Promocja w kolorze zielonym

Targi Grüne Woche w Berlinie może odwiedzić nawet 400 tys. gości.
materiały prasowe

Grüne Woche są kluczowymi targami branży spożywczej. Nie zabraknie na nich zachodniopomorskich smaków.

– Targi Grüne Woche w Berlinie to doskonała okazja do promocji dziedzictwa kulinarnego i kulturowego Pomorza Zachodniego przed szerokim gronem odbiorców – mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego. – Przetwórcy i producenci zaprezentują swoje regionalne wyroby oraz będą mieli okazję do wymiany doświadczeń i nawiązania kontaktów biznesowych z partnerami z całej Europy.

Województwo zachodniopomorskie bierze udział w Zielonym Tygodniu od 2003 r. Podczas tegorocznej edycji targów zaplanowanej od 20 do 29 stycznia zaprezentuje się dziewięciu wystawców z tego regionu.

Kraina płynąca miodem

– Jedziemy na Grüne Woche, by przede wszystkim promować region i Polskę – wyjaśnia Tomasz Sadowski z Gospodarstwo Pasieczna Buckfast w Szczecinie. – Miody nadają się do tego znakomicie, ponieważ są jedną z wizytówek tradycyjnej kuchni województwa zachodniopomorskiego.

Świadczy o tym obecność miodu drahimskiego wśród 38 produktów regionalnych z Polski zarejestrowanych do tej pory przez Komisję Europejską. Znak Chronione Oznaczenie Geograficzne otrzymał w połowie 2011 r. Od tamtej pory nazwa „drahimski” zarezerwowana jest dla miodów zebranych na terenie gmin Czaplinek, Wierzchowo, Barwice, Borne Sulinowo, a także Nadleśnictwa Borne Sulinowo położonych na Pojezierzu Drawskim.

Region wpisał także osiem miodów na Listę Produktów Tradycyjnych prowadzoną przez Ministerstwo Rolnictwa (gdy powstawał ten tekst miał ich tam w sumie 39). Wśród nich są miody przelewickie i wałeckie oraz akacjowy miód cedyński.

Ten ostatni podczas tegorocznego Zielonego Tygodnia zaprezentuje pasieka Miody Jana. Zachodniopomorskie w Berlinie będą promować również leżakowane trunki Szczecińskiej Fabryki Wódek Starka, wina z Winnicy Turnau z Baniewic, piwo Colberg firmy Invest Towers oraz wędliny szczecińskiej spółki Bohun.

Swoją ofertę zaprezentują uzdrowiska w Kołobrzegu i Świnoujściu. Czterogwiazdkowy hotel Leda SPA przygotuje przekąski na bazie zachodniopomorskich produktów lokalnych i tradycyjnych. Pojawią się śledzie bałtyckie, pstrągi z Gospodarstwa Rybackiego Zielenica oraz ogórki kołobrzeskie.

– Ze względu na multikulturowość związaną z obecnością przedstawicieli około 65 krajów świata Grüne Woche jest doskonałą platformą wymiany doświadczeń pomiędzy samymi wystawcami – zaznacza Jarosław Rzepa, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. – Podczas targów organizowanych jest wiele wydarzeń branżowych – konferencji i seminariów .

Przedstawiciele województwa zachodniopomorskiego zamierzają również wykorzystać berliński Zielony Tydzień, by spotkać się z przedstawicielami przygranicznych regionów. Chcą w ten sposób, jak podkreślają, wymienić się z nimi dobrymi praktykami oraz doświadczeniami w zakresie ochrony środowiska, rolnictwa, leśnictwa i rybactwa.

Jakość ma znaczenie

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego usłyszeliśmy, że w regionie bardzo szybko rozwija się produkcja żywności wysokiej jakości. Trend ten jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie ze strony konsumentów.

– Kupujący coraz większą wagę przywiązują do zdrowej żywności produkowanej tradycyjnymi czy ekologicznymi metodami, poszukują produktów lokalnych i tradycyjnych. Znajduje to również odzwierciedlenie w liczbie producentów, jak i dostępnym na rynku asortymencie, m.in. produktów ekologicznych – wyjaśnia Olgierd Geblewicz.

Według na razie ostatniego raportu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w 2014 r. województwo zachodniopomorskie zajmowało drugie miejsce w Polsce pod względem liczby producentów ekologicznych. Miało ich niemal 3,6 tys. Wyprzedzało ich tylko z ponad 4,2 tys. ekologicznymi producentami, województwo warmińsko-mazurskie. Łącznie w Polsce było wtedy ok. 25,4 tys. certyfikowanych producentów i przetwórców.

– Z roku na rok w naszym regionie zwiększa się również liczba producentów żywności lokalnej i tradycyjnej – podkreśla Jarosław Rzepa.

Aktualnie na wpis na ministerialną Listę Produktów Tradycyjnych czekają kolejne dwa zachodniopomorskie specjały. W kategorii napoje i dania gotowe.

Pierwsza edycja Zielonego Tygodnia odbyła się w 1926 r. Organizatorzy targów spodziewają się w tym roku ponad 1,6 tys. wystawców oraz niemal 400 tys. gości. Edycję z 2016 r., na której pojawiło się ponad 1,5 tys. wystawców, odwiedziło 380 tys. osób.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: b.drewnowska@rp.pl

Mogą Ci się również spodobać

Za elektrycznymi hulajnogami nie nadążają przepisy

Miały ułatwiać życie mieszkańcom dużych miast. Pomóc w szybkim i tanim przemieszczaniu się do ...

Inteligentne budynki zagrożone cyberatakami

Smart buildings, jeden z kluczowych elementów ekosystemu inteligentnych miast, mogą stać się ofiarą hakerów ...

Ochrona środowiska głównym tematem XIX Kongresu Gmin Wiejskich

Jak podkreślają przedstawiciele Związku Gmin Wiejskich RP, realizacja gminnych zadań w tym zakresie jest ...

Nie każdy czyn za który grozi kara to przestępstwo

Nie można wykluczyć z przetargu ukaranego za naruszenie przepisów rachunkowych, kwalifikując to jako przestępstwo ...

Nowoczesny i ogromny dworzec Łódź Fabryczna powstał dzięki unijnemu wsparciu.

Zaczynają kopać pod Łodzią

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2022 roku Łódź będzie jednym z ...

Powstrzymać zmiany klimatu

Ochrona środowiska, trendy w marketingu miejsc, startupy, e-commerce - to główne tematy Kongresu Gospodarczego ...