Od epoki pary do nowoczesności

Na Dolnym Śląsku zobaczymy historyczne parowozy, motocykle i inne zabytki techniki.

Publikacja: 27.10.2016 22:00

Ok. 60 km na południowy-zachód od Wrocławia leży Jaworzyna Śląska. Od 2004 roku na terenie historycznej lokomotywowni działa tu Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. Najstarsze eksponaty pochodzą z 1890 roku a najnowsze z lat 70-tych XX wieku. Łącznie jest to ponad 160 sztuk taboru kolejowego.

– W 2004 przejęliśmy od PKP 34 lokomotywy, 41 wagonów i osiem maszyn warsztatowych. Wszystkie wymagały naprawy ponieważ nie były sprawne technicznie. Niektóre były w stanie całkowitej ruiny. Budynki i infrastruktura również wymagały przeprowadzenia gruntownego remontu – mówi Katarzyna Szczerbińska-Tercjak, Dyrektor Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku.

W muzeum zobaczymy m.in. jedyny na Dolnym Śląsku w pełni sprawny normalnotorowy parowóz. Jest to polska lokomotywa parowa TKt48-18 z 1951 roku, która wraz z trzema wagonami serii BI/Ci z lat 20-tych XX wieku tworzy skład Pociągu Muzealnego. Na turystów czeka 150 miejsc w stylowych wagonach osobowych z nagłośnieniem oraz obsługą pociągu, którym organizowane są przejazdy po najpiękniejszych trasach Dolnego Śląska.

Oprócz tego unikatu są tu 44 inne lokomotyw parowe, elektryczne i spalinowe, wagony, specjalistyczne pojazdy, urządzenia i dokumenty związane z koleją.

Są tu też m.in. maszyny i urządzenia przemysłowe, zabytkowe polskie motocykle (np. sokół 600 i 1000), zabytkowe radioodbiorniki, sprzęt gospodarstwa domowego, kolejowe urządzenia radiotechniczne, a nawet zabawki.

Prawdziwą atrakcją dla odwiedzających jest czynna od 2014 roku Trasa Parowozowa. Pasażerowie wagonów ciągniętych przez jedną z zabytkowych lokomotyw, podczas jazdy oglądają obiekty ważne dla historii techniki kolejowej, m.in. dźwig bramowy, żuraw wodny, czy dźwig węglowy. Towarzyszy im przewodnik, który opowiada o poszczególnych urządzeniach. Przejażdżka trwa ok. 30 min. Parowóz obsługują emerytowani maszyniści trakcji parowej. Pod ich okiem można nawet samodzielnie dorzucić węgla do kotła.

Miłośników kolei zainteresuje także odbywająca się co roku Gala Parowozów – Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Lokomotyw. W tegorocznej szóstej edycji wydarzenia wzięło udział 12 tys osób.

Muzeum nie przypadkowo znajduje się właśnie w Jaworzynie Śląskiej. Jej początki mają bowiem związek z budową stacji na otwartej w 1843 roku linii kolejowej z Wrocławia do Świebodzic. Stacja Königszelt („Królewski Namiot”) po wybudowaniu połączenia kolejowego ze Świdnicą i Legnicą obsługiwała aż cztery kierunki. Niezbędne było zbudowanie odpowiedniej infrastruktury. Powstał więc dworzec oraz parowozownia.

W latach 60-tych XX wieku nastąpiła elektryfikacja linii kolejowej. Parowozy zastąpiono trakcją spalinową. Ponadto, liczba przewozów kolejowych stopniowo spadała. W efekcie w 1991 roku parowozownię zamknięto. W latach 1991-2004 funkcjonowała jako skansen. Później utworzono muzeum.

– Przez stulecia Dolny Śląsk był jednym z najważniejszych regionów przemysłowych Niemiec, a później Polski. To tutaj po raz pierwszy zastosowano wiele przełomowych dla świata techniki i przemysłu wynalazków. Dziś dawne fabryki, huty czy kopalnie często popadają w ruinę lub są wyburzane. Taki los spotkał m.in. zespół dawnej przędzalni lnu Orzeł w Mysłakowicach. – opowiada Katarzyna Szczerbińska-Tercjak i dodaje, że ochronę tych zabytków ma wzmocnić utworzona w 2007 roku przez założyciela muzeum, dra Piotra Gerbera, Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska.

W sezonie zimowym (październik-kwiecień) muzeum czynne jest od poniedziałku do piątku od 8:00 do 16:00, a w soboty, niedziele i święta od 10:00 do 16:00. W sezonie letnim (maj-wrzesień) – codziennie od 10:00 do 18:00.

Przejazdy Trasą Parowozową odbywają się w soboty, niedziele i święta o godzinie 12:00 i 14:00.

Ceny biletów wstępu: normalny 17 zł, ulgowy 13 zł, rodzinny 50.00 zł. Za bilet na przejazd Trasą Parowozową zapłacimy 10 zł. Zwiedzanie i przejazd są bezpłatne dla dzieci do lat 3.

Bilety do kupienia wyłącznie w kasie muzeum.

Z roku na rok muzeum odwiedza coraz więcej osób. W 2015 roku było ich blisko 50 tys.

Ok. 60 km na południowy-zachód od Wrocławia leży Jaworzyna Śląska. Od 2004 roku na terenie historycznej lokomotywowni działa tu Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. Najstarsze eksponaty pochodzą z 1890 roku a najnowsze z lat 70-tych XX wieku. Łącznie jest to ponad 160 sztuk taboru kolejowego.

– W 2004 przejęliśmy od PKP 34 lokomotywy, 41 wagonów i osiem maszyn warsztatowych. Wszystkie wymagały naprawy ponieważ nie były sprawne technicznie. Niektóre były w stanie całkowitej ruiny. Budynki i infrastruktura również wymagały przeprowadzenia gruntownego remontu – mówi Katarzyna Szczerbińska-Tercjak, Dyrektor Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
SSC/GBS Leadership Program 2023
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Archiwum
Innowacje wkraczają na miejskie przejścia dla pieszych