Większa strefa płatnego parkowania w stolicy? Nie tak szybko

Oddala się termin wprowadzenia strefy płatnego parkowania na stołecznym Żoliborzu i Ochocie. Wojewoda unieważnił uchwałę Rady Warszawy w tej sprawie.

Publikacja: 28.05.2021 18:35

W kwietniu Rada Warszawy przyjęła uchwałę w sprawie powiększenia od września Strefy Płatnego Parkowa

W kwietniu Rada Warszawy przyjęła uchwałę w sprawie powiększenia od września Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) o Żoliborz i część Ochoty

Foto: fot. Adobestock / Kanstantsin

W kwietniu Rada Warszawy przyjęła uchwałę w sprawie powiększenia od września Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) o Żoliborz i część Ochoty, gdzie dotąd nie było parkometrów. W sumie będzie to ponad 14,2 tys. miejsc postojowych, a cała strefa ma liczyć już ok. 52 tys. miejsc.

Jak przekazywał stołeczny ratusz, w obu tych dzielnicach badania zapełnienia i rotacji miejsc pokazały przytłaczający udział osób przyjezdnych w ogólnej liczbie pojazdów parkujących (pojazdy „przyjezdne” były identyfikowane na podstawie tego jak długo, jak często i o jakich porach parkowały na terenie dzielnicy).

CZYTAJ TAKŻE: Bicz na kierowców. Miasta zwiększają strefy płatnego parkowania

Równocześnie z rozszerzeniem strefy wprowadzono nowy abonament tzw. obszarowy. Obecnie posiadacze abonamentu mogą parkować bezpłatnie na niewielkim obszarze w pobliżu miejsca zamieszkania. Przywilej ten, kosztujący zaledwie 30 zł rocznie, obejmuje kilka (maksymalnie 8) parkomatów oddalonych nie więcej niż 150 m od domu.

Nowy abonament znacznie rozszerzał obszar do parkowania dla mieszkańców, tyle, że ma być droższy. Będzie kosztował 600 zł.

Nie podoba się wojewodzie

Teraz już wiadomo, że nowe przepisy w sprawie rozszerzenia strefy nie wejdą w życie od września. Stołeczną uchwałę unieważnił wojewoda mazowiecki.

– Zastrzeżenia dotyczą braku precyzyjnego określenia praw i obowiązków mieszkańca i zarządzającego SPPN w zakresie wyznaczania tzw. abonamentów obszarowych oraz przeprowadzenia konsultacji społecznych, które objęły wyłącznie dzielnice Żoliborz i Ochota –podał Mazowiecki Urząd Wojewódzki.

Wojewoda Konstanty Radziwiłł podnosił też, że o ile w abonamencie rejonowym wyznaczono w sposób precyzyjny rejon parkomatów poprzez jednoznaczne wskazanie ich odległości (150 m) od miejsca zameldowania mieszkańca, o tyle przy abonamencie obszarowym pozostawiono zarządzającemu luz decyzyjny, określając jedynie maksymalny promień tego obszaru – do 800 m od miejsca zameldowania mieszkańca.

CZYTAJ TAKŻE: Drenują kieszenie kierowców. Opłaty za parkowanie w górę

– Nie określono przy tym żadnych przesłanek, które powinny decydować o wyborze wielkości tego obszaru, co stanowi o uznaniowości decyzji zarządzającego SPPN. Powoduje to, że mieszkańcy mogą mieć wyznaczany różny obszarowo abonament, w wyniku korzystania przez zarządzającego SPPN z szerokiego luzu decyzyjnego, co prowadzi do tego, że użytkownicy dróg będą lub mogą być traktowani w sposób odmienny, nierówny, bez uzasadnionych ku temu legalnych przesłanek – tłumaczył wojewoda.

Władze Warszawy zastanawiają się, co w tej sytuacji zrobić. – Udowodnienie naszych racji na drodze sądowej zajmie dużo czasu, a nam zależy na szybkim wprowadzeniu zmian w parkowaniu, ponieważ leży to w interesie mieszkańców. Dlatego zastanawiamy się czy złożyć odwołanie, czy też przyjąć uchwałę ponownie z korektami, uwzględniającymi tam, gdzie to możliwe, zastrzeżenia wojewody – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Problem ma też Wrocław

Kilka dni temu wrocławscy radni cofnęli podwyżki cen biletów MPK wprowadzone od stycznia tego roku. Taki projekt uchwały złożyli radni PiS. Za jego przyjęciem głosowało 19 radnych, a przeciwko było 18. Za projektem głosowali radni PiS oraz Nowoczesnej i Klub Radnych „Współczesny Wrocław”.

W uzasadnieniu uchwały podkreślono, że „obniżenie cen biletów ma m.in. za zadanie przywrócić liczbę pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej do poziomów sprzed pandemii koronawirusa, a co za tym idzie pomóc przywrócić utracone przychody”.

W kwietniu Rada Warszawy przyjęła uchwałę w sprawie powiększenia od września Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) o Żoliborz i część Ochoty, gdzie dotąd nie było parkometrów. W sumie będzie to ponad 14,2 tys. miejsc postojowych, a cała strefa ma liczyć już ok. 52 tys. miejsc.

Jak przekazywał stołeczny ratusz, w obu tych dzielnicach badania zapełnienia i rotacji miejsc pokazały przytłaczający udział osób przyjezdnych w ogólnej liczbie pojazdów parkujących (pojazdy „przyjezdne” były identyfikowane na podstawie tego jak długo, jak często i o jakich porach parkowały na terenie dzielnicy).

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Ilu posłów zostanie prezydentami?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Z regionów
Prezydent miasta idzie do parlamentu? Rząd już nie wyznaczy komisarza
Z regionów
Z Sejmu do sejmiku: Którzy posłowie przenieśli się do samorządu?
Z regionów
Były wiceprezydent Warszawy wyjaśnia, czemu chce być prezydentem Raciborza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Z regionów
Krzysztof Kosiński: Samorządy potrzebują 10 mld zł, by zrekompensować Polski Ład