Strefy płatnego parkowania za duże i za drogie? Teraz dadzą w kość jeszcze bardziej

Jedno po drugim: miasta rozszerzają swoje strefy płatnego parkowania, a niektóre podnoszą też stawki za zostawienie w nich samochodu.

Publikacja: 02.07.2020 16:19

Strefy płatnego parkowania za duże i za drogie? Teraz dadzą w kość jeszcze bardziej

Foto: Fot. Pixabay

W poniedziałek granice strefy rozszerzył Gdańsk, w środę – Poznań. A od września – także Warszawa.

Parkowanie dłużej płatne

Od lipca w Poznaniu obowiązują zmienione godziny płatnego postoju, nowe stawki za parkowanie oraz podział na sektory.

– Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami została uruchomiona Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania na części osiedla Jeżyce. Będzie ona obowiązywać na obszarze od ul. Roosevelta do ul. Polnej włącznie. Pomiędzy ul. Dąbrowskiego, a torami kolejowymi, granica ŚSPP przebiegać będzie wzdłuż ul. Kościelnej, obejmując także ul. Św. Floriana – podaje poznański ratusz.

Od środy w Poznaniu zmieniły się ceny za parkowanie. I tak: na Jeżycach jest to 5 zł za pierwszą godzinę postoju, 6 złotych za drugą, 6,90 zł za trzecią i 5 zł za każdą kolejną.

Strefa Śródmiejska na Jeżycach, podobnie jak w Centrum, działać będzie od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20, a w soboty od 8 do 18.

CZYTAJ TAKŻE: Od poniedziałku parkowanie w kilku miastach znowu płatne

Jednocześnie miasto wprowadziło nowy, uproszczony podział SPP i ŚSPP na trzy sektory: Centrum (Stare Miasto), Jeżyce (teren całego osiedla) oraz Łazarz (okolice Międzynarodowych Targów Poznańskich).

Przywracają strefy

Już od poniedziałku weszły w życie zmiany w funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania w Gdańsku.

Południowa część dotychczasowego sektora Stare Miasto, a także sektor Główne Miasto wraz z fragmentem ul. 3 Maja stały się sektorami Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania.

W jej obszar włączony zostanie także zupełnie nowy sektor – Długie Ogrody, który obejmuje teren między ulicami: Długie Ogrody, Angielską Groblą, Szafarnią, a Długą Groblą.

Oprócz tych ulic opłaty w sektorze pobierane są także na ulicach Spichrzowej, Żytniej, Pszennej, Chmielnej, Ołowianka, Dziewanowskiego, Motławskiej, Seredyńskiego, Św. Barbary, Szopy, Łąkowej do Podwala Przedmiejskiego i Sadowej. W Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania do dyspozycji kierowców będzie 2735 miejsc postojowych.

Do obsługi nowego sektora Długie Ogrody Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zakupił 23 nowe parkometry. Poza tym siedem nowych urządzeń w lipcu i sierpniu ustawionych zostanie także w sektorze Jelitkowo obok 6 dotychczasowych zlokalizowanych tam parkometrów.

Zmieniły się też stawki jednorazowych opłat za postój i abonamentów w SPP i ŚSPP.

CZYTAJ TAKŻE: Życie w miastach zamarło, ale parkowanie nadal płatne

Za pierwszą godzinę zostawienia auta w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania trzeba będzie zapłacić 5,50 zł, za drugą 6,60 zł, za trzecią 7,90 zł, a za czwartą i kolejne godziny – 5,50 zł.

W strefie śródmiejskiej za postój trzeba będzie płacić przez siedem dni w tygodniu, a więc także w soboty, niedziele i święta w godzinach od 9 do 20.

Nowe stawki wprowadzono także we Wrzeszczu, Jelitkowie, Aniołkach, Oliwie, na Przymorzu, jak również w sektorze Młode Miasto, który stanowi północną część dawnego sektora Stare Miasto. W czasie upływania pierwszej godziny kierowcy zapłacą za postój 3,90 zł, drugiej – 4,60 zł, trzeciej 5,50 zł, a czwartej i kolejnych 3,90 zł.

Z kolei w Szczecinie po czterech miesiącach przerwy spowodowanej epidemią koronawirusa powracają opłaty za parkowanie w centrum miasta.

Wojewoda zachodniopomorski w tym tygodniu opublikował uchwały Rady Miasta Szczecina, które „odwieszają” SPP i płatne parkingi na pl. Orła Białego. Przepisy wejdą w życie 14 lipca. Oznacza to, że właśnie w tym dniu wrócą opłaty za postój.

Coraz większa strefa w stolicy

Warszawscy radni w połowie maja zdecydowali o powiększeniu strefy płatnego parkowania niestrzeżonego. Od września parkomaty staną m.in. na Nowej Pradze (między al. Solidarności, a ul. 11 Listopada i Ratuszową) i bliskiej Woli (pomiędzy ul. Okopową i Towarową, a al. Prymasa Tysiąclecia).

– Pomysł rozszerzenia strefy związany był m.in. z uruchomieniem kolejnych odcinków drugiej linii metra, co wyraźnie wpłynęło na sytuację parkingową w obu dzielnicach. Jesteśmy zdeterminowani, aby chronić te tereny przed nadmierną liczbą parkujących samochodów – mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka stołecznego ratusza.

CZYTAJ TAKŻE: Parkowanie bezpłatne, ale nie wszędzie

Podkreśla, że doświadczenia, analizy oraz dane z istniejącej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania na jej obszar.

A także skłania ich również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca przyjezdnym oraz mieszkańcom.

Warszawa chce też zmienić wysokość mandatów za brak opłat w strefie. Dziś wynoszą 50 zł. Mają wzrosnąć do 250 zł, a jeśli kierowca zapłaci w ciągu siedmiu dni – będą niższe o 30 proc. i wyniosą – 170 zł.

– Zgodnie z deklaracją planujemy wnieść projekt uchwały dot. zmiany stawek za opłatę dodatkową na sesji 30 lipca – mówi rzecznik stołecznego ratusza.

Ale to nie koniec. Władze Warszawy wspólnie z mieszkańcami chcą przeanalizować sytuację parkingową i przygotować ewentualne rozszerzenie SPPN na kolejne dzielnice: Żoliborz i Ochotę.

W przypadku Żoliborza strefa miałaby objąć właściwie całą dzielnicę. Nowo wytyczony obszar miałby się oprzeć o fragment al. Prymasa Tysiąclecia, al. Armii Krajowej, most Grota-Roweckiego i Wisłę. Od południa stykałby się z obecną strefą i rozszerzeniem o Wolę.

– W tym roku będą przeprowadzone badania i analizy ewentualnego poszerzenia SPPN o Ochotę i Żoliborz. Umowa na badania dotyczące Ochoty została już podpisana. A w sprawie Żoliborza – przetarg jest w trakcie. Jesienią odbędą się konsultacje z mieszkańcami – zapowiada Gałecka.

Do ewentualnego poszerzenia strefy może dojść w przyszłym roku. Zdecyduje o tym Rada Warszawy.

W poniedziałek granice strefy rozszerzył Gdańsk, w środę – Poznań. A od września – także Warszawa.

Parkowanie dłużej płatne

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce