Rośnie produkcja dla fabryk aut

Branża motoryzacyjna inwestuje i coraz mocniej napędza rozwój województwa opolskiego.

Publikacja: 25.10.2016 12:00

Ulokowana w wałbrzyskiej strefie fabryka koncernu Polaris Industries produkuje quady, duże skutery i

Ulokowana w wałbrzyskiej strefie fabryka koncernu Polaris Industries produkuje quady, duże skutery i motocykle terenowe

Foto: materiały prasowe

Rośnie liczba inwestycji motoryzacyjnych na Opolszczyźnie. Dla regionu to dobry sygnał: motoryzacja tworzy najwięcej nowych miejsc pracy, nakłady inwestycyjne są większe niż w przypadku innych sektorów, przemysł samochodowy wnosi zarazem do gospodarki szczególnie dużo innowacyjnych rozwiązań i nowoczesnych technologii.

We wrześniu w Prudniku uruchomiła swoją fabrykę amerykańska firma Henniges Automotive. Specjalizuje się w produkcji uszczelek i komponentów amortyzujących dla branży motoryzacyjnej.

Inwestor zadeklarował zatrudnienie 200 osób na początku działalności i zwiększenie liczby pracowników do około pół tysiąca w ciągu pięciu lat. Prudnicka fabryka ma być elementem europejskiej ekspansji inwestora, który ma już fabrykę w oddalonych o 150 kilometrów czeskich Hranicach.

Dwa miesiące wcześniej w Opolu ruszyła fabryka amerykańskiego koncernu Global Steering Systems Europe (GSSE). Produkuje elementy układów kierowniczych do samochodów – wałki łączące kolumnę kierownicy z przekładnią kierowniczą. Wart 27 mln zł zakład, którego budowę rozpoczęto w maju ubiegłego roku, powstał na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (WSSE). Docelowo ma zatrudniać przeszło 200 pracowników.

Skusiły niskie płace

– Będziemy przykładem inwestora, który angażuje się w sprawy obywateli oraz dba o interesy pracowników i parterów biznesowych – zapowiadał przed rozpoczęciem budowy prezes GSSE, Larry Finnell.

Przyznał, że firma rozważała pod europejską lokalizację także Rumunię oraz Hiszpanię. Do odbiorców GSS należą m.in. tacy producenci samochodów, jak Ford, General Motors, Fiat Chrysler Automobiles czy Tesla. Komponenty z Opola mają trafiać do klientów w Europie, zwłaszcza do zakładów Forda i FCA.

Otwarta w Opolu fabryka to pierwszy zakład firmy na terenie Europy. Przedstawiciele inwestora nie ukrywali, że jednym z elementów decydujących o wyborze pod nowe przedsięwzięcie polskiej lokalizacji były korzystne dla GSSE relacje płacowe – na Opolszczyźnie płace należą do najniższych w kraju.

Koncern niedawno uruchomił fabrykę w Chinach, a równolegle z inwestycją w Opolu budował nowy zakład w Brazylii.

Natomiast w maju ubiegłego roku w gminie Ujazd przy węźle autostradowym w Olszowej uruchomiony został zakład amerykańskiej firmy Tru-Flex. O wyborze miejsca zdecydowała bliskość autostrady A4, dogodny dojazd do portów lotniczych w Katowicach i we Wrocławiu, a także wsparcie ze strony władz Ujazdu oraz ulgi podatkowe oferowane przez strefę ekonomiczną.

Kosztująca ok. 25 mln zł fabryka stanęła na działce o wielkości 5 tys. metrów kwadratowych. Produkuje elastyczne złącza metalowe, w których specjalizuje się amerykańska firma. Do tej pory dostarczała ona swoje produkty na rynek europejski z zakładów w amerykańskim stanie Indiana. Fabryka na Opolszczyźnie ma wzmocnić jej pozycję w Europie.

Nowe już w budowie

Kolejne motoryzacyjne inwestycje są w trakcie realizacji. W lipcu w Ujeździe rozpoczęła budowę IFA Powertrain. W zakładzie planowanym do uruchomienia w 2018 roku znajdzie zatrudnienie docelowo nawet 400 pracowników przy produkcji półosi napędowych w ilości ok. 2 mln sztuk rocznie.

