W 2015 roku fabryka Volkswagena w Poznaniu wyprodukowała prawie 171 tys. samochodów. Już w tym roku produkcja koncernu w Polsce się zwiększy, ale na ilościowy skok trzeba poczekać do roku 2017, pierwszego pełnego dla funkcjonowania nowego zakładu. Docelowe zdolności fabryki we Wrześni to przynajmniej 100 tys. samochodów rocznie.
Szacuje się, że inwestycja może doprowadzić do powstania nawet 10 tys. nowych miejsc pracy. Z realizacji tego typu inwestycji wynika, że na jedno miejsce pracy powstające w fabryce samochodów tworzone są trzy, cztery miejsca w firmach będących jej poddostawcami. Tymczasem wokół Volkswagena ma się budować klaster motoryzacyjny, który z jednej strony ma wspomagać produkcję Craftera, ale z drugiej będzie przyciągał kolejnych inwestorów z branży motoryzacyjnej, i nie tylko, niekoniecznie powiązanych z Volkswagenem.
Czekają na inwestorów
Już dwa lata temu zapadła decyzja o utworzeniu we Wrześni specjalnego obszaru nastawionego na przyjmowanie nowych inwestycji – Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej (WSAG). Scalone przez Wałbrzyską Specjalną Strefę Ekonomiczną (WSSE) tereny składają się z gruntów, które WSSE kupiła od osób prywatnych, powierzchni wniesionej aportem do strefy przez państwową Agencję Nieruchomości Rolnych oraz terenów należących do gminy, powiatu i województwa. Miejsce jest atrakcyjne – leży zaledwie 4 km od autostrady A2 i 60 km od Międzynarodowego Portu Lotniczego Poznań-Ławica.
– Posiadamy grunty w pełni przygotowane pod inwestycje. Zachętą dla inwestorów jest nie tylko bezpośrednia bliskość fabryki Volkswagena, ale również atrakcyjne ulgi podatkowe. Sięgają nawet 45 proc. kosztów inwestycji lub dwuletnich kosztów zatrudnienia nowych pracowników – podkreślała w ubiegłym roku Barbara Kaśnikowska, prezes WSSE. W promieniu około 100 kilometrów od Wrześni znajdują się również inne lokalizacje objęte wałbrzyską strefą – Śrem, Leszno, Jarocin, Rawicz, Kościan i Kalisz. Firmy działające w WSSE już dziś współpracują z koncernem Volkswagena, dostarczając mu podzespoły oraz części do produkcji samochodów, m.in. Ronal, Mahle, GKN Driveline czy Faurecia.
Według raportu „Atrakcyjność inwestycyjna regionów 2015″, przygotowanego przez zespół naukowców warszawskiej SGH, województwo wielkopolskie to jeden z najlepiej rozwiniętych gospodarczo regionów w Polsce. Ma wiele cennych atutów: równomierny rozwój gospodarczy przy znacznym stopniu uprzemysłowienia oraz wysokim poziomie technologicznym, wysoki potencjał kapitału ludzkiego, dobre połączenia komunikacyjne. Sam Poznań jako jedno z największych miast Polski to ważny ośrodek przemysłu, handlu i nauki. We wrześniu 2015 roku stopa bezrobocia w województwie wynosiła 6,2 proc. przy średniej krajowej wyższej o ponad połowę.