Czystsze powietrze, lasy i woda

Region mocno stawia na ekologię. Zyskają przede wszystkim mieszkańcy, ale także goście odwiedzający Opolszczyznę
Fotolia

Opolszczyzna zmienia prawo i zwiększa inwestycje w ochronę środowiska. Zmiany mają być „ewolucyjne”, ale brzmią rewolucyjnie.

Do 16 czerwca mieszkańcy, firmy i instytucje regionu mieli czas na konsultowanie przyjętego w kwietniu przez zarząd województwa projektu tzw. ustawy antysmogowej. Jeżeli we wrześniu samorząd ją uchwali, to zacznie obowiązywać od maja 2018 r.

Uchwała zakaże opalania domów i mieszkań paliwami złej jakości (m.in. węgiel brunatny, mokre drewno, miał węglowy, itp.), a także ustala terminy na wymianę pieców na lata od 2024 do 2030.

Antoni Konopka, członek zarządu województwa, a zarazem szef zespołu antysmogowego, podkreślał, że dokument ma charakter ewolucyjny. Jednak bardziej zanosi się na rewolucję w opolskich domach. Samorząd zapowiedział bowiem, że nie ma pieniędzy, aby dopłacać do wymiany pieców. Ludzie będą musieli zrobić to na własny koszt. A jest on niemały, bo wiąże się nie tylko z wymianą pieców starej generacji, ale często także z postawieniem nowego komina.

W tak długiej perspektywie nie wiadomo też, jaka będzie polityka wojewódzkich funduszy ochrony środowiska. Niedawno stosowały specjalne dopłaty i preferencyjne kredyty dla osób zmieniających źródło ciepła na bardziej przyjazne środowisku. Na razie wiadomo, że wymiana samych pieców węglowych poprawi jakość powietrza o 20–30 proc.

Czyściej ma też być w rzekach i jeziorach. Dziś nadal niemal 30 proc. regionu nie jest podłączone do kanalizacji. Wiele zanieczyszczeń nielegalnie trafia do zbiorników wodnych. Wskaźnik ten niedługo się zmniejszy. Samorząd podzielił 10,5 mln euro z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 na inwestycje w gospodarkę wodno-ściekową.

Poprawie jakości powietrza mają też służyć inwestycje transportowe. Samorząd dofinansuje blisko 50 mln zł zakup nowych, spełniających ekologiczne normy autobusów, budowę ścieżek rowerowych i to tak, by umożliwiały przesiadkę z samochodu na rower lub transport publiczny i dalszy dojazd np. do pracy. Stąd w projektach jest budowa specjalnych parkingów przy początkach ścieżek oraz centrów przesiadkowych dla autobusów.

– Ideą jest zachęcenie mieszkańców, aby zrezygnowali z samochodów na rzecz komunikacji publicznej. Na niską emisję przeznaczyliśmy w całym województwie 80 mln euro. Połowę otrzyma aglomeracja opolska – mówił marszałek Andrzej Buła przy podpisania umów z 14 samorządami regionu.

Efektem projektu ma być roczny spadek emisji gazów cieplarnianych o ponad 600 ton. Głębiej odetchną ludzie, zwierzęta i lasy.

Mogą Ci się również spodobać

Fundusz czeka na chętnych

Gmina, która liczy na wsparcie przedsięwzięcia drogowego, musi wniosek o pieniądze na ten cel ...

Płace na stanowiskach kierowniczych wymagają rewizji

Projekt Stworzenie uczciwego i stabilnego systemu wynagradzanie może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania pracą ...

Nie płacisz? Zapomnij o kredycie

Nawet ponad 400 tys. złotych są winni samorządom lokatorzy mieszkań komunalnych ze Śląska. Coraz ...

Noc z książką

W sobotę 25 maja startuje we Wrocławiu Europejska Noc Literatury. Jedynie w tym mieście ...

Burmistrz Krynicy-Zdroju: wydłużamy sezon turystyczny

Chcemy, by Forum Ekonomiczne było w mieście jak najdłużej - mówi Piotr Ryba, burmistrz ...

W pędzie do utrwalania władzy nie obowiązują dziś żadne zasady

To nie prezydent X albo Y realizuje program, realizuje go cały samorząd wraz z ...