Boom na miejskie magazyny

Miejskich hal firmy nie boją się budować spekulacyjnie, nie na zamówienie. Wynajmują się na pniu już w czasie budowy.

Publikacja: 27.10.2019 13:43

Boom na miejskie magazyny

Foto: mat.pras.

Spekulacyjnie powstają wszystkie parki Ideal Idea. – Komercjalizacja odbywa się na etapie budowy – mówi Jędrzej Dużyński, prezes Ideal Idea Formad. – Gdy dobiega końca, budynki są zwykle zapełnione, a powierzchnie przygotowane pod klucz. Najemcy pozostaje wstawienie mebli do biura i może rozpoczynać działalność. Standardowe moduły magazynowe mają od 500 do 800 mkw. Do każdego można wynająć od ok. 100 mkw. biura.

Magazyny SBU Ideal Idea buduje od ponad dziesięciu lat. – Wzrost zapotrzebowania na takie powierzchnie wynika tak z dobrej koniunktury gospodarczej, jak i rozwoju branży e-commerce – wyjaśnia prezes Dużyński. – Coraz więcej firm decyduje się na sprzedaż internetową. Kluczowy jest czas dostawy towaru. Nasze kolejne projekty ilustrują rozwój last-mile delivery, światowego trendu, który polega na dostarczeniu towaru prosto z magazynu bez dodatkowych pośredników.

To bardziej ekonomiczne rozwiązanie, wymaga jednak znakomitej lokalizacji. Magazyn musi być dobrze skomunikowany ze śródmieściem. Adres musi też zapewniać dobry dojazd ciężarówkom, które dowożą towary z magazynów pozamiejskich.

Biuro z dobrym dojazdem

Atutem takich obiektów są także wysokiej klasy biura. – Kładziemy nacisk na architekturę fasady biurowej – mówi prezes Ideal Idea Formad. – Firmy, optymalizując koszty, decydują się na połączenie swojej siedziby z zapleczem magazynowym, nie rezygnując ze standardu biura klasy A. Najemcy Ideal Idea to często międzynarodowe firmy, które poza bliskością lotniska potrzebują reprezentacyjnego biura i zapewnienia dogodnego dojazdu pracownikom – dodaje.

Wzorując się na amerykańskiej idei biznesowej SBU, moduły magazynowo-produkcyjne (MMP) wprowadza na polski rynek Waimea Holding. – Dostrzegliśmy niszę na rynku – wyjaśnia Andrzej Rosiński, prezes Waimea Holding.

CZYTAJ TAKŻE: Nowe magazyny i więcej miejsc pracy

W całym kraju jego firma zamierza wybudować kilkadziesiąt wysokich na 10 m budynków klasy A o całkowitej powierzchni 7–15 tys. mkw. Obiekty będą podzielone na małe moduły od 300 do 1 tys. mkw. Mogą być łączone poprzez montaż bram przejazdowych. Waimea MMP proponuje elastyczne warunki. – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, przede wszystkim polskich firm, oferujemy czynsze w złotych lub euro – mówi prezes Rosiński.

W I kwartale 2019 r. firma odda obiekt w Bydgoszczy. Zaawansowane prace prowadzi też w podwarszawskich Kajetanach. Docelowo Waimea ma budować dziesięć obiektów rocznie. Firma daje możliwość także zakupu modułu. A takiej możliwości indywidualny inwestor nie ma w przypadku dużych parków logistycznych.

Bliżej pracownika

City Logistics to inwestycje MLP Group. Agnieszka Góźdź, dyrektor działu sprzedaży tej firmy, potwierdza, że skrócenie łańcucha dostaw to priorytet firm dystrybucyjnych i logistycznych. – A w City Logistics oferowane są powierzchnie dostosowane do obsługi tzw. logistyki ostatniej mili. To niewielkie moduły z nowoczesną powierzchnią magazynową wraz z reprezentacyjnym biurem o wysokim standardzie wykończenia, z klimatyzacją i dobrym oświetleniem – mówi. W Polsce MLP Group rozwija dwa projekty: jeden w Poznaniu, w ramach parku MLP Poznań West, drugi w Warszawie, w parku MLP Pruszków II. – W obu inwestycjach powierzchnie do obsługi logistyki ostatniej mili będą miały łącznie po 10 tys. mkw. – mówi Agnieszka Góźdź. – Naszym strategicznym celem jest budowa obiektów City Logistics w głównych polskich i niemieckich miastach.

CZYTAJ TAKŻE: Biurowce: lokalne rynki ścigają Warszawę

Niemiecki rynek ma na celowniku także Panattoni Europe. – Niedawno wmurowaliśmy kamień węgielny pod kolejną inwestycję służącą logistyce miejskiej i SBU, tym razem w Berlinie – mówi Michał Samborski, dyrektor ds. rozwoju w Panattoni Europe. W Polsce firma może się pochwalić obiektami w Warszawie, Wrocławiu i Łodzi.

