Strefy płatnego parkowania za duże i za drogie? Teraz dadzą w kość jeszcze bardziej

Fot. Pixabay

Jedno po drugim: miasta rozszerzają swoje strefy płatnego parkowania, a niektóre podnoszą też stawki za zostawienie w nich samochodu.

W poniedziałek granice strefy rozszerzył Gdańsk, w środę – Poznań. A od września – także Warszawa.

Parkowanie dłużej płatne

Od lipca w Poznaniu obowiązują zmienione godziny płatnego postoju, nowe stawki za parkowanie oraz podział na sektory.

– Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami została uruchomiona Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania na części osiedla Jeżyce. Będzie ona obowiązywać na obszarze od ul. Roosevelta do ul. Polnej włącznie. Pomiędzy ul. Dąbrowskiego, a torami kolejowymi, granica ŚSPP przebiegać będzie wzdłuż ul. Kościelnej, obejmując także ul. Św. Floriana – podaje poznański ratusz.

Od środy w Poznaniu zmieniły się ceny za parkowanie. I tak: na Jeżycach jest to 5 zł za pierwszą godzinę postoju, 6 złotych za drugą, 6,90 zł za trzecią i 5 zł za każdą kolejną.

Strefa Śródmiejska na Jeżycach, podobnie jak w Centrum, działać będzie od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20, a w soboty od 8 do 18.

CZYTAJ TAKŻE: Od poniedziałku parkowanie w kilku miastach znowu płatne

Jednocześnie miasto wprowadziło nowy, uproszczony podział SPP i ŚSPP na trzy sektory: Centrum (Stare Miasto), Jeżyce (teren całego osiedla) oraz Łazarz (okolice Międzynarodowych Targów Poznańskich).

Przywracają strefy

Już od poniedziałku weszły w życie zmiany w funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania w Gdańsku.

Południowa część dotychczasowego sektora Stare Miasto, a także sektor Główne Miasto wraz z fragmentem ul. 3 Maja stały się sektorami Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania.

W jej obszar włączony zostanie także zupełnie nowy sektor – Długie Ogrody, który obejmuje teren między ulicami: Długie Ogrody, Angielską Groblą, Szafarnią, a Długą Groblą.

Oprócz tych ulic opłaty w sektorze pobierane są także na ulicach Spichrzowej, Żytniej, Pszennej, Chmielnej, Ołowianka, Dziewanowskiego, Motławskiej, Seredyńskiego, Św. Barbary, Szopy, Łąkowej do Podwala Przedmiejskiego i Sadowej. W Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania do dyspozycji kierowców będzie 2735 miejsc postojowych.

Do obsługi nowego sektora Długie Ogrody Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zakupił 23 nowe parkometry. Poza tym siedem nowych urządzeń w lipcu i sierpniu ustawionych zostanie także w sektorze Jelitkowo obok 6 dotychczasowych zlokalizowanych tam parkometrów.

Zmieniły się też stawki jednorazowych opłat za postój i abonamentów w SPP i ŚSPP.

CZYTAJ TAKŻE: Życie w miastach zamarło, ale parkowanie nadal płatne

Za pierwszą godzinę zostawienia auta w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania trzeba będzie zapłacić 5,50 zł, za drugą 6,60 zł, za trzecią 7,90 zł, a za czwartą i kolejne godziny – 5,50 zł.

W strefie śródmiejskiej za postój trzeba będzie płacić przez siedem dni w tygodniu, a więc także w soboty, niedziele i święta w godzinach od 9 do 20.

Nowe stawki wprowadzono także we Wrzeszczu, Jelitkowie, Aniołkach, Oliwie, na Przymorzu, jak również w sektorze Młode Miasto, który stanowi północną część dawnego sektora Stare Miasto. W czasie upływania pierwszej godziny kierowcy zapłacą za postój 3,90 zł, drugiej – 4,60 zł, trzeciej 5,50 zł, a czwartej i kolejnych 3,90 zł.

Z kolei w Szczecinie po czterech miesiącach przerwy spowodowanej epidemią koronawirusa powracają opłaty za parkowanie w centrum miasta.

Wojewoda zachodniopomorski w tym tygodniu opublikował uchwały Rady Miasta Szczecina, które „odwieszają” SPP i płatne parkingi na pl. Orła Białego. Przepisy wejdą w życie 14 lipca. Oznacza to, że właśnie w tym dniu wrócą opłaty za postój.

Coraz większa strefa w stolicy

Warszawscy radni w połowie maja zdecydowali o powiększeniu strefy płatnego parkowania niestrzeżonego. Od września parkomaty staną m.in. na Nowej Pradze (między al. Solidarności, a ul. 11 Listopada i Ratuszową) i bliskiej Woli (pomiędzy ul. Okopową i Towarową, a al. Prymasa Tysiąclecia).

– Pomysł rozszerzenia strefy związany był m.in. z uruchomieniem kolejnych odcinków drugiej linii metra, co wyraźnie wpłynęło na sytuację parkingową w obu dzielnicach. Jesteśmy zdeterminowani, aby chronić te tereny przed nadmierną liczbą parkujących samochodów – mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka stołecznego ratusza.

CZYTAJ TAKŻE: Parkowanie bezpłatne, ale nie wszędzie

Podkreśla, że doświadczenia, analizy oraz dane z istniejącej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania na jej obszar.

A także skłania ich również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca przyjezdnym oraz mieszkańcom.

Warszawa chce też zmienić wysokość mandatów za brak opłat w strefie. Dziś wynoszą 50 zł. Mają wzrosnąć do 250 zł, a jeśli kierowca zapłaci w ciągu siedmiu dni – będą niższe o 30 proc. i wyniosą – 170 zł.

– Zgodnie z deklaracją planujemy wnieść projekt uchwały dot. zmiany stawek za opłatę dodatkową na sesji 30 lipca – mówi rzecznik stołecznego ratusza.

Ale to nie koniec. Władze Warszawy wspólnie z mieszkańcami chcą przeanalizować sytuację parkingową i przygotować ewentualne rozszerzenie SPPN na kolejne dzielnice: Żoliborz i Ochotę.

W przypadku Żoliborza strefa miałaby objąć właściwie całą dzielnicę. Nowo wytyczony obszar miałby się oprzeć o fragment al. Prymasa Tysiąclecia, al. Armii Krajowej, most Grota-Roweckiego i Wisłę. Od południa stykałby się z obecną strefą i rozszerzeniem o Wolę.

– W tym roku będą przeprowadzone badania i analizy ewentualnego poszerzenia SPPN o Ochotę i Żoliborz. Umowa na badania dotyczące Ochoty została już podpisana. A w sprawie Żoliborza – przetarg jest w trakcie. Jesienią odbędą się konsultacje z mieszkańcami – zapowiada Gałecka.

Do ewentualnego poszerzenia strefy może dojść w przyszłym roku. Zdecyduje o tym Rada Warszawy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Płace na stanowiskach kierowniczych wymagają rewizji

Projekt Stworzenie uczciwego i stabilnego systemu wynagradzanie może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania pracą ...

Rower miejski w Katowicach

Katowiczanie pokochali rowery miejskie

Z 22 nowych stacji rowerów miejskich mogą od czerwca korzystać mieszańcy Katowic. Łącznie w ...

Włoski styl spod Szczecina

Na przełomie wieków stopa zamożności Polaków rosła, ludzie coraz częściej podróżowali. Polakom potrzebny był ...

Regiony zdają egzamin z unijnych dotacji

Choć różnice w wykorzystaniu funduszy UE pomiędzy województwami są spore, opóźnień nie ma już ...

Wojewoda utrącił jedną z priorytetowych inicjatyw władz Warszawy

Warszawska uchwała krajobrazowa może trafić do kosza. Wojewoda mazowiecki zakwestionował jej ważność. Władze Warszawy ...

Bądź uczestnikiem najnowszej historii. Jeszcze ci za to zapłacą

Choć od rozpoczęcia niedzielnego głosowania w drugiej turze wyborów prezydenckich dzielą nas tylko godziny, ...