Dla Podkarpacia realizacja Krajowego Programu Kolejowego (KPK) ma znaczenie strategiczne. Wartość prac zaplanowanych w KPK sięga 2,4 mld złotych. Obejmuje on w sumie 19 przedsięwzięć znajdujących się na listach podstawowej i rezerwowej. Ich celem będzie skrócenie czasu podróży, podniesienie jej komfortu i bezpieczeństwa, a także poprawienie przepustowości tras w województwie.
Z kolej dla transportu samochodowego ogromne znaczenie będzie mieć przyszła Via Carpatia. W jej skład wejdzie biegnąca przez województwo podkarpacki droga ekspresowa S19.
Z Lublina do Stalowej Woli
Jednym z kluczowych projektów ma być modernizacja linii nr 68 i 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją. Pochłonie prawie 139 mln zł. Obecnie jest to jednotorowa, niezelektryfikowana trasa, co dość mocno ogranicza ruch pasażerski i wydłuża czas jazdy. Remontu wymagają ponadto położone na trasie mosty i wiadukty. Po zakończeniu robót pociągi mają przyspieszyć do 100-120 km/godz., co skróciłoby czas przejazdu z obecnej godziny i 50 minut do godziny i 25 minut dla składów regionalnych oraz z godziny i 20 minut do godziny i 5 minut dla pociągów międzyregionalnych. Modernizacja torów pozwoliłaby także na przejazd cięższych pociągów towarowych.
Kolejne modernizacje mają być prowadzone na odcinkach linii kolejowych Stalowa Wola – Tarnobrzeg/Sandomierz – Ocice/Padew oraz Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk. Każde z tych przedsięwzięć ma kosztować ponad 340 mln zł. Pierwszy z nich ma długość 66 kilometrów, drugi znajdujący się na liście rezerwowej liczy 76 kilometrów. Prowadzone roboty będą obejmować także przebudowę peronów na wszystkich przystankach osobowych oraz dostosowanie przystanków do obsługi osób niepełnosprawnych.
Na liście zadań KPK znalazły się także modernizacje m.in. tras Padew – Mielec – Dębica, Boguchwała-Czudec, Jasło – Nowy Zagórz, Jedlicze – Szebnie, Nowy Zagórz – Łupków, Padew – Wola Baranowska, Ocice – Rzeszów czy Medyka – Mościska II. W rezultacie PLK zakłada, że przejazd na trasie Kraków – Rzeszów będzie krótszy o 15 minut, na odcinku Boguchwała – Czudec o cztery minuty, natomiast przejazd z Jasła do Zagórza skróci się o 20 minut. Podróż pomiędzy Rzeszowem a Krosnem zamiast dwóch godzin potrwa godzinę i 20 minut, natomiast pomiędzy Rzeszowem a Przemyślem skróci się z godziny i 25 minut do jednej godziny.