Lublin szykuje się do przełomowej inwestycji

Wykonanie koncepcji LKA będzie kosztować 650 tys. zł. Zapłacą – po połowie – Urząd Marszałkowski i PKP PLK.
Fot. Pixabay

Lublin chce dołączyć do grona miast z koleją metropolitalną. Trwają prace nad koncepcją.

Porozumienie w tej sprawie, pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego a spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, zostało podpisane latem. W ostatnich dniach wyłoniono natomiast autora koncepcji Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej.

Nowe linie i przystanki

LKA ma umożliwiać szybki dojazd do stolicy województwa m.in. z Puław, Parczewa, Chełma i Kraśnika. Plan zakłada możliwość budowy nowych linii z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja oraz z Lublina do Łęcznej. Rozważana będzie też elektryfikacja odcinka Lublin – Łuków, a także budowa nowej łącznicy do Lotniska Lublin od strony Chełma.

W planach znalazła się, rzecz jasna, modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków oraz integracja kolei z innymi środkami transportu, dzięki planowanym węzłom przesiadkowym. Dodatkowym efektem uruchomienia kolei aglomeracyjnej ma być znaczne ograniczenie ruchu drogowego w centrum Lublina.

CZYTAJ TAKŻE: Inwestycje kolejowe na Podkarpaciu: po szynach do metropolii

– Województwo lubelskie dysponuje jedną z najrzadszych sieci kolejowych w kraju. Lubelska Kolej Aglomeracyjna poprawi dostępność transportową, tak aby mieszkańcy mogli szybko i swobodnie przemieszczać się – wierzy Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego. – Naszą rolą jako zarządu województwa jest zachęcanie do korzystania z kolei i jednocześnie gwarantowanie pewności tego transportu – dodaje.

Wykonanie koncepcji LKA będzie kosztować 650 tys. zł. Zapłacą – po połowie – Urząd Marszałkowski i PKP PLK. Wykonawca ma 495 dni. Dokument będzie zawierać m.in. warunki techniczne, lokalizacyjne i finansowe, jakie powinny zostać spełnione przy budowie.

Dobre wzory

Kolej metropolitalna działa już m.in. w Warszawie, Trójmieście i Łodzi. Działa z powodzeniem, bo aglomeracje rozwijają sieć połączeń. Przed kilkoma laty trójmiejska SKM-ka wydłużyła się o nową 18-kilometrową linię, wybudowaną – co jest ewenementem – w całości przez samorząd wojewódzki.

W Łodzi drąży się tunel średnicowy pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Planowane otwarcie w 2022 roku nie tylko zwiększy ruch na ultranowoczesnej stacji Fabryczna, ale też pomoże Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – powstaną nowe podziemne przystanki w mieście.

CZYTAJ TAKŻE: Dolny Śląsk konsekwentnie rozwija transport kolejowy

Koleje metropolitalne projektowane są w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a także wokół Wrocławia i Rzeszowa. Sieć połączeń rozwija się już w sąsiedztwie Poznania i Szczecina.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ruszyło odmrażanie kultury. Przybywa atrakcji do zobaczenia

Instytucje kultury przygotowują się do ponownego otwarcia. Od soboty można odwiedzać m.in. oddział Muzeum ...

Naznaczeni przez historię

Jubileusz wyborów z 4 czerwca 1989 roku ma być pokazaniem obywatelskiej, samorządowej Polski, bo ...

Warszawa chce podnieść ceny za parkowanie. Zmiany również w innych miastach

Szykują się duże zmiany w strefie płatnego parkowania w stolicy. Opłaty w górę, wydłużone ...

Rocznica śmierci Pawła Adamowicza: Politycy są więźniami bon motów

W dniach żałoby mówiliśmy o tym, dlaczego tak się stało, jakie były źródła i ...

W czasie epidemii samorządy nie zapominają o cudzoziemcach

Samorządowcy przygotowują informatory o koronawirusie skierowane do imigrantów. Zdecydowały się już na to m.in. ...

E-hulajnogi i deskorolki bywają wątpliwej jakości

Jakość e-sprzętu, który trafia do sklepów i hurtowni, a potem na ulice polskich miast, ...