Więcej płatnych dróg

Skończyły się darmowe przejazdy tirów i autobusów fragmentem drogi ekspresowej S3 oraz odcinku drogi S6 w Zachodniopomorskiem.

Publikacja: 20.10.2016 22:00

Opłata za przejazd wynosi od 20 do 53 groszy za kilometr

Opłata za przejazd wynosi od 20 do 53 groszy za kilometr

Foto: GDDK

Na terenie województwa zachodniopomorskiego długość tras objętych opłatą elektroniczną wzrosła już do 140 km.

Z początkiem miesiąca płatny jest przejazd fragmentem drogi ekspresowej S3 Miękowo-Goleniów Północ oraz odcinek drogi S6 Nowogard Zachód-Nowagard Wschód.

– Te dwa odcinki mają łączną długość ok. 11,5 km. Fragment drogi ekspresowej S3 Miękowo-Goleniów Północ liczy ok. 4,1 km, a drogi S6 Nowogard Zachód – Nowogard Wschód ok. 7,2 km – tłumaczy Magdalena Sobota, z biura prasowego systemu via TOLL.

Droga ekspresowa S6 o łącznej długości ok. 330 km przebiega wzdłuż wybrzeża Bałtyku, łącząc Szczecin z Trójmiastem, a droga ekspresowa S3 to fragment trasy międzynarodowej E65, prowadzącej od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin na północy wzdłuż zachodniej granicy kraju do przejścia granicznego Lubawka-Kralovec. Długość drogi S3 to ok. 480 km.

Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy ministerstwa infrastruktury wyjaśnia, że to rząd podjął decyzję w sprawie wprowadzenia opłaty elektronicznej za przejazd obwodnicami Miękowa (S3) i Nowogardu (S6) wprowadzając rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną. Jak wyjaśnia nam Magdalena Sobota opłatami w ramach systemu via TOLL objęte są wyłącznie pojazdy samochodowe oraz zespoły pojazdów (przykładowo: samochód osobowy z przyczepą) o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusy niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.

– Opłaty nie dotyczą samochodów osobowych, o ile nie podróżują one z przyczepą, a dopuszczalna masa całkowita takiego zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 ton – wyjaśnia urzędniczka systemu via TOLL.

Dodaje, że wysokość opłat nakładanych na kierowców korzystających z odcinków S3 Miękowo-Goleniów Północ oraz S6 Nowogard Zachód – Nowogard Wschód uzależniona jest od masy danego pojazdu oraz klasy emisji spalin. Opłata waha się od 20 do 53 groszy za przejazd 1 kilometra. Czy wprowadzenie opłat spowodowało zmniejszenie ruchu ciężarówek i autobusów na płatnych odcinkach?

– Nie mamy żadnych sygnałów wskazujących na to. Z naszego doświadczenia wynika, że na początku kierowcy starają się ominąć odcinki płatne, ale średnio po trzech miesiącach sytuacja wraca do normy – tłumaczy Magdalena Sobota.

Poza wprowadzonymi w październiku opłatami za przejazd fragmentem drogi ekspresowej S3 oraz drogi S6 w regionie systemem via TOLL w objęte są również fragment autostrady A6 Kołbaskowo – Szczecin Dąbie, drogi ekspresowej S3 Klucz – Myślibórz, fragment trasy S10 (obwodnica Stargardu) oraz fragment drogi krajowej DK10 (granica m. Szczecin – węzeł Stargard Zachód).

– Przychody z opłat za przejazd trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego. Z jego środków realizowany jest rządowy program budowy i rozbudowy dróg krajowych. Przychody z opłat stanowią podstawę do zaciągania przez państwo długu w związku z realizacją inwestycji infrastrukturalnych – tłumaczy Elżbieta Kisil.

Czy opłaty będą wprowadzone na kolejnych trasach w regionie? – Jako operator systemu via TOLL nie mamy żadnych informacji w sprawie wprowadzenia na tych trasach opłat dla samochodów osobowych – mówi Magdalena Sobota.

Na terenie województwa zachodniopomorskiego długość tras objętych opłatą elektroniczną wzrosła już do 140 km.

Z początkiem miesiąca płatny jest przejazd fragmentem drogi ekspresowej S3 Miękowo-Goleniów Północ oraz odcinek drogi S6 Nowogard Zachód-Nowagard Wschód.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Archiwum
Innowacje wkraczają na miejskie przejścia dla pieszych