Magazynowe zagłębie

Niemieckie firmy mogą przenosić swoje centra dystrybucyjne do Wielkopolski. Powód? Znacznie niższe koszty działalności i zatrudnienia.

Publikacja: 04.12.2016 21:00

Wielkopolska inwestycja Amazona potwierdza rosnące znaczenie e-handlu w rozwoju branży magazynowej.

Wielkopolska inwestycja Amazona potwierdza rosnące znaczenie e-handlu w rozwoju branży magazynowej.

Foto: materiały prasowe

W regionie, jak podaje firma Cushman & Wakefield, jest około 40 nowoczesnych obiektów przemysłowo-magazynowych. Najwięcej – w okolicach Poznania.

– W ostatnich dwóch latach deweloperzy byli w Wielkopolsce bardzo aktywni. Ukończyli prawie 400 tysięcy mkw. powierzchni magazynowej. To zdecydowanie najwięcej spośród wszystkich rynków regionalnych w Polsce – podkreśla Adrian Semaan, konsultant w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych C & W.

W trzech pierwszych kwartałach roku deweloperzy ukończyli siedem inwestycji: Panattoni Park Poznań Airport (35 tys. mkw., wynajęte m.in. przez Milano i Spedimex), Clip w Swarzędzu (35 tys. mkw., m.in. Inoutic), Panattoni Park Poznań V (31 tys. mkw.; m.in. Eurocash, Gefco). W Segro Logistics Park Poznań w Komornikach (30 tys. mkw.) dla firmy Tesco powstał obiekt typu Build-to-Suit (BTS). Kolejne inwestycje to Goodman Poznań Airport Logistics Centre (16,7 tys. mkw.), Panattoni Park Poznań III (14,5 tys. mkw.), Panattoni Park Września (5,3 tys. mkw., Benteler).

Deweloperzy nie zwalniają tempa. Dziś, jak podaje C&W, powstaje w Wielkopolsce 160 tys. mkw. magazynów. – Ok. 60 proc. jest objętych umowami przednajmu – mówi Adrian Semaan.

Co więcej, popyt na powierzchnie magazynowe w regionie rośnie. Tylko w trzech kwartałach tego roku wynajęto 250 tys. mkw. powierzchni. Dla porównania – w całym 2015 r. wzięto 254 tys. mkw.

O udanym roku na wielkopolskim rynku magazynów mówi także Konrad Lewiński, konsultant w Dziale Powierzchni Magazynowo – Przemysłowych JLL w Polsce. – Od stycznia wynajęto 291 tys. mkw. Największe transakcje najmu zawarły Trio Line, Arvato, Clipper Logistics – podaje Lewiński.

Adrian Semaan przypomina, że Wielkopolska z całkowitymi zasobami ponad 1,6 mln mkw. jest trzecim co do wielkości rynkiem magazynowym w Polsce – po Warszawie (3,11 mln mkw.) i Górnym Śląsku (1,98 mln mkw.).

– Ok. 85 proc. powierzchni jest w posiadaniu ośmiu firm: Segro, Panattoni, Goodman, Clip, Logicor, Prologis, P 3 oraz MLP Group – wskazuje Semaan. Resztę oferują mniejsi deweloperzy – m.in. LCP, Doxler, Bud-Rental, Logit, Luvena Logistics.

A Konrad Lewiński dopowiada, że najważniejszym atutem Poznania jako miejsca pod inwestycje magazynowe jest rozwinięta infrastruktura transportowa oraz położenie na jednym z głównych korytarzy tranzytowych łączących Europę Zachodnią i Wschodnią – obok autostrady A2.

– Dzięki bliskości granicy z Niemcami oraz fabryce Volkswagena ta relatywnie duża i zamożna aglomeracja stanowi interesującą lokalizację dla najemców z sektorów motoryzacyjnego, logistycznego i handlowego – mówi Lewiński. – Rynkiem interesują się także firmy e-commerce.

Ekspert JLL zauważa, że poznański rynek jest bardzo atrakcyjny dla firm zza zachodniej granicy. – Część niemieckich firm, aby obniżyć koszty zatrudnienia i magazynowania, może rozważać przeniesienie swoich centrów dystrybucyjnych do Polski.

W regionie, jak podaje firma Cushman & Wakefield, jest około 40 nowoczesnych obiektów przemysłowo-magazynowych. Najwięcej – w okolicach Poznania.

– W ostatnich dwóch latach deweloperzy byli w Wielkopolsce bardzo aktywni. Ukończyli prawie 400 tysięcy mkw. powierzchni magazynowej. To zdecydowanie najwięcej spośród wszystkich rynków regionalnych w Polsce – podkreśla Adrian Semaan, konsultant w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych C & W.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?