Pojedziemy szybciej i bezpieczniej

Budowa trasy S5 przyczyni się do odciążenia dróg krajowych w regionie oraz poprawi bezpieczeństwo kierowców i pieszych.

Publikacja: 27.04.2016 17:43

Most na autostradzie A1 pod Grudziądzem – jedna z nowoczesnych przepraw przez Wisłę w regionie

Most na autostradzie A1 pod Grudziądzem – jedna z nowoczesnych przepraw przez Wisłę w regionie

Foto: materiały prasowe

Kluczowe inwestycje drogowe realizowane obecnie w województwie kujawsko-pomorskim to obwodnice Brodnicy i Inowrocławia. Pierwsza zostanie przekazana kierowcom w czerwcu 2016 r., ta druga – w sierpniu 2017 r. Jednak najważniejszym projektem jest budowa drogi ekspresowej S5. Trasa biegnąca z południa Polski w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk. To sprawia, że stanie się nie tylko jednym z głównych szlaków komunikacyjnych kraju, ale będzie mieć istotne znaczenie dla rozwoju gospodarki regionów, które przecina. Ocenia się, że szczególne znaczenie będzie mieć dla rozwoju portu w Gdańsku. Zyskają także firmy działające na Kujawach i Pomorzu, bo otrzymają bezpośrednie i wygodne połączenie z autostradami A1, A 2 i A4.

Trasa S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie mieć 128 kilometrów. Pobiegnie od zjazdu z autostrady A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza do Mielna na granicy z Wielkopolską. Budowę podzielono na siedem odcinków. Pierwsze cztery mające łącznie 74 kilometry składają się na fragment trasy od Nowych Marz do Bydgoszczy. Najdłuższy odcinek, Nowe Marzy–Dworzysko, liczy 23,3 km. Niewiele krótszy jest fragment od Dworzyska do Aleksandrowa – 22,4 km. Kolejne dwa są już znacznie krótsze: Aleksandrowo–Tryszczyn ma długość 14,7 km, natomiast Tryszczyn–Białe Błota – 13,5 km, gdzie trasa przetnie się z planowaną drogą S10.

Drugi fragment pomiędzy Bydgoszczą a węzłem Mielno liczy 54 km i podzielony został na odcinki: Białe Błota–Szubin o długości 9,7 km, Szubin–Jaroszewo 19,3 km oraz Jaroszewo–Mielno 25,1 km. Zakończenie budowy trasy na terenie całego województwa przewidziane jest na rok 2019.

Realizacja inwestycji trwa, bo w październiku ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowy z wykonawcami wszystkich odcinków. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty, oprócz ceny, punktowany był termin wykonania prac oraz okres gwarancji. Za pierwsze dwa odcinki – Nowe Marzy–Dworzysko oraz Dworzysko–Aleksandrowo – odpowiadać będzie włoska Impresa Pizzarotti, która wybuduje je za 780 mln złotych. Odcinek Aleksandrowo–Tryszczyn wykonają polskie firmy Itercor i Trakcja za prawie 370 mln zł, a odcinek Tryszczyn–Białe Błota zbuduje Polaqua z Dragadosem za niespełna 329 mln zł. Kolejne trzy fragmenty podzielili między siebie Impresa Pizzarotti oraz Trakcja z Intercorem oraz Mirbud. Ten ostatni za najdłuższy ze wszystkich siedmiu odcinków otrzyma blisko 422 mln złotych.

Obecnie wykonawcy opracowują projekty budowlane, które pozwolą dokładnie wyznaczyć działki i tereny przewidziane do wykupu. Prace nad projektem zakończą się wydaniem przez wojewodę zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Gdy decyzja stanie się prawomocna, rzeczoznawcy urzędu wojewódzkiego przeprowadzą wycenę poszczególnych nieruchomości wywłaszczonych pod trasę.

Budowa nowej trasy ekspresowej pozwoli na odciążenie sąsiednich dróg, co wpłynie na komfort jazdy. Przykładem jest autostrada A1, która przejęła dużą część ruchu z mocno zatłoczonych dróg krajowych na wschodzie województwa. Po jej oddaniu zmniejszył się ruch na drodze krajowej nr 91: na odcinku od granicy województwa pomorskiego do Nowych Marz liczba przejeżdżających samochodów spadła o prawie połowę, a na odcinku Nowe Marzy–Toruń o 39 proc. Szybkie bezkolizyjne drogi poprawią także bezpieczeństwo w województwie. Statystyki wskazują, że w roku 2014 w porównaniu z 2013 liczba rannych w wypadkach drogowych spadła o ok. 28 proc., zabitych o ok. 12 proc., a samych wypadków o 22 proc.

Kolejna ekspresówka – S10 – jest dopiero na deskach kreślarskich. Długość całego kujawsko-pomorskiego odcinka będzie mieć ok. 150 km. Szacunkowy koszt inwestycji ma sięgnąć 6 mld zł, z tego odcinek Bydgoszcz–Toruń będzie kosztował ok. 2 mld zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Kluczowe inwestycje drogowe realizowane obecnie w województwie kujawsko-pomorskim to obwodnice Brodnicy i Inowrocławia. Pierwsza zostanie przekazana kierowcom w czerwcu 2016 r., ta druga – w sierpniu 2017 r. Jednak najważniejszym projektem jest budowa drogi ekspresowej S5. Trasa biegnąca z południa Polski w kierunku północnym spinać będzie cztery wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk. To sprawia, że stanie się nie tylko jednym z głównych szlaków komunikacyjnych kraju, ale będzie mieć istotne znaczenie dla rozwoju gospodarki regionów, które przecina. Ocenia się, że szczególne znaczenie będzie mieć dla rozwoju portu w Gdańsku. Zyskają także firmy działające na Kujawach i Pomorzu, bo otrzymają bezpośrednie i wygodne połączenie z autostradami A1, A 2 i A4.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej