Rowerowy Poznań ma 30 lat. Jak zmieniło się w tym czasie miasto?

Uroczysty finał obchodów 30-lecia Rowerowego Poznania stał się okazją do przyjrzenia się zmianom, jakie w tym czasie zaszły w mieście w budowie zrównoważonego transportu i poprawie dostępności codziennego ruchu rowerowego.

Publikacja: 26.02.2024 17:40

Obchody 30-lecia Stowarzyszenia Rowerowy Poznań

Obchody 30-lecia Stowarzyszenia Rowerowy Poznań

Foto: mat.pras.

W wydarzeniu oprócz obecnych i byłych osób tworzących Rowerowy Poznań uczestniczyli przedstawiciele świata nauki, polityki i organizacji pozarządowych. W wydarzeniu wziął również m.in. udział Prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak.

- W dniu naszego święta mamy okazję zatrzymać się w codziennej gonitwie i razem spotkać. Z satysfakcją patrzymy, jak Poznań wykorzystuje swoją szansę i staje miastem bardziej dostępnym dla ruchu rowerowego – komentuje Karol Raniszewski, wiceprezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań. – Zależy nam na zapewnieniu bezpiecznej i komfortowej przestrzeni dla ruchu rowerowego w mieście dla osób w każdym wieku.

Czym zajmuje się Stowarzyszenie Rowerowy Poznań

Rowerowy Poznań powstawał na początku lat 90. XX wieku jako inicjatywa ekologiczna i miejska, wówczas jeszcze pod nazwą Sekcja Rowerzystów Miejskich. Przez lata organizacja się profesjonalizowała i jest merytorycznym głosem podczas planowania i realizowania inwestycji rowerowych. Zajmuje się również edukacją transportową oraz organizacją wydarzeń animujących poznańską społeczność, takich jak Rzeka Rowerów, Rowerowe Powitanie Wiosny czy Tweed Ride.

Czytaj więcej

Na dwóch kółkach do szkoły i przedszkola. "Rowerowy Maj sprawdził się wszędzie"

Osoby współtworzące Rowerowy Poznań angażowały się w starania o Rowerową Trasę Grunwaldzką, Rowerową Obwodnicę Centrum czy wyrównywanie pokrzywionego bruku na Starym Mieście. Rowerowy Poznań działa na rzecz społeczności lokalnej, uruchamiając w ostatnich latach projekty dla seniorów, osób Głuchych czy uciekających przed koszmarem wojny w Ukrainie.

W sobotniej uroczystości, która odbyła się w Bramie Poznania, udział wziął Prezydent Miasta Poznania, Jacek Jaśkowiak. Podczas rozmowy na scenie opowiadał o tym, jak zdecydował się postawić w swojej działalności na ekologiczny transport, jak udało się przełamać wcześniejszy zastój w inwestycjach rowerowych i jak widzi dzisiejszą perspektywę realizacji Programu Rowerowego, czyli strategii wskazującej priorytety tworzenia nowej infrastruktury w tym obszarze.

Merytoryczny głos w debacie publicznej

- Cieszę się, że ta intuicja, że ruch rowerowy ma perspektywy wzrostu, była właściwa – powiedział Jacek Jaśkowiak, komentując obserwacje corocznych wzrostów ruchu rowerowego w Poznaniu. - Na pewno, jeśli dalej będzie mi dane pełnić tę funkcję, którą pełnię dzisiaj, to jestem zdeterminowany, żeby wykorzystać PST – odpowiedział prezydent na pytanie o kluczowe inwestycje rowerowe w przyszłości. – To byłoby bezkolizyjne dotarcie do centrum Poznania rowerem.

- Rowerowy Poznań jest merytorycznym głosem w debacie publicznej. Uważnie śledzimy realizowane inwestycje, angażujemy ekspertów w projektowanie zmian w Poznaniu. Przez lata przyglądaliśmy się dobrym praktykom z Polski, z Europy i udało nam się je zaadaptować w naszych warunkach. Poznań prześcignął miasta, od których niedawno się uczył, ale wciąż jesteśmy w procesie zmian i wiele przed nami pracy, żeby być miastem dostępnym rowerowo – komentuje Tadeusz Mirski, prezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań.

W wydarzeniu oprócz obecnych i byłych osób tworzących Rowerowy Poznań uczestniczyli przedstawiciele świata nauki, polityki i organizacji pozarządowych. W wydarzeniu wziął również m.in. udział Prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak.

- W dniu naszego święta mamy okazję zatrzymać się w codziennej gonitwie i razem spotkać. Z satysfakcją patrzymy, jak Poznań wykorzystuje swoją szansę i staje miastem bardziej dostępnym dla ruchu rowerowego – komentuje Karol Raniszewski, wiceprezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań. – Zależy nam na zapewnieniu bezpiecznej i komfortowej przestrzeni dla ruchu rowerowego w mieście dla osób w każdym wieku.

Pozostało 81% artykułu
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Ilu posłów zostanie prezydentami?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Z regionów
Prezydent miasta idzie do parlamentu? Rząd już nie wyznaczy komisarza
Z regionów
Z Sejmu do sejmiku: Którzy posłowie przenieśli się do samorządu?
Z regionów
Były wiceprezydent Warszawy wyjaśnia, czemu chce być prezydentem Raciborza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Z regionów
Krzysztof Kosiński: Samorządy potrzebują 10 mld zł, by zrekompensować Polski Ład