Lepiej dojechać koleją do portów

Prawie 6 mld złotych zapisano na inwestycje w Krajowym Programie Kolejowym dla województwa pomorskiego.

Publikacja: 12.09.2016 23:00

Inwestycje na torach mają skrócić czas przejazdów.

Inwestycje na torach mają skrócić czas przejazdów.

Foto: 123RF

Przewiduje on do 2023 roku modernizację kilkuset kilometrów torów w ramach 10 projektów podstawowych i dwóch z listy rezerwowej. Planowane prace mają zapewnić lepszy dostęp do portów oraz krótsze podróże w regionie, m.in. z Bydgoszczy do Trójmiasta i z Gdyni do Słupska. Inwestycje w 85 proc. mają być finansowane z funduszy unijnych.

– Najważniejsze z nich to: inwestycje wokół portów morskich (Gdańsk, Gdynia), wraz z budową alternatywnego korytarza transportowego obsługującego port w Gdyni oraz prace na liniach pasażerskich, których efektem będzie skrócenie czasu przejazdu i wygodniejsza podróż – wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP PLK, która jest odpowiedzialna za kolejowe inwestycje.

Dwanaście projektów

KPK w województwie pomorskim przewiduje 12 projektów za ponad 6 mld zł. Na liście podstawowej jest 10 inwestycji za ponad 5,7 mld zł, a ta rezerwowa obejmuje dwa projekty o wartości ok. 325 mln zł.

Wśród inwestycji zapisano poprawę dostępu kolejowego do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Mają być one realizowane w latach 2017 – 2020.

– Celem tych projektów jest dostosowanie parametrów infrastruktury do standardów sieci bazowej TEN-T (dla ruchu towarowego) m.in. poprzez przebudowę infrastruktury kolejowej, zapewnienie możliwości obsługi dłuższych składów, czy przebudowę nawierzchni i podtorza – tłumaczy Siemieniec.

Poza tym w ramach KPK na Pomorzu mają być prowadzone prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto. Inwestycja ma być dofinansowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W jej ramach mają powstać dodatkowe tory, ma być zelektryfikowany odcinek Maksymilianowo – Gdańsk Osowa, na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie alternatywny korytarz dla transportu towarowego obsługującego port morski w Gdyni.

Krótszy czas przejazdu

– Takie rozwiązanie pozwoli pominąć linię średnicową w Trójmieście i w znaczącym stopniu odciąży ruch w obrębie aglomeracji, a efektem prac będzie – oprócz poprawy warunków dla przewozu towarów, także wygodniejsza i szybsza podróż – wylicza rzecznik PKP PLK. Zapowiada, że po zakończeniu prac pociągi w relacji Kościerzyna – Gdynia Główna pojadą o ok. 16 minut krócej niż obecnie (czas skróci się z 1 godziny 16 min do ok. 1 godziny).

Podobnie ma być na trasie Gdynia Główna – Słupsk, dzięki dobudowie dodatkowych torów na najbardziej obciążonych odcinkach oraz podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. Realizacja tych robót budowlanych planowana jest w latach 2020 – 2023.

Efektem inwestycji będzie m.in. usprawnienie komunikacji wewnątrz województwa (poprawi się połączenie Lęborka i Słupska z Trójmiastem).

Rzecznik PKP PLK zwraca uwagę, że efektem pozostałych inwestycji zaplanowanych w regionie w ramach KPK również będzie poprawa przepustowości linii oraz skrócenie czasu przejazdu.

I tak np. o ok. 13 min skróci się czas podróży na trasie Szczecinek – Słupsk (z 1 godz. 49 min do ok. 1 godz. 36 min). Krócej o ok. 20 minut pojadą również pociągi na trasie Grudziądz – Malbork (z 1 godziny 30 min do ok. 1 godziny 10 min). Szybciej o 10 minut pojadą też składy w relacji Lębork – Łeba (32 min. zamiast 42).

Krajowy Program Kolejowy do 2 września był w fazie konsultacji społecznych, które miały charakter otwarty. – Wszyscy zainteresowani mogli przekazywać do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa swoje opinie, stanowiska, uwagi i sugestie do projektu – tłumaczy Siemieniec.

Przewiduje on do 2023 roku modernizację kilkuset kilometrów torów w ramach 10 projektów podstawowych i dwóch z listy rezerwowej. Planowane prace mają zapewnić lepszy dostęp do portów oraz krótsze podróże w regionie, m.in. z Bydgoszczy do Trójmiasta i z Gdyni do Słupska. Inwestycje w 85 proc. mają być finansowane z funduszy unijnych.

– Najważniejsze z nich to: inwestycje wokół portów morskich (Gdańsk, Gdynia), wraz z budową alternatywnego korytarza transportowego obsługującego port w Gdyni oraz prace na liniach pasażerskich, których efektem będzie skrócenie czasu przejazdu i wygodniejsza podróż – wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP PLK, która jest odpowiedzialna za kolejowe inwestycje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej