Inwestycje w przewozy i przeładunki

Wkrótce powstanie kilka nowych terminali do przeładunku towarów. Firmy coraz chętniej rozwijają też przewozy ładunków.

Publikacja: 11.07.2016 22:00

Przeładunki i przewozy towarów zawsze odgrywały kluczową rolę w rozwoju Pomorza.

Przeładunki i przewozy towarów zawsze odgrywały kluczową rolę w rozwoju Pomorza.

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Pomorze jest jednym z kluczowych obszarów na transportowej mapie Polski i całej Europy. W efekcie wiele firm logistycznych planuje tu swoje inwestycje. Jednym z aktywniejszych podmiotów jest m.in. OT Logistics, grupa specjalizująca się w transporcie śródlądowym, spedycji kolejowej i morskiej oraz usługach portowych. Spółka chce zbudować w Gdańsku terminal przeładunkowo-składowy wyspecjalizowany w ładunkach agro. Prace przy nim trwają już od kilku miesięcy. Firma przewiduje, że budowa terminalu zakończy się w 2018-2019 r. W efekcie ma powstać największy polski port zbożowy i zarazem największy terminal do przeładunków towarów rolnych na południowym Bałtyku. Docelowo potencjał przeładunkowy tego obiektu wyniesie 8 mln ton rocznie.

Na Pomorzu może też rozwijać się żegluga śródlądowa. Zanim to jednak nastąpi konieczne są inwestycje zmierzające przede wszystkim do udrożnienia Wisły. OT Logistics informuje, że systematycznie otrzymuje zapytania o możliwość transportu rzecznego towarów wytworzonych na południu Polski do portów Trójmiasta, jak i w kierunku odwrotnym.

Grupa w woj. pomorskim zwiększa kolejowe przewozy towarów, zwłaszcza stali, żelaza, węgla i koksu. Transport szynowy pełni ważną rolę w dostarczaniu i odbieraniu ładunków z portów w Trójmieście, w tym OT Port Gdynia, należącego do OT Logistics.

Kolej może stać się też istotnym środkiem transportu dla towarów, które firma będzie przeładowywać w powstającym terminalu agro w Gdańsku. Spółka widzi ponadto możliwość zwiększenia przewozów kontenerów za sprawą tworzonego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk.

Aktywną rolę w transporcie kolejowym pełni na Pomorzu grupa PKP Cargo. Na tym obszarze przewozi głównie węgiel, kruszywa, metale, nawozy, chemię i kontenery.

– Odnotowujemy zwłaszcza rozwój przewozów intermodalnych (kontenerów – red.) realizowanych przez Bazy Kontenerowe Portu Gdynia i Gdańsk – mówi Jacek Wnukowski z biura prasowego PKP Cargo. Dodaje, że grupa prowadzi obecnie analizę pomorskiego rynku logistycznego.

Konkretne inwestycje ma za to zaplanowane PCC Intermodal, grupa specjalizująca się w przewozach i przeładunkach kontenerów. Kończy właśnie studium wykonalności dla tzw. suchego portu w Zajączkowie Tczewskim. Będzie to terminal w głębi lądu przeznaczony do szybkiej obsługi portów w Gdańsku i Gdyni. Projekt dodatkowo ma obejmować budowę dróg dojazdowych i portu rzecznego na Wiśle. Jego wartość sięgnie kilkuset milionów złotych.

W Gdańsku swoją siedzibę ma Lotos Kolej, drugi co do wielkości kolejowy przewoźnik towarów w Polsce pod względem wykonanej pracy przewozowej. Spółka rozwija transport szynowy zwłaszcza ropy, paliw i chemikaliów, ale nie tylko. Jest coraz aktywniejsza również w przewozach kontenerów. Wozi je nie tylko w relacjach z i do trójmiejskich portów. Lotos Kolej niedawno podpisał umowę w ramach której zajmie się obsługą tzw. Nowego Szlaku Jedwabnego, czyli tras łączących Chiny z Europą.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej