Dzień dobry, bo w Łodzi

Budowa największego i najnowocześniejszego dworca w Polsce dobiega końca. 11 grudnia o godz. 6:05 z dworca Łódź Fabryczna w kierunku Skierniewic odjedzie pierwszy pociąg.

Publikacja: 01.11.2016 22:00

Łódź Fabryczna jest największym podziemnym dworcem w Polsce i trzecim  w Europie.

Łódź Fabryczna jest największym podziemnym dworcem w Polsce i trzecim w Europie.

Foto: Materiały prasowe Urzędu Miasta

Każdego dnia z czterech peronów stacji ulokowanej 16,5 metra pod ziemią przyjeżdżać i odjeżdżać będzie od 100 do 150 pociągów. Inwestycja pochłonęła ponad 1,8 mld zł. Nowa Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie.

Kiedy pięć lat temu zrównywano z ziemią stary dworzec Łódź Fabryczna, niewiele osób było sobie w stanie wyobrazić, jak będzie wyglądał jego następca. Staruszek bez wątpienia nie był najlepszą wizytówką, raczej odstraszał niż zachęcał do odwiedzenia miasta. Nowy zasługuje na same pochwały z wyjątkiem jednej – terminu oddania do użytku, który opóźnił się o kilkanaście miesięcy. W sumie budowa dworca z niemal dwukilometrowym tunelem trwała pięć lat.

Obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe i to, co najważniejsze, odbiory, testy i próby m.in. systemów i urządzeń związanych z bezpieczeństwem, w tym przeciwpożarowym. Zakończono już m.in. kontrolę urządzeń sterowania ruchem oraz radiołączności ze służbami ratunkowymi. Jednak najważniejsze są testy bezpieczeństwa z udziałem strażaków, to one umożliwią otwarcie dworca. Według przedstawicieli PKP PLK, jeżeli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, to pierwsze rozkładowe pociągi odjadą z Łodzi Fabrycznej 11 grudnia.

Łódź Fabryczna to największy i najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce. Na nową stację pasażerowie będą mogli dojechać komunikacją miejską lub samochodem (jest blisko 1000 miejsc parkingowych), a dojścia do kas zapewniono z każdej strony – średni czas przejścia od przystanków tramwajowych do obiektu zająć ma minutę.

Trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi, nowoczesnego, funkcjonalnego centrum miasta. Jak twierdzą władze miasta i regionu otwarcie dworca będzie momentem przełomowym na wielu płaszczyznach – przede wszystkim komunikacyjnej i biznesowej.

– Nowe Centrum Łodzi, w którym już obecnie biurowce budują takie firmy jak Skanska czy Ghelamco, dostanie dodatkowy impuls do rozwoju – mówi Marcin Masłowski, rzecznik prezydent miasta Łodzi. – A podróż w 60 minut na trasie Łódź – Warszawa jeszcze bardziej zbliży nasze miasta. Nie wykluczam, że do Łodzi wrócą łodzianie wynajmujący dziś za ciężkie pieniądze mieszkania w stolicy. Lepiej i taniej mieszkać w Łodzi, jeśli dojazd do centrum Warszawy potrwa godzinę. Na ten efekt liczymy. A także na przeprowadzkę firm ze stolicy, bo w NCŁ wynajmą biura taniej.

Dworzec odmieni Łódź, będzie impulsem do dalszego rozwoju miasta. Wpłynie też na cały region.

– Ma on znaczenie strategiczne, jeśli weźmie się pod uwagę dalszy ciąg inwestycji, czyli budowę tunelu średnicowego łączącego Fabryczny z dworcami Kaliskim (i dalej do portu lotniczego im. Reymonta) i Żabieńcem (jest to odnoga wyprowadzająca pociągi do linii kolejowej biegnącej na północ miasta) – mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. – Zresztą w decyzji unijnej zatwierdzającej pomoc finansową dla budowy podziemnego dworca jest wyraźnie wskazane, że kontynuacją tej budowy powinien być tunel średnicowy łączący go z linią kolejową nr 15. I właśnie termin rozpisania przetargu na budowę tunelu jest dla nas kluczowy – dużo istotniejszy niż zakończenie budowy samego dworca.

Każdego dnia z czterech peronów stacji ulokowanej 16,5 metra pod ziemią przyjeżdżać i odjeżdżać będzie od 100 do 150 pociągów. Inwestycja pochłonęła ponad 1,8 mld zł. Nowa Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie.

Kiedy pięć lat temu zrównywano z ziemią stary dworzec Łódź Fabryczna, niewiele osób było sobie w stanie wyobrazić, jak będzie wyglądał jego następca. Staruszek bez wątpienia nie był najlepszą wizytówką, raczej odstraszał niż zachęcał do odwiedzenia miasta. Nowy zasługuje na same pochwały z wyjątkiem jednej – terminu oddania do użytku, który opóźnił się o kilkanaście miesięcy. W sumie budowa dworca z niemal dwukilometrowym tunelem trwała pięć lat.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży