Kolej aglomeracyjna przyspiesza w Krakowie

Na „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie” miasto otrzymało 5 mln zł dofinansowania.
materiały prasowe

We wrześniu samorząd województwa małopolskiego podpisał z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi list intencyjny o współpracy nad rozwojem kolei w regionie.

Celem jest większe wykorzystanie transportu kolejowego w województwie, szczególnie w aglomeracji krakowskiej. Dokument pozwoli na opracowanie wstępnego studium wykonalności, które określi kierunki rozwoju małopolskich torowisk.

Impuls dla kolei aglomeracyjnej

– Rozwój infrastruktury kolejowej i drogowej jest dla nas priorytetem. Dokładamy wszelkich starań, aby poprawić komfort i bezpieczeństwo podróżnych – deklaruje Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego. – Umowa przyczyni się do rozwoju kolei aglomeracyjnej, a to sprawi, że mieszkańcy szybko, omijając korki, dotrą do pracy czy szkoły.

Województwo pokryje 25 procent (ale nie więcej niż 1 mln zł) kosztów opracowania studium, będzie też uczestniczyć w opiniowaniu dokumentu. Od planu do budowy droga jednak daleka – samorząd bierze pod uwagę dofinansowanie inwestycji z funduszy Unii Europejskiej na lata 2021 – 2027.

CZYTAJ TAKŻE: Mamy najstarszą wąskotorówkę na świecie

W stolicy województwa trwają jednak prace na torach – dokładnie „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”.

Inwestycja obejmie m.in. przebudowę czterech stacji: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów, przebudowę czterech przystanków: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów i Węgrzce Wielkie oraz budowę dwóch nowych: Kraków Grzegórzki (ul. Grzegórzecka/Dietla) i Złocień (ul. Złocieniowa).

100 km/h przez Kraków

Efektem tych i innych działań – np. remontów estakad, wiaduktów i mostów – ma być skrócenie czasu przejazdu na modernizowanym, blisko 20-kilometrowym odcinku, zwiększenie przepustowości linii i usunięcie wąskich gardeł poprzez dobudowę drugiej pary torów. Kolej aglomeracyjna przybliży się do pozostałych środków miejskiego transportu. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa 100 km/h.

CZYTAJ TAKŻE: Transport i drogi królują w inwestycyjnych planach

Całkowita wartość przedsięwzięcia przekroczy miliard złotych. Inwestycja zostanie w zdecydowanej większości sfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility; CEF). CEF wspiera rozwój sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej.

Unijne dofinansowanie prac na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej sięgnie 195 mln euro (ponad 840 mln zł). Planowane zakończenie inwestycji – w 2020 roku. W październiku trwają m.in. prace nad rozbiórką XIX-wiecznego nasypu kolejowego w centrum miasta.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Sutryk: Samorządy łączą siły w obliczu epidemii

Samorządy mają różne potrzeby, deficyty w sytuacji zagrożenia i nie powinny być jedynie wykonawcami ...

Pomysły rządu uderzają w budżety samorządów

Mniejsze dochody z PIT, skokowy wzrost płacy minimalnej, wyższe wydatki na oświatę - lokalne ...

Kraków zakłada ogrody przy szkołach

„Ogród z klasą” – to pilotażowy miejski program, który zakłada tworzenie ogrodów na szkolnych ...

Jak na nowo wymyślić regiony

Bieżąca sytuacja i zadania oraz propozycje dróg rozwoju samorządu regionalnego były tematem debaty ekspertów ...

Marszałek dopłaci do biletów ulgowych

Rząd przyjął nowelę ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Nowe przepisy umożliwią zawieranie do końca ...

Wybory za pasem. Przed urzędami moc pracy

Samorządy czekają na zgłoszenia kandydatów do obwodowych komisji wyborczych, a także na uregulowania odnośnie ...