Kolej aglomeracyjna przyspiesza w Krakowie

Na „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie” miasto otrzymało 5 mln zł dofinansowania.
materiały prasowe

We wrześniu samorząd województwa małopolskiego podpisał z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi list intencyjny o współpracy nad rozwojem kolei w regionie.

Celem jest większe wykorzystanie transportu kolejowego w województwie, szczególnie w aglomeracji krakowskiej. Dokument pozwoli na opracowanie wstępnego studium wykonalności, które określi kierunki rozwoju małopolskich torowisk.

Impuls dla kolei aglomeracyjnej

– Rozwój infrastruktury kolejowej i drogowej jest dla nas priorytetem. Dokładamy wszelkich starań, aby poprawić komfort i bezpieczeństwo podróżnych – deklaruje Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego. – Umowa przyczyni się do rozwoju kolei aglomeracyjnej, a to sprawi, że mieszkańcy szybko, omijając korki, dotrą do pracy czy szkoły.

Województwo pokryje 25 procent (ale nie więcej niż 1 mln zł) kosztów opracowania studium, będzie też uczestniczyć w opiniowaniu dokumentu. Od planu do budowy droga jednak daleka – samorząd bierze pod uwagę dofinansowanie inwestycji z funduszy Unii Europejskiej na lata 2021 – 2027.

CZYTAJ TAKŻE: Mamy najstarszą wąskotorówkę na świecie

W stolicy województwa trwają jednak prace na torach – dokładnie „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”.

Inwestycja obejmie m.in. przebudowę czterech stacji: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów, przebudowę czterech przystanków: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów i Węgrzce Wielkie oraz budowę dwóch nowych: Kraków Grzegórzki (ul. Grzegórzecka/Dietla) i Złocień (ul. Złocieniowa).

100 km/h przez Kraków

Efektem tych i innych działań – np. remontów estakad, wiaduktów i mostów – ma być skrócenie czasu przejazdu na modernizowanym, blisko 20-kilometrowym odcinku, zwiększenie przepustowości linii i usunięcie wąskich gardeł poprzez dobudowę drugiej pary torów. Kolej aglomeracyjna przybliży się do pozostałych środków miejskiego transportu. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa 100 km/h.

CZYTAJ TAKŻE: Transport i drogi królują w inwestycyjnych planach

Całkowita wartość przedsięwzięcia przekroczy miliard złotych. Inwestycja zostanie w zdecydowanej większości sfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility; CEF). CEF wspiera rozwój sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej.

Unijne dofinansowanie prac na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej sięgnie 195 mln euro (ponad 840 mln zł). Planowane zakończenie inwestycji – w 2020 roku. W październiku trwają m.in. prace nad rozbiórką XIX-wiecznego nasypu kolejowego w centrum miasta.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ogród deszczowy w Dolnym Wrzeszczu

Deszczówka na wagę złota

Coraz więcej miast zakłada ogrody deszczowe. Kilka działa już m.in. w Warszawie, Gdańsku, Gdyni ...

Polityka spalonych mostów, czyli „nie każda stara rzecz jest zabytkiem”

Stalowy most nad Jeziorem Pilchowickim przetrwał 111 lat. Musi jeszcze przetrzymać wizytę Toma Cruise’a. ...

Nowe wyzwania dla miast

Do znanych zadań miast rzeczywistość dopisała nowe – pisze wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. Do ...

Bez wielkich gwiazd. Koncertowe lato w kameralnym gronie

Mieli do nas przyjechać m.in. Guns N’ Roses, Pearl Jam i Rammstein. Na razie ...

Niezależna agencja zamiast kuratoriów oświaty

Sieć szkół można by uzależnić od wyboru danej placówki przez rodziców poprzez wykorzystanie przez ...