Sektor logistyczny na fali

Centrum o powierzchni 8 ha wybuduje w Szczecinie Freja. Inwestycja jest pokłosiem rozwoju branży logistycznej w kraju.

Publikacja: 18.12.2019 17:21

Sektor logistyczny na fali

Foto: Shutterstock

Nowe centrum powstanie w dzielnicy Płonia, na terenie dawnej giełdy. Na 8 hektarach staną magazyny o pojemności około 20 tys. miejsc paletowych i parkingi na 250 samochodów ciężarowych. Oprócz składowania towarów i szeroko pojętej obsługi logistycznej będzie tam także dostępne miejsce na odpoczynek dla kierowców.

Branża logistyczna jest jedną z najważniejszych w naszym mieście – komentuje Marek Kubik, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Szczecińskiej. – Strategiczna lokalizacja na skrzyżowaniu szlaków wszystkich rodzajów transportu oraz łatwy dostęp do rynków zbytu i zaopatrzenia w Polsce, Europie i na świecie czynią miasto niezwykle atrakcyjnym miejscem do lokowania i rozwoju firm właśnie z branży logistycznej. Warto też wspomnieć, że według ostatniego raportu Jones Lang LaSalle jesteśmy w czołówce miast o największych zasobach magazynowych. Rozwojowi tego sektora oprócz doskonałego położenia miasta służą dostępność portu morskiego, lotniska cargo i sieci dróg ekspresowych, a także know-how uczelni wyższych.

Freja zamiast Transcargo

Freja to największa prywatna firma transportowa i logistyczna w Skandynawii. Jej siedziba mieści się w Skive w Danii, ma także 23 oddziały w Danii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Chinach i Polsce. Zatrudnia 1000 osób, z czego 100 w Polsce. Posiada 3 tys. naczep, a rocznie realizuje 3 mln transportów.

W styczniu 2018 r. Freja przejęła szczecińską firmę Transcargo wraz z jej oddziałami w Gdyni, Łodzi, Błoniu i Tczewie, a także taborem (ok. 500 naczep). W 2018 r. przychody wyniosły 141 mln zł, a w tym roku szacowany jest wzrost. Powstanie nowej firmy i budowa centrum wiążą się też ze zwiększeniem zatrudnienia w Polsce do 200 pracowników. Konsekwencją przejęcia będzie zmiana nazwy. W styczniu 2020 r. Transcargo zmieni nazwę na Freja Transport & Logistic. Tego samego dnia polska firma zostanie też przeniesiona na tę samą platformę informatyczną, z której korzysta cała grupa Freja.

CZYTAJ TAKŻE: Prezydent Szczecina: Samorząd jest obcy dla rządu

– Jesteśmy przekonani, że łącząc siły i wykorzystując wzajemne kwalifikacje, możemy zaoferować doskonalsze usługi transportowe i logistyczne, które będą stanowić wartość dla naszych klientów, a także dla innych partnerów biznesowych – mówi Torben Mortensen, prezes Transcargo, a od stycznia Freja Transport & Logistic. Wraz z przejęciem Transcargo, jednego z liderów rynków przewozowych pomiędzy Danią, krajami bałtyckimi, Europą Środkową i Grecją, Freja jest o krok bliżej do celu, jakim jest bycie pełnym i kompleksowym dostawcą na rynku transportu i logistyki w Europie.

Zrównoważony łańcuch dostaw

Transport i logistyka to jedna z najlepiej rozwijających się branż w polskiej gospodarce. Już teraz nasz kraj jest w czołówce państw unijnych o największej liczbie firm w tym sektorze. Trzy lata temu raport PwC mówił o braku 100 tys. kierowców, a obecne szacunki sięgają nawet 300 tys. Stały i silny wzrost wiąże się z położeniem Polski na trasie ważnych szlaków handlowych, a także z intensywnym rozwojem rynku e-commerce, który stale napędza logistykę i transport.

Wokół największych miast Polski powstają nowe powierzchnie magazynowe wraz z zapleczem biurowym. Komercyjne firmy rozpoczynają ich budowę pod wynajem, nie mając nawet zawartych umów. Już w trakcie budowy zostaje wynajęte 100 proc. powierzchni. Dobra kondycja firm logistycznych umożliwia też ich rozwój – nie tylko inwestycje, ale też podnoszenie jakości usług, skracanie terminów dostaw, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań.

CZYTAJ TAKŻE: Większe statki w małych portach

FM Logistic, jedna z największych firm sektora, opublikował właśnie pierwszy raport na temat zrównoważonego rozwoju, zawierający najważniejsze efekty oddziaływania firm na gospodarkę, społeczeństwo i środowisko. Raport opisuje też inicjatywy podejmowane przez FM Logistic, których celem jest stworzenie zrównoważonego łańcucha dostaw. Jak deklaruje firma, działania związane z magazynowaniem i pakowaniem do 2030 r. mają być neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, a już w 2022 r. ma być widoczny spadek o 20 proc. w stosunku do 2018 r. Kolejnym celem jest zmniejszenie zużycia energii o 12 proc. do 2022 r.

FM Logistic działa od 50 lat w 13 krajach na 3 kontynentach. Obsługuje klientów z sektora dóbr konsumpcyjnych, środków czystości, kosmetyków, artykułów przemysłowych i produktów ochrony zdrowia. Zatrudnia 23 tys. pracowników i uzyskuje powyżej 1 mld euro przychodów.

W Polsce działa od 1995 r. Posiada tu 12 platform logistycznych, 17 magazynów przeładunkowych. Zatrudnia 3 tys. osób, dysponuje ponad 750 tys. mkw. powierzchni i flotą 2,5 tys. samochodów. Ostatnio firma uruchomiła nowe magazyny w Lućmierzu koło Łodzi i Sarnowie koło Będzina.

Nowe centrum powstanie w dzielnicy Płonia, na terenie dawnej giełdy. Na 8 hektarach staną magazyny o pojemności około 20 tys. miejsc paletowych i parkingi na 250 samochodów ciężarowych. Oprócz składowania towarów i szeroko pojętej obsługi logistycznej będzie tam także dostępne miejsce na odpoczynek dla kierowców.

Branża logistyczna jest jedną z najważniejszych w naszym mieście – komentuje Marek Kubik, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Szczecińskiej. – Strategiczna lokalizacja na skrzyżowaniu szlaków wszystkich rodzajów transportu oraz łatwy dostęp do rynków zbytu i zaopatrzenia w Polsce, Europie i na świecie czynią miasto niezwykle atrakcyjnym miejscem do lokowania i rozwoju firm właśnie z branży logistycznej. Warto też wspomnieć, że według ostatniego raportu Jones Lang LaSalle jesteśmy w czołówce miast o największych zasobach magazynowych. Rozwojowi tego sektora oprócz doskonałego położenia miasta służą dostępność portu morskiego, lotniska cargo i sieci dróg ekspresowych, a także know-how uczelni wyższych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Pierwsze zasiłki przyznane, ale na pieniądze na remonty powodzianie zaczekają
Z regionów
Porządki po powodzi. Śmieci tak dużo, że nie ma ich gdzie składować
Z regionów
Jak w polskich miastach można pozbyć się ubrań i tekstyliów?
Z regionów
Koniec dwukadencyjności w samorządach? Temat powraca za sprawą PSL
Z regionów
Powódź w Polsce: Ochrona przed wielką wodą za słaba i mocno spóźniona