Jego inicjatorem i wykonawcą jest Polska Organizacja Turystyczna (POT). Głosować mogą również internauci.
POT to rządowa organizacja podlegająca ministerstwu sportu i turystyki. Jej zadaniem jest m.in. promowanie Polski i jej atrakcji turystycznych – zarówno wśród mieszkańców naszego kraju, jak i potencjalnych odwiedzających z zagranicy. Od 2003 r. POT przyznaje certyfikaty dla najlepszych polskich produktów turystycznych. To miejsca, wydarzenia i przedsięwzięcia zlokalizowane na terenie całej Polski, które wyróżniają się atrakcyjnością turystyczną, jak również są nowatorskie, przyjazne turystom i dają wiele możliwości spędzenia wolnego czasu.
Od 2008 r. POT przyznaje również Złoty Certyfikat, czyli nagrodę dla produktów, które otrzymały „zwykły” certyfikat i nie spoczęły na laurach, rozwijając się i starając uczynić swoją ofertę jak najbardziej atrakcyjną. Laureatami Złotego Certyfikatu POT są m.in. Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis, Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach, Muzeum Powstania Warszawskiego, Żywe Muzeum Piernika czy Park Nauki i Rozrywki Krasiejów.
Czytaj więcej
W tym roku w portach Gdańska i Gdyni mocno zwiększył się ruch wielkich statków wycieczkowych.
Niedawno konkurs został poszerzony o głosowanie internautów. Mogą oni wybierać spośród 16 produktów turystycznych z całej Polski. Obok wspomnianego na początku Antidotum Air Show Leszno, są wśród nich też takie wydarzenia jak Columbus Festiwal Wiatru Ustka czy Festiwal Górnej Odry w woj. śląskim.
Głosować można również na miejsca, np. na zlokalizowany w woj. lubuskim Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) w Pniewie, w którym znajduje się Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy; Cukrownię Żnin czy Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu.
O certyfikat POT-u oraz o Certyfikat Internautów ubiegają się też takie przedsięwzięcia jak rowerowa trasa VeloDunajec (małopolskie), szlak kulinarny „Opolski Bifyj” czy Szlak Zamków Gotyckich przebiegający przez województwo pomorskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie.
– Obecnie internet jest pierwszym narzędziem, po które sięgamy planując wypoczynek z najbliższymi lub szukając opinii na temat danego miejsca czy wydarzenia. Wyznacza on drogę, proponuje najkorzystniejsze i najciekawsze rozwiązania. Pragnę zachęcić do głosowania na Najlepszy Produkt Turystyczny, ponieważ zdanie użytkowników sieci ma ogromną siłę i potrafi wznieść produkt na wyższy poziom. Wierzę, że Certyfikat Internautów 2022 zasłużenie powędruje do najlepszego – mówi Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Głosowanie potrwa do 31 października.