Po Dolnym Śląsku jeździ się coraz lepiej, ale dopiero budowane obecnie trasy uzupełnią szkielet komunikacyjny województwa. Na razie w regionie można korzystać z 222 kilometrów autostrad A4 i A8 (obwodnica Wrocławia), 59 kilometrów drogi ekspresowej S8, a także z 696 kilometrów dróg krajowych o statusie trasy głównej ruchu przyspieszonego i z 330 kilometrów dróg głównych.
Droga na północ
Jedną z kluczowych arterii ma być powstająca droga ekspresowa S5. Połączy Dolny Śląsk z północną częścią kraju. Dzięki niej zostanie znacznie skrócony czas przejazdu pomiędzy dwiema największymi aglomeracjami Polski zachodniej: Wrocławiem i Poznaniem. Za tym drugim trasa poprowadzi w kierunku Bydgoszczy oraz Grudziądza, gdzie połączy się z autostradą A1. Ułatwi w ten sposób dojazd z Wrocławia do Gdańska.
Dolnośląski odcinek trasy z Korzeńska do węzła Wrocław Północ ma około 48 kilometrów długości. Zgodnie z zapisami kontraktów, prace mają się zakończyć do końca 2017 roku. Budowę podzielono na trzy mniejsze zadania. Pierwszy odcinek rozpoczyna się w Korzeńsku. S5 przebiega tutaj na zachód od Żmigrodu. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Żmigródek – gdzie zjechać będzie można m.in. na dk5 oraz Węzeł Żmigród, łączący się z drogą wojewódzką 339 prowadzącą do Wołowa. W pobliżu Morzęcina zlokalizowane zostaną dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP) z parkingami, gastronomią, stacjami paliw. Za budowę tego odcinka odpowiada konsorcjum firm Budimex i Strabag.
Nieco ponad kilometr na południe za MOP Morzęcin rozpoczyna się drugi z budowanych odcinków. Po kilku kilometrach jazdy w stronę Wrocławia doprowadzi do Węzła Krościna, a potem dalej pobiegnie łukiem, omijając Prusice od południowego zachodu. Na wysokości ulicy Polnej biegnącej w kierunku Kosinowa powstanie Węzeł Prusice, z którego będzie zjazd do centrum miasta. Dalej S5 poprowadzi równolegle do obecnej krajowej „piątki”. Wykonawcą jest firma Dragados.
Na początku trzeciego fragmentu nowa ekspresówka pobiegnie wiaduktem nad ulicą dojazdową do Marcinowa. Kilkaset metrów dalej powstanie Węzeł Trzebnica. Od tego momentu S5 aż do Wiszni Małej poprowadzi blisko śladu obecnej drogi nr 5. Pobiegnie wśród pól, by w Krynicznie skrzyżować się z krajową „piątką”, gdzie powstanie duży węzeł drogowy. Jadąc dalej, w kierunku Wrocławia będzie się mijać pole golfowe i – objeżdżając od wschodu Psary – nowym mostem na Widawie i wiaduktem nad ulicą Cholewkarską, dojedzie się do węzła Wrocław Półno.