Trasy, które uzupełnią komunikacyjny szkielet regionu

Jedną z kluczowych dróg dla Dolnego Śląska jest S5. Krócej będzie się jechało z Wrocławia do Poznania

Publikacja: 23.06.2016 23:00

Trasy, które uzupełnią komunikacyjny szkielet regionu

Foto: Fotorzepa/Marian Zubrzycki

Po Dolnym Śląsku jeździ się coraz lepiej, ale dopiero budowane obecnie trasy uzupełnią szkielet komunikacyjny województwa. Na razie w regionie można korzystać z 222 kilometrów autostrad A4 i A8 (obwodnica Wrocławia), 59 kilometrów drogi ekspresowej S8, a także z 696 kilometrów dróg krajowych o statusie trasy głównej ruchu przyspieszonego i z 330 kilometrów dróg głównych.

Droga na północ

Jedną z kluczowych arterii ma być powstająca droga ekspresowa S5. Połączy Dolny Śląsk z północną częścią kraju. Dzięki niej zostanie znacznie skrócony czas przejazdu pomiędzy dwiema największymi aglomeracjami Polski zachodniej: Wrocławiem i Poznaniem. Za tym drugim trasa poprowadzi w kierunku Bydgoszczy oraz Grudziądza, gdzie połączy się z autostradą A1. Ułatwi w ten sposób dojazd z Wrocławia do Gdańska.

Dolnośląski odcinek trasy z Korzeńska do węzła Wrocław Północ ma około 48 kilometrów długości. Zgodnie z zapisami kontraktów, prace mają się zakończyć do końca 2017 roku. Budowę podzielono na trzy mniejsze zadania. Pierwszy odcinek rozpoczyna się w Korzeńsku. S5 przebiega tutaj na zachód od Żmigrodu. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Żmigródek – gdzie zjechać będzie można m.in. na dk5 oraz Węzeł Żmigród, łączący się z drogą wojewódzką 339 prowadzącą do Wołowa. W pobliżu Morzęcina zlokalizowane zostaną dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP) z parkingami, gastronomią, stacjami paliw. Za budowę tego odcinka odpowiada konsorcjum firm Budimex i Strabag.

Nieco ponad kilometr na południe za MOP Morzęcin rozpoczyna się drugi z budowanych odcinków. Po kilku kilometrach jazdy w stronę Wrocławia doprowadzi do Węzła Krościna, a potem dalej pobiegnie łukiem, omijając Prusice od południowego zachodu. Na wysokości ulicy Polnej biegnącej w kierunku Kosinowa powstanie Węzeł Prusice, z którego będzie zjazd do centrum miasta. Dalej S5 poprowadzi równolegle do obecnej krajowej „piątki”. Wykonawcą jest firma Dragados.

Na początku trzeciego fragmentu nowa ekspresówka pobiegnie wiaduktem nad ulicą dojazdową do Marcinowa. Kilkaset metrów dalej powstanie Węzeł Trzebnica. Od tego momentu S5 aż do Wiszni Małej poprowadzi blisko śladu obecnej drogi nr 5. Pobiegnie wśród pól, by w Krynicznie skrzyżować się z krajową „piątką”, gdzie powstanie duży węzeł drogowy. Jadąc dalej, w kierunku Wrocławia będzie się mijać pole golfowe i – objeżdżając od wschodu Psary – nowym mostem na Widawie i wiaduktem nad ulicą Cholewkarską, dojedzie się do węzła Wrocław Półno.

Z zagłębia do portu

Dolnośląski odcinek kolejnej drogi ekspresowej na terenie województwa – S3 będzie liczył prawie 140 kilometrów. W budowie jest już ok. 110 km: trasa ciągnie się od granicy z województwem lubuskim, obok Polkowic, Lubina, Legnicy i Jawora do drogi krajowej nr 5 w okolicach Bolkowa. Prace potrwają do końca 2018 roku. Nowa trasa skomunikuje bałtyckie porty z Zagłębiem Miedziowym oraz autostradą A4. Na terenie Dolnego Śląska powstanie 15 węzłów drogowych (w tym węzeł autostradowy Legnica II, gdzie S3 połączy się z A4), budowanych jest także kilkaset przepustów, mostów i wiaduktów.

S3 jest największą inwestycją drogową na Dolnym Śląsku: budowa trasy węzła Kaźmierzów do węzła Bolków warta jest około 3 mld złotych. W rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 ujęta została również budowa odcinka Bolków – granica państwa w Lubawce. Ta część ma być finansowana z nowego unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF).

Inwestycje na kolej

W planach lub w realizacji są kolejne inwestycje kolejowe. Należy do nich m.in. zelektryfikowanie do 2019 roku odcinka Węgliniec – Zgorzelec. Ważnym zadaniem będzie rewitalizacja odcinka Legnica – Rudna Gwizdanów, a także wybudowanie nowego mostu granicznego nad Nysą Łużycką, na odcinku Bielawa Dolna – Horka: głównym efektem tego przedsięwzięcia będzie przywrócenie przez granicę ruchu dwutorowego. Na odcinku linii 181 Oleśnica – Kępno planowane jest natomiast przywrócenie ruchu pociągów towarowych: jeszcze w tym roku ma być dokończony remont 45 kilometrów trasy.

Jedną z kluczowych inwestycji na terenie Dolnego Śląska, na którą Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły 100 mln zł, będzie modernizacja Nadodrzanki – ważnego ciągu transportowego z południa do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Inwestycja pozwoli na likwidację ograniczeń prędkości i przyspieszenie pociągów do 120 kilometrów na godzinę. Ponadto tor zostanie przystosowany do prowadzenia znacznie cięższych składów towarowych niż obecnie.

Duże znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy na Dolnym Śląsku ma wprowadzany system zarządzania ruchem ERTMS. Pilotażowo już działa na trasie Legnica–Węgliniec–Bielawa Dolna. Na dalszym odcinku – od Legnicy do Opola realizowana jest inwestycją związana z wprowadzaniem cyfrowej łączności GSM-R. System umożliwia szybszą i bardziej precyzyjną wymianę informacji pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za ruch pociągów.

Po Dolnym Śląsku jeździ się coraz lepiej, ale dopiero budowane obecnie trasy uzupełnią szkielet komunikacyjny województwa. Na razie w regionie można korzystać z 222 kilometrów autostrad A4 i A8 (obwodnica Wrocławia), 59 kilometrów drogi ekspresowej S8, a także z 696 kilometrów dróg krajowych o statusie trasy głównej ruchu przyspieszonego i z 330 kilometrów dróg głównych.

Droga na północ

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Materiał Promocyjny
Sieci, czyli wąskie gardło transformacji energetycznej
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej