Nowoczesna technika pozwoli na szybkie tempo robót

W czerwcu ma się rozpocząć budowa tunelu pod Łodzią. To część Transeuropejskiej Sieci Transportowej oraz substytut metra dla miasta.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest już przygotowana do obsługi połączeń przez tunel średnicowy. Pociągi będą kursowały pod ziemią nawet co osiem minut. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy zyskają szybkie połączenia – uważa Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

11 tuneli Piekiełka

Łódzki tunel jest pierwszą tego typu inwestycją kolei od lat. Ostatnią była trasa kolejowa na warszawskie lotnisko Okęcie, którą oddano do użytku przed Euro 2012. Prace na odcinku Warszawa Zachodnia–Warszawa Okęcie trwały pięć lat. Sam tunel, który zaczyna się kilkaset metrów za przystankiem Warszawa Służewiec, był budowany metodą odkrywkową. Ma 1183 metry.

To niejedyny tunel, który powstanie w miastach. PKP PLK ma w planach budowę m.in. 11 tuneli o łącznej długości ponad 11 km na trasie nowej linii Podłęże–Piekiełko. Pierwszy etap inwestycji będzie realizowany w latach 2018 –2021, a drugi i trzeci w latach 2020–2024 i 2020–2027. Wartość inwestycji Podłęże–Piekiełko wraz z modernizacją linii Chabówka–Nowy Sącz PKP PLK szacuje na ponad 7 mld zł.

Zgodnie z projektem PKP PLK w Łodzi powstaną tunele o łącznej długości około 7,5 km, w tym jeden dwutorowy o długości ok. 3 km oraz cztery jednotorowe o łącznej długości około 4,5 km. W ścisłym centrum miasta powstaną dwa podziemne przystanki: Łódź Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki) oraz Łódź Polesie (u zbiegu Ogrodowej i Karskiego).

Rekordowa tarcza

Pod koniec lutego konsorcjum firm Energopol Szczecin oraz PBDiM Mińsk Mazowiecki podpisało umowę z firmą Herrenknecht AG na dostawę dwóch tarcz TBM, których użyje do drążenia kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi.

Inwestor, czyli PKP PLK, szacuje, że powinien uzyskać ostateczne pozwolenie na realizację w II kwartale 2019 roku. – Tunel z dwoma torami będzie wykonywany przy użyciu tarczy o średnicy 13,04 m. To największa maszyna, jaka pracowała do tej pory w Polsce – drążąca tunele pod Martwą Wisłą w Gdańsku miała 12,6 m – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, które odpowiada za inwestycję.

Podkreśla, że realizacja robót budowlanych pod centrum miasta będzie dużym wyzwaniem. Prowadzony będzie monitoring oddziaływania inwestycji na istniejące zabudowania. Konsorcjum zobowiązane jest do prowadzenia na bieżąco pomiarów drgań, osiadań oraz weryfikacji stanu technicznego obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac. – Tarcza TBM wykorzystuje najnowsze techniki budowania tuneli, które minimalizują oddziaływanie na zabudowę miejską oraz utrudnienia dla mieszkańców – mówi Siemieniec.

– Budowa tunelu średnicowego to zapowiadana przez PKP PLK kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. W tym projekcie wykorzystane będą nowoczesne i bezpieczne techniki i technologie, by stworzyć sprawny system transportu kolejowego w Polsce – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Tunel średnicowy – jak planuje PKP PLK – stworzy nowe możliwości Łódzkiemu Węzłowi Kolejowemu. Dzięki inwestycji dworzec Łódź Fabryczna z końcowego stanie się przelotowym, co sprawi, że przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne. Po otwarciu tunelu możliwe będą m.in. połączenia Poznań–Kraków i Szczecin–Lublin bez przejazdu przez Warszawę, za to z przejazdem przez centrum Łodzi.

PKP PLK twierdzi, że inwestycja radykalnie skróci czas przejazdu przez Łódzki Węzeł Kolejowy. – Ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły, a sama jazda przez tunel będzie szybka, co zapewni dogodne połączenia i wpłynie na zwiększenie liczby obsługiwanych pasażerów – wylicza Mirosław Siemieniec.

Unia mocno dofinansuje

Zakończenie inwestycji zaplanowane jest pod koniec 2021 roku. Wartość projektu wynosi 1, 7 mld zł, z czego 1,4 mld zł to dofinansowanie unijne. Inwestycja już cieszy samorządowych przewoźników kolejowych. – Po wybudowaniu tunelu podróż ŁKA ze stacji Łódź Widzew do Łodzi Kaliskiej zajmie zaledwie 16 minut, a nasze pociągi będą się zatrzymywały w ścisłym centrum miasta – mówi Janusz Malinowski, prezes ŁKA.

Dodaje, że na terenie aglomeracji planowane jest uruchomienie linii wahadłowych: ze Zgierza przez tunel i Łódź Fabryczną do dworca Łódź Widzew i z Pabianic przez tunel i Łódź Fabryczną do Łodzi Widzewa. Pociągi będą kursowały co osiem minut. – Na inwestycji zyskają mieszkańcy całego województwa. Po wybudowaniu tunelu ŁKA całkowicie zmieni układ połączeń. Trasy zostaną wydłużone. Pociągi z Kutna pojadą do Radomska, a z Łowicza do Tomaszowa Mazowieckiego. Połączenia z Sieradza będą wydłużone aż do Skierniewic i dalej w kierunku Warszawy – zapowiada prezes Malinowski.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Inkasent nie może obliczyć należności

Ewentualne trudności z egzekwowaniem obowiązku poboru opłat lokalnych mogłyby być rozwiązane przez właściwą organizację ...

Łódź staje się nową stolicą stand-upu     

Największe gwiazdy polskiego stand-upu wystąpią w listopadzie w Atlas Arenie podczas pierwszej edycji „Łódź ...

Patronat „Życia regionów”: Urzędy muszą działać jak najsprawniej 

Wymieniają się doświadczeniami, debatują m.in. o tym, jak doskonalić pracę urzędu, motywować pracowników, optymalizować ...

Rząd dociska samorządy do budżetowej ściany

Jesienią dla lokalnych włodarzy zaczną się naprawdę ciężkie czasy. Trzeba będzie dopłacać do podwyżek ...

Oszczędności szuka się w kieszeniach samorządowców

Posunięcia fiskalne rządu uderzają w możliwości finansowe miast i gmin. Apel o rekompensaty pozostaje ...

Drogowa inwestycja to zadanie własne

Gmina nie odliczy podatku od towarów i usług, gdy przebudowując drogę nie jest podatnikiem ...