Czystsze powietrze, lasy i woda

Region mocno stawia na ekologię. Zyskają przede wszystkim mieszkańcy, ale także goście odwiedzający Opolszczyznę
Fotolia

Opolszczyzna zmienia prawo i zwiększa inwestycje w ochronę środowiska. Zmiany mają być „ewolucyjne”, ale brzmią rewolucyjnie.

Do 16 czerwca mieszkańcy, firmy i instytucje regionu mieli czas na konsultowanie przyjętego w kwietniu przez zarząd województwa projektu tzw. ustawy antysmogowej. Jeżeli we wrześniu samorząd ją uchwali, to zacznie obowiązywać od maja 2018 r.

Uchwała zakaże opalania domów i mieszkań paliwami złej jakości (m.in. węgiel brunatny, mokre drewno, miał węglowy, itp.), a także ustala terminy na wymianę pieców na lata od 2024 do 2030.

Antoni Konopka, członek zarządu województwa, a zarazem szef zespołu antysmogowego, podkreślał, że dokument ma charakter ewolucyjny. Jednak bardziej zanosi się na rewolucję w opolskich domach. Samorząd zapowiedział bowiem, że nie ma pieniędzy, aby dopłacać do wymiany pieców. Ludzie będą musieli zrobić to na własny koszt. A jest on niemały, bo wiąże się nie tylko z wymianą pieców starej generacji, ale często także z postawieniem nowego komina.

W tak długiej perspektywie nie wiadomo też, jaka będzie polityka wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. Niedawno stosowały specjalne dopłaty i preferencyjne kredyty dla osób zmieniających źródło ciepła na bardziej przyjazne środowisku. Na razie wiadomo, że wymiana samych pieców węglowych poprawi jakość powietrza o 20–30 proc.

Czyściej ma też być w rzekach i jeziorach. Dziś nadal niemal 30 proc. regionu nie jest podłączone do kanalizacji. Wiele zanieczyszczeń nielegalnie trafia do zbiorników wodnych. Wskaźnik ten niedługo się zmniejszy. Samorząd podzielił 10,5 mln euro z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 na inwestycje w gospodarkę wodno-ściekową.

Poprawie jakości powietrza mają też służyć inwestycje transportowe. Samorząd dofinansuje blisko 50 mln zł zakup nowych, spełniających ekologiczne normy autobusów, budowę ścieżek rowerowych i to tak, by umożliwiały przesiadkę z samochodu na rower lub transport publiczny i dalszy dojazd np. do pracy. Stąd w projektach jest budowa specjalnych parkingów przy początkach ścieżek oraz centrów przesiadkowych dla autobusów.

– Ideą jest zachęcenie mieszkańców, aby zrezygnowali z samochodów na rzecz komunikacji publicznej. Na niską emisję przeznaczyliśmy w całym województwie 80 mln euro. Połowę otrzyma aglomeracja opolska – mówił marszałek Andrzej Buła przy podpisania umów z 14 samorządami regionu.

Efektem projektu ma być roczny spadek emisji gazów cieplarnianych o ponad 600 ton. Głębiej odetchną ludzie, zwierzęta i lasy.

Mogą Ci się również spodobać

Wyzwolić energię osób niepełnosprawnych

Aż dziewięć zakładów aktywności zawodowej będzie wkrótce działać na Pomorzu Zachodnim. Dzięki temu region ...

Miejsce powstałe z autentycznej pasji

Piękny, zdrowy uśmiech pozwala na swobodne wyrażanie emocji, nieskrępowaną radość, na poczucie pewności siebie ...

Finansowanie przedsięwzięć niedaleko rzek ma być łatwiejsze

Jednostki samorządu terytorialnego będą mogły partycypować w kosztach inwestycji i utrzymania m.in. wałów przeciwpowodziowych. ...

Parkowanie będzie droższe już za miesiąc

Od września można już podnosić zamrożone od kilkunastu lat maksymalne stawki opłat. Samorządy obawiają ...

Ostatnia chwila na skuszenie podatników

Tańsze bilety na komunikację, więcej punktów podczas rekrutacji dzieci do żłobków, przedszkoli czy szkół ...

Regionalna kasa na działalność stoczniową

24 firmy z Pomorza Zachodniego sięgnęły po środki unijne wspierające działalność w przemyśle stoczniowym. ...