Lokalna odnowa dróg

Do podkarpackiego urzędu wojewódzki wpłynęło ok. 130 wniosków o dofinasowanie lokalnych inwestycji drogowych
D T G/Wikimedia Commons

Na początku grudnia wojewoda podkarpacki przedstawił wstępną listę planów związanych z remontami w gminach i powiatach. Do dyspozycji jest ponad 50 mln złotych.

Wiele zmian w inwestycjach drogowych szykuje się na niższym szczeblu samorządu w regionie podkarpackim. Na początku grudnia opublikowano listę planowanych inwestycji na lata 2016–2019. Zgodnie z rządowym „Programem rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej” w przyszłym roku region będzie miał na zrealizowanie swoich celów ponad 50 mln zł. W późniejszym czasie ta kwota jeszcze wzrośnie – w trakcie ostatnich dwóch lat projektu Podkarpacie będzie mogło wydać rocznie blisko 70 mln zł.

Jak wynika z danych przedstawionych przez Podkarpacki Urząd Wojewódzki, w ramach konkursu spłynęło ok. 130 wniosków. Wszystkie dotyczyły budowy lub remontu dróg lokalnych. Ostateczna lista ma zostać ogłoszona pod koniec roku.

Kilka milionów na jedną inwestycję

Co znalazło się na liście opublikowanej przez wojewodę? Trzy najdroższe wnioski dotyczyły rozbudowy ul. Jana Pawła II w Rzeszowie (ponad 9 mln zł), budowy drogi łączącej ul. Żwirki i Wigury z ul. Lelewela w Krośnie (niespełna 8 mln) oraz przebudowy drogi gminnej na terenie Łańcuta i gminy Czarna (ponad 7 mln zł).

Ale mieszkańcy Rzeszowa w ostatnim czasie mają więcej powodów do zadowolenia. Oprócz nowych inwestycji drogowych udało się też w końcu poprawić jakość podróży pociągiem. Ze stolicy Podkarpacia do Krakowa od niedawna jeździ się o ponad godzinę krócej – trasa zabiera ok. dwóch godzin. To zasługa modernizacji, na jaką zdecydowały się Polskie Linie Kolejowe, które – korzystając ze środków unijnych – wydały na ten cel ponad 3 mld zł. W tej chwili pociągi na trasie Kraków–Rzeszów będą mogły się rozpędzić do ok. 120 km/h. Według zapowiedzi PKP PLK za rok sytuacja poprawi się jeszcze bardziej, a podróż skróci do godziny i 20 minut.

Rzeszów–Przemyśl

Z kolei w ramach samego województwa dojdzie do rewitalizacji odcinka Rzeszów–Przemyśl–granica państwa. Rozbudowane zostaną stacje w Przemyślu i Jarosławiu. Prace pochłoną ponad 25 mln zł, w rezultacie podróż z Przemyśla do Krakowa będzie trwać maksymalnie trzy godziny. – Ogółem na przebudowę linii z Rzeszowa do Przemyśla w ostatnich czterech latach przeznaczyliśmy ponad ćwierć miliarda złotych – poinformowała w komunikacie Dorota Szalacha z PKP PLK. – Dzięki temu poprawił się komfort obsługi podróżnych na stacjach. Z kolei sprawne prowadzenie ruchu pociągów zapewniła modernizacja prawie 140 km torów oraz mostów i przejazdów kolejowo-drogowych – tłumaczy Szalacha.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, j.schwertner@rp.pl

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rząd niepotrzebnie rywalizuje z samorządem

Mamy bardzo przeregulowane prawo. Chyba tylko oddychanie nie jest uregulowane. To jest problem, który ...

Łódź staje się nową stolicą stand-upu     

Największe gwiazdy polskiego stand-upu wystąpią w listopadzie w Atlas Arenie podczas pierwszej edycji „Łódź ...

Stawianie na różnorodność i kreatywność klientów wychodzi na dobre

Mieli wybór, czy przez chwilę mieć więcej pieniędzy, czy też budować coś trwałego. Właściciele ...

Dwa kroki do przodu, jeden w tył

Poparcie społeczne dla walki ze smogiem kończy się w chwili, gdy okazuje się, że ...

Potrzebny jest powiatowy koroner

Cały czas brakuje osób , które mają wiedzę i uprawnienia do stwierdzania zgonu. Aby ...

Spóźnia się tramwaj na południe Katowic

Nie będzie w przyszłym roku tramwaju na południe Katowic, jak wcześniej planowano. Jedna z ...