Szybciej i wygodniej po szynach

Samorząd kupuje nowe składy kolejowe, a PKP PLK planuje remont szlaku z Poznania do Szczecina, a także peronów m.in. w Szczecinku i Białogardzie.

Publikacja: 16.06.2016 23:00

EZT 39WE z 2016

EZT 39WE z 2016

Foto: Wikipedia

Nowe inwestycje Na Pomorzu Zachodnim mają skrócić czas oraz poprawić warunki podróży koleją. Część z nich będzie sfinansowana dzięki dotacjom unijnym.

Nowe składy

Samorząd województwa zachodniopomorskiego inwestuje w tabor kolejowy. Na jego zakup i modernizację zabezpieczono 75 mln euro. Pieniądze będą pochodzić ze środków unijnych z RPO oraz budżetu województwa. Samorząd chce kupić 17 nowoczesnych trzy i czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (ETZ). Trwa właśnie przetarg w tej sprawie. – Dodatkowo przewiduje on możliwość skorzystania z prawa opcji polegającego na zwiększeniu zamówienia o kolejne dziesięć składów–informuje Radosław Soćko, z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie. Otwarcie ofert w tym przetargu zaplanowano w lipcu. Poza tym samorząd chce kupić trzy nowoczesne trzyczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne z możliwością skorzystania z prawa opcji polegającego na zwiększeniu zamówienia maksymalnie o kolejne trzy. Przetarg w tej sprawie ma być ogłoszony jeszcze w tym roku. W tym roku samorząd kupił i zmodernizował już pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57. Pojazdy są już w eksploatacji. Nowy tabor jak informuje Urząd Marszałkowski, został skierowany na obsługę połączeń do Gryfina i Kamienia Pomorskiego. – Pierwsze z nowych EZT, których dostawca zostanie wyłoniony w trwającym obecnie przetargu, najpóźniej od 2017 roku zaczną obsługiwać połączenia na liniach Szczecin – Chojna-Kostrzyn, Szczecin – Krzyż – Poznań, Szczecin – Świnoujście i Szczecin – Koszalin – Słupsk – wylicza Radosław Soćko. Dodaje, że pojazdy spalinowe będą przeznaczone do wzmocnienia połączeń na trasie Szczecin – Goleniów – Kołobrzeg i Szczecin – Wałcz – Piła. Jak tłumaczy Urząd Marszałkowski planowane teraz zakupy pozwolą od 2018 roku całkowicie wycofać z eksploatacji stary (czasami czterdziestoletni) tabor kolejowy. Wszystkie pojazdy trafią do Przewozów Regionalnych, które są operatorem kolejowym w regionie.

Mniej przejazdów

Znaczne większe kwoty, bo aż 1,85 mld zł unijnych dotacji ma otrzymać PKP PLK na modernizację trasy Poznań Główny-Szczecin Dąbie. Pieniądze pochodzą z funduszu „Łącząc Europę”.

– Finansowanie tego typu inwestycji to refundacja poniesionych wydatków, w poszczególnych latach po realizacji prac – tłumaczy Mirosław Siemienic, rzecznik kolejowej spółki. Informuje on, że przygotowania do modernizacji linii E59 Poznań-Szczecin zaczęły się na początku tego roku. W tej chwili trwa opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskiwanie pozwoleń.- Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w pierwszej połowie 2018 roku-mówi Mirosław Siemieniec. Modernizacja będzie prowadzona etapowo. Roboty budowlane na odcinkach Poznań – Wronki i Słonice- Szczecin Dąbie mają potrwać do drugiej połowy 2021 roku. Z kolei odcinek Wronki – Słonice jest na liście rezerwowej. – Jeżeli wejdzie on do realizacji, to zakończenie robót planowane jest na drugą połowę 2022 – tłumaczy rzecznik PKP PLK. Zdradza, że efektem tych inwestycji będą lepsze podróże. Pociągi pojadą szybciej: do 160 km/h. Poza tym ma się zwiększyć poziom bezpieczeństwa, m.in. na trasie będzie mniej przejazdów, a dwa zostaną zastąpione przejściami pod torami, w miejscu likwidowanych powstaną dogodne dojazdy. – Na linii zostaną zamontowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zdecydowanie poprawi się komfort obsługi na stacjach i przystankach – wygodniejsze, jaśniejsze i funkcjonalniejsze będą perony i zostaną dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się – tłumaczy Siemieniec. Podkreśla też, że oznakowanie będzie bardziej czytelne.

Przyjazne perony

PKP PLK zaplanowała również remont infrastruktury peronowej na stacjach w Szczecinku i Białogardzie. Już ogłoszono przetarg na wykonawcę tych prac. Na stacji w Białogardzie powstaną specjalne platformy, które ułatwią niepełnosprawnym zejście ze schodów na perony. Poza tym poprawione ma być oznakowanie i zamontowany monitoring. Łączny koszt robót na tej stacji wyniesie blisko 500 tys. zł. Pięć razy więcej ma kosztować modernizacja w Szczecinku. Tam poza zmianą oznakowania i wymianą tablic informacyjnych, na peronach nr 2 i 3 zostaną zamontowane windy. Gruntowny remont ma być przeprowadzony także w przejściu pod torami. Na stacji ma również pojawić się monitoring i nowe, ledowe oświetlenie. Tutaj całość prac ma kosztować blisko 2,5 mln złotych.

– Roboty na obu stacjach mają się zakończyć jeszcze w tym roku – zapowiada Zbigniew Wolny, z zespołu prasowego PKP PLK. To nie jedyne inwestycje tej firmy w regionie. W drugiej połowie czerwca ma się zacząć remont przejścia po torami w Międzyzdrojach, a w przyszłym roku remont peronów na tej stacji. Poza tym PKP PLK planuje dostosować do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się także przejścia pod torami w Koszalinie i Sławnie. Ta pierwsza stacja zostanie wyposażona w dwie windy, a w Sławnie zostaną zamontowane cztery platformy przyschodowe.

Nowe inwestycje Na Pomorzu Zachodnim mają skrócić czas oraz poprawić warunki podróży koleją. Część z nich będzie sfinansowana dzięki dotacjom unijnym.

Nowe składy

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej