Jazda do muzeum

Wielkopolskie Muzeum Motoryzacji znalazło wreszcie stałe miejsce. Ekspozycja w Szreniawie ma ruszyć za dwa, trzy lata.

Publikacja: 01.01.2017 21:00

Jazda do muzeum

Foto: Wikipedia

Automobilklub Wielkopolski próbuje stworzyć taką placówkę od ponad trzydziestu lat. Pierwsze, tymczasowe, muzeum motoryzacji otwarto w podpoznańskim Suchym Lesie jeszcze w 1983 roku, dwa lata po cieszącej się dużym powodzeniem wystawie pojazdów zabytkowych na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.

W 1990 roku ekspozycja przejechała na teren należącego do Automobilklubu toru wyścigowego Poznań. Ekspozycja, powiedzmy szczerze, symboliczna – 17 samochodów i 3 motocykle – stanowiąca ułamek wielkopolskiej kolekcji.

W latach 1993 i 1995 wystawy na terenie MTP znów przyciągnęły rzesze widzów (zajrzał nawet arcymistrz Formuły 1 Jackie Stewart), a kolekcjonerzy wciąż zastanawiali się nad kolejnym krokiem. Okazała się nim szansa zagospodarowania ponad 500 mkw. pod rondem Kaponiera. Po odgruzowaniu zainaugurowano tam (znów!) działalność Muzeum Motoryzacji Automobilklubu Wielkopolski. Był rok 1996.

Jednak, przypominają działacze Automobilklubu, i tam nie było dość miejsca – zmieściła się zaledwie dziesiąta część zbiorów. Dlatego kolekcjonerzy postawili na mniejsze wystawy czasowe: pojazdów amerykańskich, militarnych, wyprodukowanych w czasach PRL, czy ekspozycję „Od bicykla do motocykla”.

Ostatecznie muzeum zawiesiło działalność w 2012 roku, w związku remontem ronda. Stare auta zajechały jeszcze na chwilę do galerii handlowej Poznań City Center, jednak od początku było wiadomo, że to tylko krótki przystanek na trasie.

Teraz kolekcjonerzy czekają na otwarcie kolejnego rozdziału. Nowe muzeum będzie wspólnym przedsięwzięciem Automobilklubu Wielkopolski oraz Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Ma się składać z czterech modułów: wystawy stałej, pokazującej historię motoryzacji, przestrzeni dla wystaw czasowych, ekspozycji samochodów rolniczych ze zbiorów Muzeum Narodowego Rolnictwa oraz warsztatu, w którym zwiedzający będą mogli zobaczyć m.in. prace konserwatorskie nad zabytkowym pojazdem.

– Wstępny projekt mówi o prezentacji w ramach wystawy stałej około pięćdziesięciu eksponatów. W zasięgu naszych członków jest ich ponad trzysta, więc wystawa będzie się zmieniała co około pół roku – zapowiada Robert Werle, prezes Automobilklubu Wielkopolski.

Prezentowane w muzeum samochody i motocykle będą w dużej części depozytami od wielkopolskich kolekcjonerów. Do tej pory na wystawach Automobilklubu prezentowano m.in. amerykański REO z 1908 roku – najstarszy zarejestrowany samochód jeżdżący po polskich drogach (obecnie w rodzinnym Auto-Muzeum w Gostyniu), nie mniej amerykański Nash Special Six 430 z 1926 (świetnie odrestaurowany w Nowej Zelandii, skąd trafił do Polski) czy bliższy nam chronologicznie oraz geograficznie cenny model Mercedesa 190 SL z roku 1957.

Pojazdy w swoich zbiorach ma także Muzeum Narodowego Rolnictwa – to m.in. kilkanaście egzemplarzy samochodu rolniczego Tarpan.

– Mamy czterdzieści traktorów, to też motoryzacja. Jest także kilka kombajnów i lokomobile – wylicza Jan Maćkowiak, dyrektor Muzeum Narodowego Rolnictwa.

Twórcy przyszłej placówki zapewniają, że wszystkie pojazdy będą sprawne, a obiekt w Szreniawie ma być docelowym i ostatecznym miejscem prezentacji wielopolskiej kolekcji. List intencyjny został już podpisany, kolejnym krokiem będzie konkurs architektoniczny.

Historia

Pierwszy polski automobilklub

Tradycje motoryzacyjne Wielkopolski sięgają 1904 roku, gdy w Poznaniu powstał pierwszy na ziemiach polskich automobilklub założony przez Polaków – Motor Club Posen. W 1923 roku w poznańskim hotelu Bazar odbyło się zebranie konstytuujące Wielkopolski Automobilklub. Obecna nazwa – Automobilklub Wielkopolski – została formalnie utrwalona w roku 1925.

Automobilklub Wielkopolski próbuje stworzyć taką placówkę od ponad trzydziestu lat. Pierwsze, tymczasowe, muzeum motoryzacji otwarto w podpoznańskim Suchym Lesie jeszcze w 1983 roku, dwa lata po cieszącej się dużym powodzeniem wystawie pojazdów zabytkowych na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.

W 1990 roku ekspozycja przejechała na teren należącego do Automobilklubu toru wyścigowego Poznań. Ekspozycja, powiedzmy szczerze, symboliczna – 17 samochodów i 3 motocykle – stanowiąca ułamek wielkopolskiej kolekcji.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska