Urzędy bardziej otwarte, więcej spraw przez ePUAP

AdobeStock / Alexander Lupin

Dzięki znoszonym obostrzeniom osobiście w urzędzie można załatwić coraz więcej spraw. Wcześniej trzeba jednak umówić się na konkretną godzinę.

– W dalszym ciągu zachęcamy do kontaktu online, pocztą tradycyjną, a także telefonicznie. Sprawy będą załatwiane w godzinach pracy urzędu – mówi Joanna Żabierek, rzecznik prezydenta Poznania.

Urząd Miasta Rzeszowa otworzył Punkty Obsługi Mieszkańców zlokalizowane w galeriach handlowych. Pracują w godz. 10-18. – Przy okienku może być tylko jedna osoba, a pracownicy mają środki ochrony osobistej. Nie boją się, bo przecież sami chodzą na zakupy, a od soboty mogą jak wszyscy mieszkańcy pójść na baseny – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

CZYTAJ TAKŻE: Paraliż urzędów i bałagan. Przepisy antykryzysowe nie pomagają

W galeriach mieszkańcy mogą załatwić sprawy związane z rejestracją samochodu, odebraniem prawa jazdy, zameldowaniem czy wydaniem dowodu osobistego. I sporo osób załatwia sprawy w centrach handlowych. Dziennie jest tam od 200 do 300 mieszkańców.

Jak mówi Karolina Gałecka, rzecznik stołecznego ratusza, urząd nie pracuje jeszcze w normalnym trybie, ale sprawy mieszkańców są realizowane, choć niektóre mogą być załatwiane w ograniczonym zakresie. –  Przywrócenie trybu pracy sprzed epidemii, póki co jest to niemożliwe na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 30 maja. Na tej podstawie np. jest ograniczona liczba osób przebywających w punktach obsługi klienta wg zasady jednego mieszkańca na  stanowisko – mówi Karolina Gałecka.

CZYTAJ TAKŻE: Skrzynki pełne, telefony się urywają. Nasz raport o pracy urzędów

W Warszawie obsługa mieszkańców odbywa się wyłącznie po uprzednim umówieniu wizyty telefonicznie lub przez system rezerwacji internetowej. – Bez umówienia możliwe jest składanie pism i wniosków za potwierdzeniem wpływu – tłumaczy rzeczniczka stołecznego ratusza. – Nadal odwołane są wszystkie dyżury organizowane zwyczajowo na terenie urzędu m.in. dyżury radnych, Rady Seniorów, Komisji Dialogu Społecznego, bezpłatne porady prawne – dodaje Karolina Gałecka.

Przyznaje, że mieszkańców korzystających bezpośrednio z usług urzędu jest mniej niż przed epidemią.  – Odnotowujemy bardzo znaczny wzrost spraw realizowanych przez ePUAP (Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej). Nie obserwujemy tak znaczącego wzrostu w przypadku telefonów i maili, prawdopodobnie dlatego, że w przeciwieństwie do ePUAP-u, te kanały kontaktu nie pozwalają na pełną realizacji większości spraw urzędowych – mówi Gałecka.

Także inne miasta obserwują większe zainteresowanie mieszkańców załatwianiem spraw przez ePUAP.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wydawanie decyzji ma przyspieszyć. Ale będzie potrzebna pomoc polityków

Urzędnicy mają szybciej i sprawniej załatwiać formalności budowlane. Tyle że bez pomocy polityków nie ...

Fala podwyżek zalewa Polskę

Stawki za śmieci rosną czasami nawet dwukrotnie. Mogłoby być mniej, gdyby nie to, że ...

Wirusowa ruletka na scenie destabilizuje repertuary

Koronawirus spowodował już zamknięcie kilku teatrów, przełożenie premier. Teraz zmienia programy festiwali. Zespoły teatralne ...

Mock we Wrocławiu, Anna Mucha w Grudziądzu

We Wrocławiu rewelacyjny spektakl o komisarzu Eberhardzie Mocku, a w Grudziądzu wystąpią Anna Mucha ...

Zostaw samochód, ruszaj w miasto

Na początku września otwarto nowoczesne centrum przesiadkowe w Żorach, nieco wcześniej w Zielonej Górze ...

Ogrodzieniec szykuje się na inwazję fanów Geralta

Zamek w Ogrodzieńcu, oprócz bycia popularną atrakcją turystyczną, ma również szczęście do filmu. To ...