Rozbiorą most pontonowy, ścieki znów trafią do Wisły

AdobeStock / Piotr

Most pontonowy z rurociągiem, którym ścieki z lewobrzeżnej Warszawy awaryjnie płyną do oczyszczalni „Czajka”, zostanie czasowo zdemontowany.

Taką decyzję podjęło Wojsko Polskie. Ma ona związek z intensywnymi opadami deszczu, co w najbliższych dniach może spowodować znaczny wzrost poziomu wody w Wiśle. – Zgodnie z prognozami IMGW, które otrzymujemy z kilkudniowym wyprzedzeniem intensywnie padający deszcz w całym kraju oraz rosnący poziom wody w rzece zagrażają konstrukcji przeprawy tymczasowej – tłumaczy stołeczne MPWiK.

Wojsko Polskie podaje, że podniesienie poziomu wody spowoduje awaryjne rozpięcie mostu pontonowego. Szczególne zagrożenie stanowić może prędkość nurtu rzeki oraz niesione przez nią drzewa czy konary, spływające m.in. z pól i terenów nadbrzeżnych.

Dlatego armia jest przygotowana na rozpięcie przeprawy pontonowej, a MPWiK na demontaż rurociągów znajdującego się na niej. Operacja rozpocznie już dziś od odwodnienia rurociągu, co będzie skutkowało kontrolowanym awaryjnym zrzutem ozonowanych ścieków do Wisły.

CZYTAJ TAKŻE: Stołeczne ścieki nie trafiają już do Wisły

Z kolei w czwartek rurociąg ma zostać przecięty w kilku miejscach i wciągnięty na prawy brzeg Wisły. A w piątek do południa most ma być opróżniony. Wówczas żołnierze go zdemontują. Jego elementy zostaną spławione i zakotwiczone w bezpiecznym miejscu, do czasu, kiedy woda w Wiśle opadnie. Fala kulminacyjna spodziewana jest w Warszawie w weekend. – Po przejściu fali wezbraniowej natychmiast we współpracy z Wojskiem przystąpimy do ponownego montażu rur na moście pontonowym – zapewnia MPWiK.

Most ponowy wraz z rurociągiem funkcjonuje od 9 września. Powstał po sierpniowej awarii dwóch tuneli, którymi były wysyłane ścieki z lewobrzeżnej Warszawy do oczyszczalni „Czajka”.

CZYTAJ TAKŻE: Warszawa szykuje się na ratunek rzece

Na prawym brzegu Wisły, od ul. Świderskiej, nieprzerwanie prowadzone są prace nad pierwszym etapem alternatywnego układu przesyłowego, który zostanie wykonany metodą bezwykopową pod dnem Wisły przewiertem sterowanym.

Do tej pory wykonano komorę startową o głębokości 5,1 m, szerokości 6,6 m i długości 19,8 m, w której umieszczono część maszyny drążącej odpowiedzialnej za wpychanie rurociągu pod ziemię, czyli tzw. pipe thruster. Drążenie tunelu z jednoczesnym montażem rurociągu rozpocznie się w ciągu kilku tygodni.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przedszkola drenują kasę miast

Prywatne placówki żądają grubych milionów złotych tytułem zaległych dotacji, co może zachwiać budżetem niejednego ...

Radomski Łucznik: „Fabryka” w fabryce

W blisko stuletnich zabudowaniach po radomskim „Łuczniku” powstanie nowoczesne centrum biurowo-usługowe. Wzniesione w latach ...

Pomorze Zachodnie z hybrydami jako pierwsze w Polsce

Pomorze Zachodnie kupiło hybrydy, jako pierwszy region w Polsce. Region stawia na nowoczesny tabor ...

#BezpiecznieJakWDomu. SUPer Pomorze Zachodnie

Czy wiecie, że na Pomorzu Zachodnim jest prawie tyle jezior jak na Mazurach?! Wszyscy ...

Szczecińskie Dni Morza

Szczecin na wakacje: zielone miasto tętniące życiem

Weekend jest zwyczajnie za krótki, by zobaczyć wszystkie szczecińskie perełki. Jednocześnie na tyle długi, ...