– Rośnie zapotrzebowanie na operatorów logistycznych czy platformy przeładunkowe blisko klientów. Dodatkowo trend podążania za pracownikiem sprawia, że firmy chcą być w granicach miast, gdzie łatwiej o kadrę – komentuje Samborski. Dodaje, że miejskie lokalizacje zaczynają dostrzegać także duże firmy. – W przyszłości będą tam przerzucać najpopularniejsze produkty z centralnego magazynu na dany podrynek, dzięki czemu dostarczą przesyłkę klientowi jeszcze szybciej i taniej – przewiduje. – Miejskie lokalizacje sprawdzą się także w przypadku różnego rodzaju firm serwisujących, showroomów i oczywiście startupów. Nie zabraknie również zainteresowania ze strony firm działających lokalnie, których klienci i dostawcy są blisko, jak w przypadku firm kosmetycznych czy farmaceutycznych.

Hala w sieci

7R City Flex Last Mile Logistics to program spółki 7R. – Nasze obiekty są wynajmowane jeszcze przed zakończeniem budowy. Dlatego nie boimy się budować spekulacyjnie – podkreśla Bartłomiej Krawiecki, członek zarządu 7R. – Nasz koncept powstał z myślą o wszystkich firmach, które chcą być bliżej klientów. W przypadku większych firm posiadających duże magazyny centralne poza miastem obiekty 7R będą ostatnim, ale nie mniej ważnym, ogniwem w procesie dostawy. To właśnie z nich kurierzy będą wyruszać do odbiorców. Tym samym będą mieli krótszą drogę do pokonania i szybciej dotrą do adresatów przesyłek. Dużym sieciom handlowym, które rozwijają kanał e-commerce, oraz operatorom logistycznym wygodniej współpracować z jednym właścicielem i zarządcą kilkunastu lokalizacji magazynowych. Drugim profilem klienta są małe firmy i sklepy internetowe, które potrzebują magazynu, biura i powierzchni wystawienniczej w jednym miejscu. Magazyny wchodzące w skład sieci 7R City Flex Last Mile Logistics doskonale sprawdzają się w przypadku firm prowadzących dystrybucję na rynek lokalny, z branży usługowej, handlowej czy farmaceutycznej.

Bartłomiej Krawiecki podkreśla, że 7R jako pierwszy deweloper w Polsce wprowadził na rynek koncept sieci miejskich magazynów typu Small Business Units – 7R City Flex Last Mile Logistics. – Mimo że powstawały już pojedyncze obiekty SBU, nie było wcześniej dewelopera, który by je integrował i scalał w sieć – wyjaśnia.

W tym roku firma oddała pierwsze trzy budynki 7R City Flex w Szczecinie, Gdańsku i Łodzi. Wszystkie mają komplet najemców. Magazyny będące częścią tego projektu powstają także w Warszawie i Gdyni, a w przygotowaniu są obiekty m.in. w Krakowie, Wrocławiu i Katowicach.

Pobierz raport „Rzeczpospolitej” i „Życia regionów”: Jak polskie miasta przyciągają inwestorów

""

mat.pras.

Foto: regiony.rp.pl

Jacek Majchrowski

prezydent Krakowa

Na koniec 2018 r. powierzchnia magazynowa na wynajem w Krakowie była szacowana na 480 tys. mkw. Krakowski rynek magazynowy systematycznie się rozwija, jednak nadal pozostaje jednym z najmniejszych w Polsce. Podaż w regionie stanowiła jedynie 3 proc. całkowitych zasobów magazynowych we wszystkich obszarach logistycznych w Polsce.

Region jest korzystnie usytuowany, z dostępem do dróg umożliwiających łatwą komunikację na terenie Polski i z innymi krajami w Europie. Dynamika rozwoju sektora magazynowego w Małopolsce jest jednak ograniczona ze względu na relatywnie wysokie ceny gruntów w Krakowie. Dodatkową barierą dla rozwoju logistyki w okolicach Krakowa jest lokalizacja w pobliżu drugiego największego regionu logistycznego w Polsce, czyli Górnego Śląska. Rok 2018 przyniósł wzrost popytu w porównaniu z ubiegłymi latami na krakowskim rynku magazynowym. Zanotowano wyraźny spadek współczynnika pustostanów. W 2018 r. wynosił 8,3 proc. W ub.r. dostarczono na rynek 45,5 tys. mkw. powierzchni magazynowej w dwóch projektach deweloperów 7R Logistic i MR Logistic. Zgodnie z informacjami od firm posiadających działki pod zabudowę magazynową prawie 68 tys. mkw. powierzchni logistycznej jest w budowie, która zostanie ukończona na przełomie 2019 i 2020 r. Na etapie planowania jest ok. 84 tys. mkw. powierzchni magazynowej.

