Czystsze powietrze, lasy i woda

Region mocno stawia na ekologię. Zyskają przede wszystkim mieszkańcy, ale także goście odwiedzający Opolszczyznę
Fotolia

Opolszczyzna zmienia prawo i zwiększa inwestycje w ochronę środowiska. Zmiany mają być „ewolucyjne”, ale brzmią rewolucyjnie.

Do 16 czerwca mieszkańcy, firmy i instytucje regionu mieli czas na konsultowanie przyjętego w kwietniu przez zarząd województwa projektu tzw. ustawy antysmogowej. Jeżeli we wrześniu samorząd ją uchwali, to zacznie obowiązywać od maja 2018 r.

Uchwała zakaże opalania domów i mieszkań paliwami złej jakości (m.in. węgiel brunatny, mokre drewno, miał węglowy, itp.), a także ustala terminy na wymianę pieców na lata od 2024 do 2030.

Antoni Konopka, członek zarządu województwa, a zarazem szef zespołu antysmogowego, podkreślał, że dokument ma charakter ewolucyjny. Jednak bardziej zanosi się na rewolucję w opolskich domach. Samorząd zapowiedział bowiem, że nie ma pieniędzy, aby dopłacać do wymiany pieców. Ludzie będą musieli zrobić to na własny koszt. A jest on niemały, bo wiąże się nie tylko z wymianą pieców starej generacji, ale często także z postawieniem nowego komina.

W tak długiej perspektywie nie wiadomo też, jaka będzie polityka wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. Niedawno stosowały specjalne dopłaty i preferencyjne kredyty dla osób zmieniających źródło ciepła na bardziej przyjazne środowisku. Na razie wiadomo, że wymiana samych pieców węglowych poprawi jakość powietrza o 20–30 proc.

Czyściej ma też być w rzekach i jeziorach. Dziś nadal niemal 30 proc. regionu nie jest podłączone do kanalizacji. Wiele zanieczyszczeń nielegalnie trafia do zbiorników wodnych. Wskaźnik ten niedługo się zmniejszy. Samorząd podzielił 10,5 mln euro z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 na inwestycje w gospodarkę wodno-ściekową.

Poprawie jakości powietrza mają też służyć inwestycje transportowe. Samorząd dofinansuje blisko 50 mln zł zakup nowych, spełniających ekologiczne normy autobusów, budowę ścieżek rowerowych i to tak, by umożliwiały przesiadkę z samochodu na rower lub transport publiczny i dalszy dojazd np. do pracy. Stąd w projektach jest budowa specjalnych parkingów przy początkach ścieżek oraz centrów przesiadkowych dla autobusów.

– Ideą jest zachęcenie mieszkańców, aby zrezygnowali z samochodów na rzecz komunikacji publicznej. Na niską emisję przeznaczyliśmy w całym województwie 80 mln euro. Połowę otrzyma aglomeracja opolska – mówił marszałek Andrzej Buła przy podpisania umów z 14 samorządami regionu.

Efektem projektu ma być roczny spadek emisji gazów cieplarnianych o ponad 600 ton. Głębiej odetchną ludzie, zwierzęta i lasy.

Mogą Ci się również spodobać

Miasta zbudują setki stacji ładowania e-samochodów

W grudniu władze Łodzi rozpiszą przetarg na wykonawcę i operatora ponad 200 stacji ładowania ...

Bezzwrotne granty i pożyczki płynnościowe

Blisko 100 mln zł ma trafić do zachodniopomorskich przedsiębiorców. To kolejne środki Zachodniopomorskiego Pakietu ...

Można snuć wspaniałe wizje, ale rzeczywistość skrzeczy

Skandalem jest to, że nawet te niewielkie podwyżki nauczycielskie przyznane przez rząd nie zostały ...

Trzeba stworzyć fundusz inwestycji lokalnych

Rzeczywistość wyprzedziła plany, a pandemia brutalnie obnażyła braki systemowe. Wierzę jednak, że kryzys może ...

Cennik biletów był nieprecyzyjny 

To, że uchwała została opublikowana w dzienniku urzędowym województwa w tym samym dniu, w ...

Nowa siedziba na miarę marszałka

Niektóre samorządy województw już doczekały się nowych siedzib, inne mają takie plany inwestycyjne. Część ...