W ostatnich latach w śródmieściu miasta m.in. wyremontowano rynek wraz z okolicznymi ulicami (ul. Mariacka jest dziś deptakiem i skupia rozrywkowe życie miasta). Teraz władze miasta chcą dokończyć i ożywić ulicę Dworcową, która ma być głównie dla pieszych, z obiektami gastronomicznymi i usługowymi. Z kolei Tylna Mariacka będzie otwarta dla samochodów wyłącznie od ul. Francuskiej.
Zmiany muszą uwzględnić planowane w tym rejonie inwestycje: PKP chce wybudować nowy przystanek kolejowy na przecięciu ul. Tylnej Mariackiej i Francuskiej, a miasto razem z koleją chce stworzyć centrum przesiadkowe pod wiaduktem kolejowym na ulicy św. Jana.
– Od tego miejsca planujemy dokończenie ścisłej przebudowy centrum poprzez nową realizację na ul. Dworcowej, wyprowadzenie stąd ruchu, stworzenie nowej przestrzeni dla ruchu pieszego i rowerowego. Chcemy stworzyć nową przestrzeń, o charakterze starówki miasta – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. Wcześniej zakładano m.in., że pod ul. Dworcową powstanie podziemny parking. Jednak z tego pomysłu władze miasta się wycofały. Teraz urzędnicy widzą parking jednopoziomowy lub wielopoziomowy na ul. Tylnej Mariackiej.
Pod koniec kwietnia ruszyły warsztaty dla architektów rekomendowanych przez Stowarzyszenie Architektów RP. Ich efektem mają być koncepcje zagospodarowania starego placu dworcowego i ul. Tylnej Mariackiej. Wyniki pracy trzech zespołów architektów poznamy w czerwcu.
– Komisja złożona z przedstawicieli miasta i SARP wybierze najlepszą koncepcję – zapowiadają urzędnicy z katowickiego magistratu. To ona ma być podstawą dalszych prac.