Lepsza komunikacja, czystsze powietrze i nagroda

Nowy odcinek trasy tramwajowej od osiedla Krowodrza Górka do Górki Narodowej ma kosztować ok. 300 mln zł.
Fotorzepa / Piotr Guzik

Autobusy i tramwaje jeżdżące po ulicach miasta będą ekologiczne. Przewoźnik miejski chce kupić 50 nowych tramwajów i 20 autobusów elektrycznych.

Jeszcze w tym roku krakowskie Miejskiej Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ma odebrać 12 pojazdów hybrydowych i 15 Euro6 spełniających normy ekologiczne. Te działania MPK dostrzegają inni. Kraków został wyróżniony przez jury Międzynarodowej Konferencji CIVITAS Forum, poświęconej rozwojowi zrównoważonego transportu i mobilności miejskiej. – Nagroda, została przyznana miastu za spektakularną w skali europejskiej transformację przestrzeni pod kątem zrównoważonego transportu – mówi Michał Pyclik, z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Miasto wyróżniono m.in. za rozwój transportu zbiorowego, rowerowego i tworzeniu stref przyjaznych pieszym.

Rowerem nawet zimą

To właśnie w Krakowie jako w pierwszym mieście w Polsce od tego roku system miejskich rowerów będzie funkcjonował przez cały rok. – Rower jest częścią komunikacji miejskiej, która działa cały rok, dlatego chcieliśmy, by była możliwość korzystania z niego przez wszystkie miesiące w roku – tłumaczy Michał Pyclik. Przypomina, że obecnie zimą odśnieża się ścieżki rowerowe. W ubiegłym roku, gdy rowery stały na ulicach do listopada włącznie, odnotowano 18 tys. wypożyczeń w październiku i 8 tys. w listopadzie. – Oczywiście system roweru miejskiego w Krakowie będzie oferował zimą mniej rowerów niż w pozostałych miesiącach roku, ale jednak jednoślady będą dostępne – mówi urzędnik z ZIKiT. Nie tylko system miejskich rowerów rozwija się w Krakowie, ale cały zrównoważony transport.

ZIKiT ogłosił przetarg na wykonanie linii tramwajowej do intensywnie rozwijających się dzielnic na północy Krakowa. Jej trasa ma biec od osiedla Krowodrza Górka do Górki Narodowej. Ma liczyć około pięciu kilometrów. Jak szacuje ZIKiT będzie ona kosztowała ok. 300 mln zł i ma być gotowa na przełomie 2019/2020 roku. Poza tym zarząd chce wybudować trzy parkingi w systemie Park and Ride. – Wzmocniliśmy też komunikację zbiorową za kilkanaście milionów złotych rocznie, dzięki czemu może być jeszcze bardziej atrakcyjna dla mieszkańców – podkreśla Michał Pyclik. Dodaje, że zwiększenie atrakcyjności podróży komunikacją miejską w Krakowie to najważniejszy element walki o czyste powietrze w mieście.

Normy Euro

Miasto cały czas inwestuje w nowy transport. Jak informuje nas Marek Gancarczyk z krakowskiego MPK, przewoźnik ma obecnie 530 autobusów, z czego już 281 to autobusy z silnikami powyżej normy Euro 5 (w tym pięć autobusów elektrycznych i jeden hybrydowy). W taborze nie ma już pojazdów z silnikami Euro 1, a tylko 67 pojazdów ma silniki spełniające normę Euro 2. W najbliższych planach jeszcze w listopadzie jest dostawa 12 autobusów hybrydowych, a w grudniu-15 autobusów Euro 6 o długości 9 metrów. Do połowy przyszłego roku MPK ma się wzbogacić o 20 autobusów elektrycznych oraz 77 autobusów przegubowych Euro6. – W przypadku tych ostatnich czekamy na uprawomocnienie się wyroku KIO, żeby podpisać umowę – tłumaczy Marek Gancarczyk. Dodaje, że przewoźnik chce mieć ok. ok. 50 autobusów elektrycznych do 2020 roku.

Już ok. 60 proc. krakowskich tramwajów to składy z niską podłogą wyposażone w system rekuperacji (wykorzystywanie energii, która wytwarza się podczas hamowania). Przewoźnik jest w trakcie zakupu 50 nowych. Pod koniec października do MPK w Krakowie wpłynęły cztery oferty na ich dostawę. Złożyły je firmy: Stadler Polska , Newag, PESA Bydgoszcz oraz Skoda Transportation. – Wszystkie oferty zostaną sprawdzone oraz ocenione zgodnie z punktacją zawartą w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Następnie jedna, najkorzystniejsza oferta będzie podlegała dalszej weryfikacji – mówi przedstawiciel krakowskiego MPK. Dodaje, że przetarg zakłada w pierwszym etapie dostawę 35 nowych tramwajów. Pierwsze z nich powinny się pojawić w Krakowie pod koniec 2018 roku. Nowe tramwaje będą niskopodłogowe i będą mieć długość ponad 30 metrów. Zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB do ładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów.

Jazda bez zasilania

Dwa nowe tramwaje będą także wyposażone w innowacyjny system autonomicznej jazdy (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości) – To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej. Może to dotyczyć np. takich sytuacji, gdy na jakimś fragmencie trasy tramwajowej, montowanie sieci trakcyjnej zamocowanej na słupach trakcyjnych okaże się trudne w realizacji lub będzie negatywnie wpływać na otoczenie np. na budynki mieszkalne – tłumaczy Marek Gancarczyk. Zdradza, że dodatkowo to rozwiązanie może też być wykorzystane w sytuacjach awaryjnych. Umożliwi, np. przejazd tramwajom w sytuacjach, gdy zabraknie napięcia w sieci trakcyjnej.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

Mogą Ci się również spodobać

Bez samorządów nie da się rządzić

Samorządy już dzisiaj cerują dziury państwa. Jak zostaną im odebrane pieniądze, to nie tylko ...

Dlaczego miasta zakładają ogrody na dachach

Zatrzymują wodę i energię, produkują tlen, pochłaniają pyły zawieszone, przez co pomagają w walce ...

Upały dają się we znaki kierowcom autobusów

W czasie upałów kierowcy autobusów miejskich czy tramwajów mogą przychodzić do pracy w krótkich ...

Frankiewicz: Premier powtarza, że samorządy mają góry pieniędzy. To kłamstwo

Wiele samorządów mających zerową nadwyżkę operacyjną przeżywa problemy z opracowaniem budżetów - mówi Zygmunt ...

Dochody samorządów w górę o 43 mld zł

Rząd w projekcie budżetu na 2020 r. widzi lokalne finanse w dosyć różowych barwach. ...

„Subwencja oświatowa rażąco zaniżana”. W piątek zdecyduje o niej Sejm

W tym tygodniu zapadnie klamka w sprawie wysokości subwencji oświatowej. Eksperci ostrzegają, że została ...