Weekendowe połączenie (piątek – niedziela) obsługiwane jest przez dwuczłonowe autobusy szynowe SA 133 należące do Podlaskiego Oddziału Przewozów Regionalnych.
Podróż po prawie 300-kilometrowym odcinku trwa 4 godziny i 40 min. Bilet kosztuje 11 euro, ale przewidziane są zniżki na przejazdy grupowe, dla studentów i uczniów.
Pociąg wykorzystuje europejski tor Rail Baltica. Trasa ta łączy Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Dzięki zakończeniu prac torowych na litewskim odcinku pomiędzy Szostakami a Kownem pociąg może maksymalnie poruszać się z prędkością 120 km/h.
– Nasze województwo granicząc zarówno z Litwą, jak i Białorusią powinno szerzej wykorzystywać potencjał współpracy z sąsiadami. Liczymy na ożywienie ruchu turystycznego, handlowego, współpracy kulturalnej i tej w wymiarze czysto społecznym – tłumaczy Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego.
Nowe połączenie dofinansowuje Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego. – Będzie wynosiło około 700 tys. złotych. W tej kwocie znajdzie się też wsparcie od samorządów lokalnych, przez które przejeżdża pociąg do Kowna, a które zadeklarowały w zależności od swoich możliwości – po kilkadziesiąt tysięcy złotych – dodaje marszałek Leszczyński. Np. Suwałki dołożą 80 tys. zł.