Ośrodki duże i małe chcą nowinek

Nowy system zarządzania ruchem w stolicy
Siemens

Jeden z najnowocześniejszych systemów zarządzania ruchem, sieć superszybkiego internetu, czy pierwsze w kraju kompleksowe rozwiązania smart city – Warszawa, Łódź i Kazimierz Dolny mają szansę stać się najbardziej innowacyjnymi ośrodkami w kraju.

Kazimierz Dolny

Songdo w Korei Płd., Boston w USA, Masdar w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Sidewalk, projekt Google’a, związany z budową prawdziwie inteligentnej dzielnicy w Toronto – na świecie przybywa miast eksperymentów, w których na żywym organizmie testowane są kompleksowe wdrożenia z zakresu smart city. Teraz wygląda na to, że i w Polsce doczekamy się pierwszego, wzorcowego inteligentnego miasta. Ów poligon doświadczalny ma powstać w Kazimierzu Dolnym. Projektem zajął się T-Mobile. Telekom ma ambicję, by 4-tysięczny Kazimierz Dolny, który co roku odwiedza milion turystów, stał się przykładem dla innych miejscowości i dał pokaz możliwości koncernu w kontekście innowacyjnych technologii dla miast.

Przedsięwzięcie ma ruszyć w tym roku. Smart Kazimierz ma być gotowy w połowie 2019 r. – Gdybyśmy chcieli zrealizować podobną inwestycję z własnych środków, nie byłoby to możliwe w czasie krótszym niż kilka lat – komentuje burmistrz Andrzej Pisula.

Inwestycja zakłada uruchomienie zintegrowanego systemu, który obejmie monitoring z wideodetekcją (ponad 40 kamer), zarządzanie ruchem ulicznym (np. informacje o obciążeniu ulic będą wyświetlane na tablicach przed wjazdem do miasta i w razie korków kierować na objazdy lub parkingi), a także budowę inteligentnych parkingów (kierowcy będą m.in.nawigowani bezpośrednio do wolnych miejsc postojowych).

Zainstalowana zostanie sieć ładowarek dla samochodów elektrycznych i stacji wynajmu rowerów, a na ulicach pojawią się smart przystanki komunikacji miejskiej, które pomogą pasażerom w planowaniu podróży (w czasie rzeczywistym poinformują o czasie przyjazdu autobusu), a nawet umożliwią im doładowanie smartfonu. W całym mieście pojawią się ekrany informacyjne w technologii 3G/LTE, które umożliwią komunikację z mieszkańcami i turystami, a także czujniki monitorujące jakość powietrza. Co więcej, Kazimierz Dolny zostanie objęty darmowym internetem (na jego terenie będzie ponad 40 hotspotów), miasto rozświetlą inteligentne lampy uliczne (nowe oprawy LED mają być bardziej oszczędne, gdyż dostosują natężenie światła do warunków pogodowych, ale również ruchu ulicznego). – To nowy rozdział wielosetletniej historii miasta – podkreślono przy okazji czerwcowego podpisania porozumienia w sprawie budowy kompleksowego rozwiązania smart city.

Prezes T-Mobile Polska Andres Maierhofer nie ukrywa, że projekt ten to pokaz możliwości operatora.

– Chcemy w ten sposób wysłać jasny sygnał do włodarzy innych miast, że mają w nas partnera, z którym mogą budować przyszłość swoich społeczności – mówi Maierhofer.

Warszawa

Rynek technologii smart city jest niezwykle atrakcyjny. Nic dziwnego, że firmy biją się o względy samorządowców. Wśród głównych rozgrywających w tej branży w naszym kraju jest kolejny niemiecki koncern – Siemens. Firma ta ma również ambicje, by jej innowacyjne rozwiązania trafiały do kolejnych miejscowości.

Siemens swoje możliwości prezentuje m.in. w stolicy. Z początkiem sierpnia w Warszawie zakończono przebudowę centrum sterowania ruchem Zarządu Dróg Miejskich. To milowy krok ku gruntownej rozbudowie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem (ZSZR), którego operatorem do 2025 r. został właśnie Siemens (wartość ośmioletniej umowy sięgnęła 124 mln zł). – Dzięki rozbudowie zielona fala obejmie kolejnych 40 skrzyżowań. Rozbudowa systemu nie tylko go usprawnia, ale też umożliwia nam łatwe przyłączanie do niego kolejnych ulic – wyjaśnia Renata Kaznowska, wiceprezydent miasta.

