Gdańsk chce parkingów w centrum

Miasto szuka inwestorów zainteresowanych zaprojektowaniem, budową i eksploatacją wielkich parkingów zlokalizowanych na obrzeżach Śródmieścia.

Publikacja: 15.11.2016 00:00

Wykonawcy nowych parkingów mają być znani na przełomie tego i przyszłego roku.

Wykonawcy nowych parkingów mają być znani na przełomie tego i przyszłego roku.

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Mehring Grzegorz Mehring

Urzędnicy właśnie zaprosili zainteresowane firmy do składania wniosków na udział w postępowaniu. Można je składać do 30 listopada. Potem prowadzone będą negocjacje z potencjalnymi inwestorami. Wybór może nastąpić na przełomie roku.

Władze Gdańska planują, że chętni wybudują parkingi w minimum jednej z pięciu lokalizacji: Podwale Przedmiejskie, Podwale Staromiejskie, Targ Rybny, Targ Węglowy i Długie Ogrody. Miasto planuje też, że inwestor sporządzi także projekt organizacji ruchu w okolicy oraz odtworzy na powierzchni parkingów podziemnych zieleń czyli zasadzi krzewy i drzewa.

Koncesjonariusz będzie miał prawo do eksploatacji parkingów, a także towarzyszącej jej infrastruktury (mogą to być np. toalety), a także prawo do pobierania opłat. Miasto Gdańsk wniesie do tego przedsięwzięcia nieruchomości.

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty będą brane pod uwagę m.in. liczba miejsc parkingowych, średnia cena wybudowania parkingów w przeliczeniu na jedno miejsce, okres na jaki zostanie zawarta umowa koncesji, czy oczekiwana wielkość dopłaty bądź jej brak w przeliczeniu na jedno miejsce parkingowe.

Jest to kolejne, już trzecie podejście do wybudowania parkingów kubaturowych w centrum Gdańska. Dotychczasowe nie zakończyły się wyborem partnera m.in. z powodu – jak to określają urzędnicy „zbyt wysokich oczekiwań ze strony inwestora co do dopłaty”.

Iwona Bierut, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej gdańskiego ratusza zauważa, że obecnie przedsięwzięcie realizowane będzie w oparciu o formułę partnerstwa publiczno-prywatnego połączonego z koncesją na roboty budowlane. Jej zdaniem ma to zapewnić m.in. bardziej elastyczny podział ryzyka pomiędzy stronami umowy.

– Dodatkowo wprowadzenie nowej lokalizacji na Długich Ogrodach, na której postawiony może być parking podziemno-nadziemny o niższych kosztach wybudowania, zwiększa potencjalną ilość miejsc postojowych możliwych do uzyskania przy jednoczesnym zmniejszeniu średniego kosztu wybudowania jednego miejsca parkingowego – wyjaśnia urzędniczka.

Główną zaletą projektu jest lokalizacja parkingów podziemnych w samym centrum Gdańska. Bowiem – jak dodają urzędnicy gdańskiego magistratu – historyczna część stolicy Pomorza, jak dotąd jest nieprzystosowana do obsługi dużego ruchu samochodów. Nie ma tam po prostu dużej ilości miejsc parkingowych dla turystów odwiedzających miasto.

Urzędnicy właśnie zaprosili zainteresowane firmy do składania wniosków na udział w postępowaniu. Można je składać do 30 listopada. Potem prowadzone będą negocjacje z potencjalnymi inwestorami. Wybór może nastąpić na przełomie roku.

Władze Gdańska planują, że chętni wybudują parkingi w minimum jednej z pięciu lokalizacji: Podwale Przedmiejskie, Podwale Staromiejskie, Targ Rybny, Targ Węglowy i Długie Ogrody. Miasto planuje też, że inwestor sporządzi także projekt organizacji ruchu w okolicy oraz odtworzy na powierzchni parkingów podziemnych zieleń czyli zasadzi krzewy i drzewa.

1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej