Lublin szykuje się do przełomowej inwestycji

Lublin chce dołączyć do grona miast z koleją metropolitalną. Trwają prace nad koncepcją.

Publikacja: 19.12.2020 18:46

Wykonanie koncepcji LKA będzie kosztować 650 tys. zł. Zapłacą – po połowie – Urząd  Marszałkowski i

Wykonanie koncepcji LKA będzie kosztować 650 tys. zł. Zapłacą – po połowie – Urząd Marszałkowski i PKP PLK.

Foto: Fot. Pixabay

Porozumienie w tej sprawie, pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego a spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, zostało podpisane latem. W ostatnich dniach wyłoniono natomiast autora koncepcji Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej.

Nowe linie i przystanki

LKA ma umożliwiać szybki dojazd do stolicy województwa m.in. z Puław, Parczewa, Chełma i Kraśnika. Plan zakłada możliwość budowy nowych linii z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja oraz z Lublina do Łęcznej. Rozważana będzie też elektryfikacja odcinka Lublin – Łuków, a także budowa nowej łącznicy do Lotniska Lublin od strony Chełma.

W planach znalazła się, rzecz jasna, modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków oraz integracja kolei z innymi środkami transportu, dzięki planowanym węzłom przesiadkowym. Dodatkowym efektem uruchomienia kolei aglomeracyjnej ma być znaczne ograniczenie ruchu drogowego w centrum Lublina.

CZYTAJ TAKŻE: Inwestycje kolejowe na Podkarpaciu: po szynach do metropolii

– Województwo lubelskie dysponuje jedną z najrzadszych sieci kolejowych w kraju. Lubelska Kolej Aglomeracyjna poprawi dostępność transportową, tak aby mieszkańcy mogli szybko i swobodnie przemieszczać się – wierzy Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego. – Naszą rolą jako zarządu województwa jest zachęcanie do korzystania z kolei i jednocześnie gwarantowanie pewności tego transportu – dodaje.

Wykonanie koncepcji LKA będzie kosztować 650 tys. zł. Zapłacą – po połowie – Urząd Marszałkowski i PKP PLK. Wykonawca ma 495 dni. Dokument będzie zawierać m.in. warunki techniczne, lokalizacyjne i finansowe, jakie powinny zostać spełnione przy budowie.

Dobre wzory

Kolej metropolitalna działa już m.in. w Warszawie, Trójmieście i Łodzi. Działa z powodzeniem, bo aglomeracje rozwijają sieć połączeń. Przed kilkoma laty trójmiejska SKM-ka wydłużyła się o nową 18-kilometrową linię, wybudowaną – co jest ewenementem – w całości przez samorząd wojewódzki.

W Łodzi drąży się tunel średnicowy pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Planowane otwarcie w 2022 roku nie tylko zwiększy ruch na ultranowoczesnej stacji Fabryczna, ale też pomoże Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – powstaną nowe podziemne przystanki w mieście.

CZYTAJ TAKŻE: Dolny Śląsk konsekwentnie rozwija transport kolejowy

Koleje metropolitalne projektowane są w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a także wokół Wrocławia i Rzeszowa. Sieć połączeń rozwija się już w sąsiedztwie Poznania i Szczecina.

Porozumienie w tej sprawie, pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego a spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, zostało podpisane latem. W ostatnich dniach wyłoniono natomiast autora koncepcji Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej.

Nowe linie i przystanki

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce
Transport
Więcej kolei na Śląsku. Wracają dawno zamknięte połączenia
Transport
Polregio uruchomi więcej pociągów w Lubuskiem
Transport
Pomorze policzy podróżnych. Władze regionu chcą usprawniać transport