistrz Formuły 1 Jackie Stewart), a kolekcjonerzy wciąż zastanawiali się nad kolejnym krokiem. Okazała się nim szansa zagospodarowania ponad 500 mkw. pod rondem Kaponiera. Po odgruzowaniu zainaugurowano tam (znów!) działalność Muzeum Motoryzacji Automobilklubu Wielkopolski. Był rok 1996.
Jednak, przypominają działacze Automobilklubu, i tam nie było dość miejsca – zmieściła się zaledwie dziesiąta część zbiorów. Dlatego kolekcjonerzy postawili na mniejsze wystawy czasowe: pojazdów amerykańskich, militarnych, wyprodukowanych w czasach PRL, czy ekspozycję „Od bicykla do motocykla”.
Ostatecznie muzeum zawiesiło działalność w 2012 roku, w związku remontem ronda. Stare auta zajechały jeszcze na chwilę do galerii handlowej Poznań City Center, jednak od początku było wiadomo, że to tylko krótki przystanek na trasie.