ZSZR obejmuje 268 skrzyżowań. Na system składają się dziesiątki kamer monitoringu, stacje pomiarowe i tablice zmiennej treści. System, oparty na sieci kamer i czujników, wykrywa natężenie ruchu i dostosowuje do niego programy sygnalizacji. Koordynuje też ciągi komunikacyjne. W efekcie Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) jest w stanie utrzymać płynność ruchu, na bieżąco porządkować go, ale i skracać czasu przejazdu. Ważne jest również bezpieczeństwo. Eksperci Siemensa podkreślają, że sygnalizacje świetlne premiują kierowców przestrzegających przepisów: koordynacja świateł jest ustawiona tak, by zapewnić płynny przejazd pojazdom poruszającym się z dopuszczalną prędkością, czyli w większości przypadków – 50 km/h. Ci, którzy łamią przepisy i jadą szybciej, prawdopodobnie natrafią na czerwone światło.

Stolica ZSZR zaczęła wdrażać w 2008 r. Nic dziwnego, że po latach system wymagał modernizacji. Pierwszym krokiem było właśnie wspomniane centrum sterowania ZDM. Stanęło w nim 12 monitorów, pozwalających na bieżącą ocenę zdarzeń i reagowanie. Dodatkowo wprowadzona została łączność radiowa, która umożliwia lepszą wymianę informacji między centrum a pogotowiem drogowym. Unowocześniony i rozbudowany został system kamer – teraz pozwalają na podgląd sytuacji z 89 skrzyżowań (wcześniej obejmowały tylko 20). Wydłużono okres przechowywania danych w systemie z 30 do 45 dni. Na 30 skrzyżowaniach wymieniony został stary sprzęt sygnalizacyjny. W ciągu dwóch lat pojawią się nowe tablice informacyjne, a w tunelu Wisłostrady pojawi się LED-owe oświetlenie. Planowany jest pilotaż systemu informującego rowerzystów o zalecanej prędkości, z którą należy jechać, by na najbliższym skrzyżowaniu trafić na światło zielone – system powstanie do 2020 r. i obejmie 30 skrzyżowań.

Łódź

Ale na prawdziwego „testera” innowacji wśród polskich aglomeracji może wyrosnąć Łódź. W mieście pilotażowo wdrożony zostanie bowiem superszybki internet 5G. W lipcu koncern Ericsson, Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz akcelerator Startup Spark podpisały list intencyjny w sprawie wsparcia firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw w budowie rozwiązań opartych o sieć 5G. Ta technologia – jak przekonuje Martin Mellor, kierujący Ericssonem w Polsce – ma gigantyczny potencjał i może przyczynić się do rozwoju lokalnego biznesu, umożliwiając powstanie innowacyjnych usług w różnych obszarach przemysłu. Startup Spark i ŁSSE mają wyszukać startupy, które rozwijają rozwiązania oparte o 5G i zadbać o ich wsparcie finansowe.

Dzięki tej inicjatywie Łódź ma szansę dołączyć do takich miast jak południowokoreański Suwon (tam Samsung uruchamia projekty oparte na superszybkim internecie), a także Houston i Los Angeles, gdzie Verizon (operator komórkowy w USA) zamierza prezentować możliwości sieci kolejnej generacji. Z kolei miasto Charlotte stało się poligonem doświadczalnym dla AT&T.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Krajobraz z Żelazkiem

Pod okiem konserwatora zabytków na mapę Poznania wróciła właśnie rozebrana w 2011 roku kamienica ...

Gliwickie lotnisko rozwija skrzydła

Przed wojną z lotniska w Gliwicach latano do Odessy, Teheranu, Hamburga, Londynu i Wiednia. ...

Śmieci: mieszkańcy płacą mniej i w budżetach widać dziurę

Regionalne izby obrachunkowe kwestionują sztuczne zaniżanie opłat za odbiór śmieci. Okazuje się, że taka ...

Powrót kin do małych miast

Domy kultury czy biblioteki mogą skorzystać z dofinansowania do zakupu projektorów cyfrowych. Dzięki temu ...

Gdzie płace rosną najszybciej

Dobra kondycja rynku pracy w ostatnich latach największe korzyści przyniosła pracownikom z województw: małopolskiego, ...

Fińskie domki łapią oddech

Wizyta na warszawskim osiedlu Jazdów to przyjemna podróż – czas się zatrzymuje, może nawet ...