Poszukiwani budowniczy S6

Shutterstock

Trwa przetarg na budowę pierwszego odcinka trasy ekspresowej między Trójmiastem a Słupskiem. Niedługo ma się rozpocząć postępowanie na odcinek Bożepole Wielkie–Luzino.

Ekspresowa S6 ma przecinać całe Pomorze i połączyć Trójmiasto ze Słupskiem, Koszalinem i Szczecinem. To inwestycja bardzo ważna dla całej Polski, nie tylko dla Pomorza. Tłumy Polaków wypoczywają przecież latem nad Bałtykiem, gdy dojazd do nadmorskich miejscowości jest utrudniony, a na drogach dojazdowych do kurortów tworzą się ogromne korki. Wybudowanie trasy jest szansą na znaczne ograniczenie tego problemu. Obecnie z S6 w województwie pomorskim zbudowana jest częściowo obwodnica Słupska, takie samo oznaczenie ma też istniejąca obwodnica Trójmiasta.

Wkrótce mają być realizowane kolejne fragmenty tej drogi szybkiego ruchu. Pod koniec maja resort infrastruktury ogłosił rozpoczęcie II etapu przetargu na budowę pierwszego odcinka trasy ekspresowej S6 między Trójmiastem a Słupskiem. – Zamówienie obejmuje dwa zadania na odcinku Luzino (bez węzła) – Szemud (z węzłem) oraz Szemud (bez węzła) – Gdynia Wielki Kack (z węzłem) na istniejącej S6 obwodnicy Trójmiasta – tłumaczy Piotr Michalski z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dodaje, że planowane otwarcie ofert przewidziane jest odpowiednio na 18 oraz 20 lipca, a planowane podpisanie umów przewidziano pod koniec 2017 roku.

Czekając na rozpoczęcie prac

Jak mówi przedstawiciel GDDKiA, między Luzino a Szemudem powstanie 12 obiektów inżynierskich, a na następnym, do Gdyni – 29 obiektów. Na tym drugim odcinku powstaną też dwa duże węzły zespolone – Chwaszczyno i Gdynia-Wielki Kack.

– Zasadniczo droga ekspresowa S6 będzie dwujezdniowa pod dwa pasy ruchu wraz z pasem awaryjnego postoju. Ze względu na natężenie ruchu na odcinku Chwaszczyno–Gdynia-Wielki Kack przewidziano powstanie trzech pasów ruchu – tłumaczy Piotr Michalski. Dodaje, że ogłoszony obecnie przetarg jest realizowany według formuły „projektuj i buduj”, dlatego wykonawca najpierw musi sporządzić projekt budowlany i wykonawczy, więc fizyczne prace budowlane powinny się rozpocząć na wiosnę 2019 roku, a oddanie trasy do ruchu – jak szacuje GDDKiA – powinno nastąpić w drugiej połowie 2021 roku.

Ile może kosztować ten odcinek? – Ze względu na trwające postępowanie przetargowe nie udzielamy odpowiedzi, jaką kwotę zamawiający przewidział na poszczególne zadania. To zostanie przedstawione przy otwarciu ofert – mówi przedstawiciel gdańskiego oddziału GDDKiA.

Optymalizacja kosztów

Niebawem ruszy też przetarg na kolejny fragment S6: odcinek Bożepole Wielkie (z węzłem) – Luzino (z węzłem) o długości 10,4 km. Planowane rozstrzygnięcie tego przetargu przewidziano na I kwartał 2018 roku, a budowa powinna nastąpić w latach 2019–2021.

Piotr Michalski przypomina, że obecnie trwa „optymalizacja kosztów” w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, a po niej zapadną decyzję o budowie pozostałych odcinków drogi ekspresowej S6.

Z kolei na terenie województwa zachodniopomorskiego trwa obecnie budowa 140 kilometrów tej trasy. – Jest to obecnie najdłuższy budowany fragment drogi ekspresowej w Polsce – zdradza Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. Obwodnica Koszalina i Sianowa budowana jest od wiosny ubiegłego roku. Z kolei odcinki Goleniów–Koszalin są realizowane w systemie „projektuj i buduj”, a prace ruszyły wiosną tego roku.

– Na wszystkich odcinkach trwają już zasadnicze roboty budowlane, prowadzone są roboty ziemne, powstają obiekty inżynierskie – wylicza Mateusz Grzeszczuk. Według założeń GDDKiA, obwodnica Koszalina i Sianowa powinna być gotowa w 2018 r., a odcinki Goleniów–Koszalin w 2019 r.

– Łączna wartość podpisanych umów na realizację drogi S6 wynosi około 2,87 miliarda złotych, natomiast całkowita wartość inwestycji to około 3,45 miliarda złotych – wylicza rzecznik szczecińskiego oddziału GDDKiA.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

Mogą Ci się również spodobać

Samorządowcy stanęli po stronie protestów kobiet

Prym we wsparciu – przede wszystkim politycznym – dla protestów po decyzji Trybunału Konstytucyjnego ...

Znowu to samorządy muszą ratować służbę zdrowia

Pieniądze dla szpitali, zakup sprzętu czy środków ochrony osobistej – samorządy nadal mocno wspierają ...

W kolejce do parowozów

Szczyt wakacyjnych powrotów oznacza dramat na torach. Lepiej przeczekać do września i pojeździć zabytkowym ...

Krzysztof Kosiński: Luzowanie obostrzeń może być terytorialne

Należy zmienić filozofię odmrażania życia społeczno-gospodarczego. Trzeba wprowadzić luzowanie reguł w sposób obszarowy, terytorialny. ...

Policyjna akcja „Smog” zebrała wśród kierowców obfite żniwo

Efektem ostatniej akcji jest ponad 1,2 tys. zatrzymanych dowodów rejestracyjnych. W całym kraju skontrolowano ...

Samorządność służy Bydgoszczy

Fundusze unijne stały się dodatkowym impulsem do rozwoju miasta nad Brdą. Zyskali mieszkańcy, biznes ...