Kraków odetchnie od północy

Nowa obwodnica Krakowa odkorkuje miasto i zmniejszy smog. Czekano na nią kilkanaście lat.

Publikacja: 11.09.2016 23:00

Na przedsięwzięcia transportowe zapisane w Małopolskim Planie Inwestycyjnym przeznaczono ponad 2,4 m

Na przedsięwzięcia transportowe zapisane w Małopolskim Planie Inwestycyjnym przeznaczono ponad 2,4 mld zł

Foto: 123RF

Rząd zagwarantował środki – 1,5 mld zł-na Północną Obwodnicę Krakowa, której budowa ma ruszyć w 2019 r. i potrwać trzy lata. To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w Małopolsce od lat, o którą Kraków starał się kilkanaście lat. Ułatwi mieszkańcom stolicy regionu przejazd między dzielnicami i przejazd z północy na południe Polski odciążając A4. Północna i południowa (już istniejąca) obwodnica Krakowa pozwoli w warunkach ewentualnego zablokowania ruchu zapewnić ruch na trasie Katowice – Rzeszów.

Zielone światło od ministra

Program Inwestycyjny dla Północnej Obwodnicy Krakowa zatwierdził pod koniec sierpnia minister transportu Andrzej Adamczyk. Wcześniej, by było to możliwe, znowelizowano rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, dzięki czemu północną obwodnicę włączono do sieci dróg krajowych-a więc finansowanych z budżetu państwa. – Północna obwodnica jest bardzo ważna dla Krakowa i Małopolski. Ta inwestycja to także droga ułatwiająca przejazd z północy na południe Polski jest wiec niezbędna z punktu widzenia interesu transportowego kraju. To także impuls rozwojowy dla regionu-mówi minister Adamczyk. Samorząd Małopolski nie byłby w stanie udźwignąć tak kosztownej inwestycji. Kraków dołożył się do inwestycji, finansując opracowanie dokumentacji projektowej, gdy zadaniem zajmował się jeszcze samorząd wojewódzki.

– Decyzja jest kontynuacją postanowień zawartych w Kontrakcie Terytorialnym, który Małopolska podpisała z rządem – podkreśla Jacek Krupa, Marszałek województwa małopolskiego. – To bardzo ważna inwestycja dla naszego regionu dlatego cieszymy się, że starania samorządu przyniosły efekt. Liczymy na szybkie rozpoczęcie prac i ich realizację – dodaje marszałek.

Co da obwodnica kierowcom? Dzięki niej ruch tranzytowy na kierunku wschód-zachód będzie rozdzielał się na północną (już istniejącą) i południową część obwodnicy miasta, odciążając autostradę A4. Natężenie ruchu na południowej obwodnicy Krakowa w ciągu A4 już teraz przekracza 50 tys. pojazdów na dobę, a na odcinku węzeł Kraków Tyniec – węzeł Kraków Sidzina ponad 64 tys. pojazdów na dobę.

Północna Obwodnica Krakowa przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch aut przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.

Czwarty ring

Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa podkreśla, że to inwestycja o kluczowym znaczeniu dla Krakowa. – Będzie to bowiem domknięcie tzw. czwartego ringu wokół miasta-wyjaśnia. – Jej wybudowanie pozwoli na ograniczenie ruchu tranzytowego, który obecnie jest zmuszony do korzystania z infrastruktury drogowej Krakowa. Kompletny ring to uspokojenie ruchu samochodowego w samym Krakowie, ale to także mniej spalin i zanieczyszczeń do środowiska emitowanych przez pojazdy – wylicza prezydent Majchrowski. To bardzo istotne w takim mieście jak Kraków, które – podobnie jak wiele polskich miast-boryka się z problemem jakości powietrza.

Obwodnica da korzyści nie tylko kierowcom. – Co więcej, dzięki północnej obwodnicy, a także realizowanej już obecnie przez rząd wschodniej obwodnicy miasta, a więc S7, będzie można tak przeorganizować ruch samochodowy w Śródmieściu Krakowa, by jeszcze więcej przestrzeni oddać pieszym i rowerzystom-podkreśla Majchrowski.

Kolejne projekty

Północny odcinek obwodnicy Krakowa będzie miał długość 14,9 km. W ramach tej inwestycji m.in. zostanie wybudowana droga ekspresowa S52 od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica i do węzła Kraków Mistrzejowice, dziesięć wiaduktów i trzy mosty oraz ekrany akustyczne. Przebudowane zostaną też urządzenia i obiekty kolidujące z inwestycją – a więc cieki wodne, sieć wodociągowa, sieć gazowa, kanalizacyjna, kablowe i napowietrzne linie elektroenergetyczne, oświetlenie uliczne. Inwestorem jest GDDKiA, który kilka dni temu ogłosił przetarg nieograniczony na wykonanie „Koncepcji Programowej dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa”. Czas na składanie ofert upływa 10 października.

Jak podkreśla marszałek Jacek Krupa, Północna Obwodnica Krakowa to tylko jeden z przykładów inwestycji drogowych w regionie-aktualnie Małopolska realizuje największy program drogowy w historii Małopolski. – Inwestycje transportowe zapisane w Małopolskim Planie Inwestycyjnym opiewają na łączną kwotę ponad 2,4 mld zł. Do wybudowanych w ostatnich latach 15 obwodnic dołączają kolejne. Do 2023 roku w Małopolsce wybudujemy 14 nowych obwodnic, rozbudujemy aż 274 km dróg wojewódzkich, a zmodernizujemy 84 km już istniejących-wylicza marszałek.

Rząd zagwarantował środki – 1,5 mld zł-na Północną Obwodnicę Krakowa, której budowa ma ruszyć w 2019 r. i potrwać trzy lata. To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w Małopolsce od lat, o którą Kraków starał się kilkanaście lat. Ułatwi mieszkańcom stolicy regionu przejazd między dzielnicami i przejazd z północy na południe Polski odciążając A4. Północna i południowa (już istniejąca) obwodnica Krakowa pozwoli w warunkach ewentualnego zablokowania ruchu zapewnić ruch na trasie Katowice – Rzeszów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?