MMP Bydgoszcz – inwestycja spółki Waimea Holding
mat.pras.

Zamówiony towar klient chce mieć natychmiast. W miastach jak grzyby po deszczu rosną małe hale. To już istny boom.

Piątą inwestycję magazynowo-biurową, na pograniczu Warszawy i Raszyna, prowadzi Ideal Idea, prekursor obiektów Small Business Units na polskim rynku. Firma niedawno weszła do Wrocławia. Pola nie ustępują jej inni deweloperzy budujący SBU, czyli parki magazynowe w dobrze wyeksponowanych miejskich lokalizacjach – w biznesowych częściach miast, w pobliżu dużych arterii komunikacyjnych i przystanków komunikacji miejskiej.

– Minimalne moduły, które można wynająć w SBU, zaczynają się od 400 mkw. – wskazuje Jowita Adamczyk, doradca w dziale powierzchni przemysłowych i magazynowych firmy doradczej Cresa Polska. – Dla porównania: w Big Boxach, w zależności od siatki słupów, jest to ok. 2,5 tys. mkw. Małe formaty są najczęściej budowane i aranżowane zgodnie z wymaganiami klientów i wykańczane w wysokim standardzie. W ramach miejskich parków magazynowych powstają też komfortowe biura i powierzchnie wystawiennicze. Preferowana przez deweloperów powierzchnia biurowa do wynajęcia to minimum 20 proc. w stosunku do wynajmowanego magazynu. Mniejsze biura są wynajmowane sporadycznie – zauważa.

Startupy i centra

Jak mówi Jowita Adamczyk, małe obiekty magazynowe w granicach miast powstają już od wielu lat, ale dopiero od niedawna mamy prawdziwy boom. – Rozwój w sektorze SBU planują wszyscy najwięksi gracze na rynku nowoczesnej powierzchni magazynowej – podkreśla. – Klientami deweloperów budujących parki SBU są m.in. startupy, firmy kurierskie i duże centra dystrybucyjne, małe i średnie przedsiębiorstwa handlowe i handlowo-produkcyjne, które rozwijają działalność w regionie na coraz większą skalę. Dzięki elastycznym możliwościom aranżacji magazynu i biura udaje się im utrzymać bliski kontakt między działami: produkcyjnym, magazynowym i logistycznym z jednej a administracją, marketingiem i sprzedażą z drugiej strony.

CZYTAJ TAKŻE: Boom na miejskie magazyny

Wśród chętnych na takie obiekty są również mniejsze firmy, które przy miejskim magazynie umieszczają swoją główną siedzibę.

Rozwój miejskich parków logistycznych napędza dynamicznie rosnący handel internetowy. – Najemcy, poza centralnym magazynem, potrzebują mniejszych powierzchni blisko klienta – wyjaśnia Adamczyk.

Renata Krzyżanowska, starszy negocjator w dziale powierzchni przemysłowych i logistycznych w Cushman & Wakefield, dodaje, że konsumenci przestają zwracać uwagę na koszty przesyłki. – Oczekują szybkości w dostarczeniu zamówionego towaru, chcą go mieć nawet tego samego dnia (same day delivery) – tłumaczy. – To okazja dla firm kurierskich, które swoje punkty lokują w mieście.

Szybkie wynajmy

Krzyżanowska jako rozwiązanie wskazuje właśnie parki SBU. W samej Warszawie (I strefa) jest dziś kilkanaście tego typu inwestycji. A nowych projektów szybko przybywa, oczywiście nie tylko w stolicy, ale również innych dużych i średnich miastach, choćby w Łodzi, Wrocławiu, Szczecinie, Poznaniu, Gdańsku, Bydgoszczy, Chorzowie czy Sosnowcu.

Firma Ideal Idea wybudowała do tej pory niemal 100 tys. mkw. na warszawskim Okęciu. – Wszystkie parki biurowo-magazynowe zostały wynajęte czołowym polskim i międzynarodowym firmom, a następnie sprzedane globalnym funduszom inwestycyjnym – mówi Jędrzej Dużyński, prezes Ideal Idea Formad. Przy warszawskiej obwodnicy trasy A2, na wysokości Lotniska Chopina, firma buduje i komercjalizuje City Park o łącznej powierzchni ok. 19 tys. mkw. Dwa z czterech budynków zostaną oddane w grudniu, ostatnie – w sierpniu 2020 r. Chcąc skorzystać z dynamicznego rozwoju Dolnego Śląska, spółka kupiła ziemię w sąsiedztwie lotniska we Wrocławiu. Powstanie tam park biurowo-magazynowy o powierzchni niemal 15 tys. mkw.

CZYTAJ TAKŻE: Zbliża się koniec biurowego eldorado?

O rosnącym rynku miejskich magazynów mówi też Andrzej Rosiński, prezes Waimea Holding. – Poza rozwojem e-commerce, zmianami w łańcuchu dostaw ważna jest dojrzałość rynku, silny rozwój małych i średnich firm produkcyjnych, technologicznych i handlowych, które zaczynały od sklepu stacjonarnego, a teraz zwiększają skalę działania, m.in. poprzez handel internetowy.

Samorządy starają się ułatwiać życie inwestorom. Bydgoszcz na przykład, jak mówi Edyta Wiwatowska, prezes Bydgoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, skupia się m.in. na opracowaniu planów zagospodarowania przestrzennego i poprawie infrastruktury drogowej. – Na wzrost atrakcyjności Bydgoszczy jako centrum magazynowo-logistycznego wpływa perspektywa budowy dróg ekspresowych S5 i S10, a także dostęp do wykwalifikowanej kadry – podkreśla prezes Wiwatowska.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rozwojowy skok dzięki Unii

Gdyby nie europejska polityka solidarności, polskie regiony wolniej nadrabiałyby dystans do bogatszych sąsiadów. Wejście ...

Duże różnice na regionalnej mapie płac

Najwyższą średnią płacą w Polsce pochwalić się może miasto Jastrzębie-Zdrój. W 2018 r. było ...

Włocławek zmienia się i pięknieje

Zapraszamy do odwiedzania Włocławka – miasta o wspaniałej bogatej historii, z której rodzą się ...

Moda na rowery opanowała Katowice

Rower miejski w Katowicach cieszy się ogromną popularnością. - Moda na rowery opanowuje miasto ...

Małe miasta na celowniku inwestorów

Blisko 60 inwestycji obsługiwało w 2018 roku Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów Województwa Zachodniopomorskiego. ...

Kubki jednorazowe w urzędach nie są trendy

Wałbrzych, Kraków, Trzcianka. Co je łączy? Ekologia. W tych miastach jednorazowe naczynia plastikowe mają ...