W tym samym miesiącu drugi etap budowy zakładu produkcji elementów zawieszenia w Kątach Opolskich rozpoczęła niemiecka firma MM Systemy. Warta 7,5 mln euro inwestycja ma pozwolić na zwiększenie produkcji i pociągnie za sobą wzrost zatrudnienia. Będzie dostarczać podzespoły luksusowego modelu BMW 7.

MM Systemy to spółka córka niemieckiej firmy Muhr Metalltechnik z siedzibą w Wenden. Jest dostawcą m.in. dla Audi, Mercedesa czy BMW. Pierwszą halę firmy uruchomiono jesienią 2014 roku. Budowa drugiej ma podwoić powierzchnię biurową i produkcyjną firmy.

Quady dla Europy

Jak dotąd największą inwestycja sektora motoryzacyjnego w regionie była budowa zakładów amerykańskiego koncernu Polaris Industries.

Uruchomiony dwa lata temu zakład stanął na terenie wałbrzyskiej strefy. Produkuje quady, duże skutery i motocykle terenowe. Zdolności produkcyjne sięgają 250 tys. pojazdów rocznie.

Przy dużym popycie fabryka może pracować przez sześć dni w tygodniu na trzy zmiany. To pierwszy zakład Polarisa w Europie. Ma zaopatrywać cały kontynent.

– Budowa zakładów produkcyjnych obsługujących lokalne rynki w różnych częściach świata to element naszego dążenia do osiągnięcia pozycji globalnego lidera – tłumaczył jeszcze przed rozpoczęciem budowy prezes Polaris Industries Scott Wine.

Inwestycję zrealizowano w tempie ekspresowym. Pierwszą łopatę wbito we wrześniu 2013 roku, a wiosną następnego roku potężną halę widział każdy przejeżdżający ulicą Wspólną w Opolu.

Firma Polaris powstała w 1954 roku w Minnesocie. Buduje quady od przeszło 50 lat. W tego typu pojazdach jest globalnym liderem.

Obecnie zatrudnia 4,5 tys. pracowników. Koncern ma fabryki w USA, Francji i Meksyku i Indiach.

Amerykanie mają swoją inwestycję także w Skarbimierzu. Funkcjonuje tam spółka Johnson Controls Poland, która zajmuje się produkcją foteli samochodowych i komponentów m.in. dla Opla, Mercedesa czy Volvo. Johnson Controls ma jeszcze dwa zakłady w Polsce: w Świebodzinie oraz w Siemianowicach.

Z kolei Austriacy zainwestowali w podstrefie ekonomicznej Kluczbork należącej do WSSE. Firma Aspock Automotive zajmuje się produkcją systemów oświetleniowych do samochodów, naczep i przyczep.

Wcześniej należąca do austriackiego inwestora polska spółka Aspock Automotive Polska miała siedzibę w Świerczach pod Olesnem i zajmowała się przede wszystkim sprzedażą gotowych produktów.

W 2014 roku zapadła decyzja o budowie zakładu produkcyjnego, mającego zaopatrywać nowo budowaną fabrykę Volkswagena we Wrześni, a także zakład w Poznaniu. Zaplanowano także budowę centrum dystrybucyjnego oraz biura handlowego spółki. Inwestycja warta jest ponad 14 mln złotych.

O wyborze podstrefy kluczborskiej zadecydowało dogodne połączenie z zakładami Volkswagena w Wielkopolsce i niewielka do nich odległość.

Rośnie liczba inwestycji motoryzacyjnych na Opolszczyźnie. Dla regionu to dobry sygnał: motoryzacja tworzy najwięcej nowych miejsc pracy, nakłady inwestycyjne są większe niż w przypadku innych sektorów, przemysł samochodowy wnosi zarazem do gospodarki szczególnie dużo innowacyjnych rozwiązań i nowoczesnych technologii.

We wrześniu w Prudniku uruchomiła swoją fabrykę amerykańska firma Henniges Automotive. Specjalizuje się w produkcji uszczelek i komponentów amortyzujących dla branży motoryzacyjnej.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej