Urządzenia zarejestrowały w 2019 roku 1,6 mln naruszeń przepisów, głównie tych dotyczących przekroczeń prędkości.
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym podsumowało działalność fotoradarów na polskich drogach w ubiegłym roku. Obok zbyt szybkiej jazdy urządzenia zarejestrowały także 33 tys. przejazdów na czerwonym świetle. Zdecydowanie częściej do przepisów nie stosowali się kierujący pojazdami zarejestrowanymi w Polsce – 1 mln 397 tysięcy naruszeń. Natomiast w przypadku pojazdów zarejestrowanych poza granicami Polski – 209 tysięcy.
CZYTAJ TAKŻE: Policyjna akcja „Smog” zebrała wśród kierowców obfite żniwo
Według danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego kierowcy przekraczali dozwoloną prędkość średnio o 22 km/h. Najwięcej przekroczeń zarejestrowano w przedziale 11-20 km/h – ponad 817 tysięcy. W przedziale 21-30 km/h takich naruszeń było 539 tys. przekroczeń prędkości, 31-40 km/h – 153 tys., 41-50 km/h – 43,5 tys., a powyżej 50 km/h – 20,2 tys. przekroczeń. Najwięcej wykroczeń zarejestrował fotoradar w miejscowości Koziegłowy (woj. śląskie) – 24,7 tys.
GITD korzysta także z odcinkowych pomiarów prędkości, które są prowadzone w 30 lokalizacjach. Rok temu odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały 171,2 tys. naruszeń; najwięcej w Lubinie (woj. dolnośląskie) – 24,1 tys.
Wśród kierowców, którzy przekraczali dozwoloną prędkość, znalazła się trójka „rekordzistów”. Pierwszy z nich w miejscowości Kleczanów (woj. świętokrzyskie), w obszarze zabudowanym, gdzie ograniczenie prędkości wynosi 60 km/h miał na liczniku 209 km/h, czyli przekroczył dozwoloną prędkość o 149 km/h. Kierowca w miejscowości Miodne (woj. mazowieckie), gdzie obowiązuje ograniczenie do 50 km/h jechał z kolei 184 km/h (przekroczenie o 134 km/h). Trzeci z drogowych piratów w miejscowości Stołpie (woj. lubelskie), gdzie jest ograniczenie do 50 km/h, jechał z prędkością 169 km/h.
CZYTAJ TAKŻE: Nowa kara budzi popłoch wśród kierowców
Jak jeżdżą mieszkańcy konkretnych województw? Najwięcej naruszeń zarejestrowano w województwie mazowieckim, ponad 370 tys. (tu jednak działa najwięcej fotoradarów). W województwie śląskim – 189,8 tys., małopolskim – 143,2 tys., wielkopolskim – 130,2 tys., łódzkim – 122,4 tys., zachodniopomorskim – 86,6 tys., dolnośląskim – 79,5 tys., lubelskim – 68,4 tys., podlaskim – 67,7 tys., podkarpackim – 67,3 tys., kujawsko-pomorskim – 60,6 tys., pomorskim – 59,2 tys., lubuskim – 49,5 tys., świętokrzyskim – 47,4 tys., warmińsko-mazurskim – 37,6 tys. i opolskim – 24,4 tys.
CANARD GITD dysponuje dziś 435 fotoradarami, 30 urządzeniami do odcinkowego pomiaru średniej prędkości oraz 29 mobilnymi urządzeniami rejestrującymi prędkość, pracującymi w szczególnie niebezpiecznych miejscach na polskich drogach. Ponadto 20 niebezpiecznych skrzyżowań na terenie całej Polski monitorowanych jest przez sygnalizatory przejazdu na czerwonym świetle. Stacjonarne urządzenia rejestrujące oraz urządzenia wykonujące odcinkowe pomiary prędkości są szczegółowo oznakowane. Kierowca jest więc informowany o prowadzonej kontroli i nie jest zaskakiwany kontrolą w dowolnym miejscu.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.