""

mat.pras.

Foto: regiony.rp.pl

Edyta Wiwatowska

prezes Bydgoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego

Silny sektor produkcyjny, dogodne położenie Bydgoszczy na mapie Polski, dostęp do międzynarodowego lotniska i gotowa oferta inwestycyjna to istotne czynniki przemawiające na korzyść naszego miasta przy wyborze lokalizacji przez inwestorów z sektora magazynowo-logistycznego.

Można to dostrzec w coraz większej liczbie lokujących się tu centrów dystrybucyjnych oraz inwestycji międzynarodowych deweloperów powierzchni magazynowych. Istniejąca powierzchnia sięga już ok. 356 tys. mkw., a w realizacji i planowaniu jest jeszcze ponad 200 tys. mkw. Na dalszy wzrost atrakcyjności Bydgoszczy jako centrum magazynowo-logistycznego wpływa dodatkowo perspektywa budowy dróg ekspresowych S5 i S10, a także dostęp do wykwalifikowanej kadry czy przyjazny klimat do życia i prowadzenia biznesu. Miasto skoncentrowało się na stworzeniu odpowiedniej oferty inwestycyjnej, m.in. poprzez opracowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, poprawienie infrastruktury drogowej umożliwiającej sprawne skomunikowanie terenów inwestycyjnych z siecią dróg krajowych, a także działania Bydgoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, spółki miejskiej do obsługi inwestorów i wspierającej przedsiębiorców.

""

mat.pras.

Foto: regiony.rp.pl

Michał Śmiechowicz

p.o. dyrektora Biura Rozwoju Gospodarczego i Współpracy Międzynarodowej w Urzędzie Miasta Łodzi

Lokalizacja Łodzi w centrum Europy i Polski, na przecięciu dwóch kluczowych korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) oraz na skrzyżowaniu autostrad A1 i A2, czyni z naszego miasta główny węzeł transportowy w tej części świata. W ciągu kilku najbliższych lat poprzez budowę drogi S14 Łódź będzie jednym z niewielu miast z domkniętym ringiem autostradowym, a głównym motorem rozwoju lokalnej gospodarki jest i będzie logistyka i transport. Rozwój sieci drogowej jest kluczowy dla lokalizacji i rozwoju nowych dzielnic przemysłowych, a nasze bezpośrednie połączenie kolejowe z Chinami napędza rozwój e-commerce w regionie i w całym kraju.

Potencjał miasta w zakresie produkcji, przemysłu i logistyki dawno dostrzegli najwięksi branżowi gracze, jak Panattoni Europe, Hillwood czy SEGRO. Firmy budują w Łodzi zarówno duże parki logistyczne, jak i obiekty BTS czy SBU (Small Business Units), łączące funkcje biurowe i magazynowe, adresowane głównie do najemców z sektora branży handlowej, logistycznej, produkcyjnej i e-commerce. Rozwój rynku w dużej mierze opiera się na dostępie do rozwiniętej sieci dróg, co spowodowało nierównomierne rozmieszczenie powierzchni magazynowej w regionie i powstanie podstref (m.in. Stryków, Piotrków). Na tle innych regionów magazynowych Łódź jako miasto wyróżnia się dużą ilością powierzchni w granicach administracyjnych (druga największa podstrefa w regionie).

Spekulacyjnie powstają wszystkie parki Ideal Idea. – Komercjalizacja odbywa się na etapie budowy – mówi Jędrzej Dużyński, prezes Ideal Idea Formad. – Gdy dobiega końca, budynki są zwykle zapełnione, a powierzchnie przygotowane pod klucz. Najemcy pozostaje wstawienie mebli do biura i może rozpoczynać działalność. Standardowe moduły magazynowe mają od 500 do 800 mkw. Do każdego można wynająć od ok. 100 mkw. biura.

Magazyny SBU Ideal Idea buduje od ponad dziesięciu lat. – Wzrost zapotrzebowania na takie powierzchnie wynika tak z dobrej koniunktury gospodarczej, jak i rozwoju branży e-commerce – wyjaśnia prezes Dużyński. – Coraz więcej firm decyduje się na sprzedaż internetową. Kluczowy jest czas dostawy towaru. Nasze kolejne projekty ilustrują rozwój last-mile delivery, światowego trendu, który polega na dostarczeniu towaru prosto z magazynu bez dodatkowych pośredników.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Z regionów
Burmistrz Głogówka chce sprzedać miejski zamek Elonowi Muskowi
Z regionów
Fajerwerki coraz większym problemem dla samorządów
Z regionów
Nocny burmistrz Krakowa: Nie można zgasić światła i zamknąć miasta
Z regionów
Co zrobić ze świątecznym drzewkiem? Można dać mu nowe życie
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Z regionów
Jaki rok czeka samorządy? Liczne wyzwania na horyzoncie
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego