Smartfon odnajdzie autobus

youtube

Pasażerowie komunikacji publicznej w niektórych miastach mogą uzyskać informację o nadjeżdżającym autobusie lub rozkładzie jazdy, sczytując za pomocą smartfona umieszczone na przystankach kody QR.

Niedawno tarnowski urząd pochwalił się, że pasażerowie komunikacji mogą korzystać z systemu dynamicznej informacji, wykorzystującego umieszczone na każdym przystanku autobusowym kody QR i zbliżeniowe tagi NFC. System ruszył we wrześniu. Wcześniej, bo od maja, wirtualne tablice przystankowe z każdego przystanku dostępne były na stronie internetowej www.komunikacja.tarnow.pl. – Oddaliśmy wówczas nową internetową wersję rozkładu jazdy wraz z wyszukiwarką połączeń, podglądem rzeczywistej lokalizacji autobusów na trasach oraz dostępem do wirtualnych tablic – tłumaczy Wiesław Kozioł, kierownik działu organizacji transportu publicznego w Zarządzie Dróg i Komunikacji w Tarnowie.

Teraz technologia poszła krok dalej. – Skanując kod QR lub wczytując tag NFC użytkownik bezpośrednio wchodzi na stronę z wirtualną tablicą danego przystanku, na której może znaleźć rzeczywiste czasy odjazdów autobusów. To dokładnie te same informacje, które są wyświetlane na tablicach dynamicznej informacji pasażerskiej – tłumaczy Wiesław Kozioł. Pomysł zamieszczania naklejek z kodami na przystankach urodził się MPK i firmie wdrażającej system elektronicznych tablic przystankowych. – Dla każdego przystanku musiała powstać odrębna naklejka z dedykowanym kodem QR oraz zaprogramowanym tagiem NFC – opowiada Wiesław Kozioł. Koszt całej tej operacji nie był duży – ok. 3 tys. zł. Jak mówi kierownik działu organizacji transportu publicznego – pasażerowie przyjęli tę nowinkę bardzo pozytywnie.

Jaki autobus przyjedzie?

Inne miasta także korzystają z nowinek, ale sięgają po inne rozwiązania. W Poznaniu ZTM prowadził pilotaż nowego rozwiązania z wykorzystaniem technologii NFC. W ramach testu na 100 przystankach, na których nie było tablic systemu informacji pasażerskiej zostały umieszczone naklejki z tagami NFC. W ciągu trzech miesięcy trwania pilotażu dokonano blisko 70 tys. „tapnięć”. – Wśród osób, które zdecydowały się przekazać swoje opinie na temat tego rozwiązania, większość (98 proc.) wyrażała się o nim pozytywnie – opowiada Agnieszka, rzecznik poznańskiego ZTM.

fot. MZK Poznań

Przygotowania trwały ok. trzech miesięcy, a cały koszt zamknął się w kwocie 1,8 tys. zł – tyle kosztował wydruk instrukcji obsługi oraz zakup i oprogramowanie tagów. Partnerem technologicznym ZTM była firma BSS Pomerania, operator systemu Tap4Ticket (za tę usługę Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” przyznało firmie nagrodę „Odkrycie Roku 2019”). – W związku z zakończeniem projektu i koniecznością zaangażowania środków (w pełnym zakresie) w utrzymanie i ewentualny rozwój systemu w chwili obecnej nie ma planujemy kontynuowania tego pilotażu – przyznaje Smogulecka. – Dodatkowo, na stronie internetowej www.peka.poznan.pl działa Wirtualny Monitor, dzięki któremu każdy może sprawdzić, za ile minut pojazd konkretnej linii przyjedzie na wskazany przystanek.

We wrześniu przewoźnik wprowadził za to nową funkcjonalność, która wzbogaciła zakres udostępnianych informacji dla pasażerów komunikacji miejskiej. Przy numerach linii na Wirtualnym Monitorze można zobaczyć – oprócz informacji, za ile minut przyjedzie pojazd – piktogramy z których można się dowiedzieć, czy kurs realizowany jest taborem całkowicie niskopodłogowym, z niską podłogą w środkowym członie, niskopodłogowym z rampą, z możliwością zakupu biletów, z możliwością przewozu rowerów, wyposażonym w klimatyzację czy w ładowarki USB. –  Prezentowane dane powiązane są z numerem bocznym pojazdu, czyli przedstawiają cechy konkretnego autobusu czy tramwaju, który obsługuje dany kurs – tłumaczy Agnieszka Smogulecka. Dostęp do wszystkich tych informacji ma każdy i każdy może z nich korzystać bezpłatnie, nawet wówczas, gdy tworzy komercyjne przedsięwzięcia (m.in. twórcy aplikacji).

CZYTAJ TAKŻE: Zostaw samochód, ruszaj w miasto

– Uznaniem pasażerów cieszą się montowane na przystankach tablice informacji pasażerskiej wyświetlające, za ile minut pojawi się najbliższy środek transportu i czy będzie to pojazd niskopodłogowy – tłumaczy rzeczniczka poznańskiego ZTM. Obecnie w Poznaniu i aglomeracji poznańskiej zamontowanych jest ponad 120 takich tablic, a system stale jest rozwijany. – Aktualnie prowadzone są postępowania przetargowe na zakup i instalację nowych tablic informacji pasażerskiej oraz dodanie w systemie ITS nowych funkcjonalności, które pozwolą m.in. na wyświetlanie na tablicach przy konkretnym kursie informacji o wstrzymaniu ruchu i jego przyczynie – dodaje Agnieszka Smogulecka.

Kody na Dni Młodzieży

Z kolei w Krakowie pasażerowie komunikacji mogą sprawdzić rzeczywiste czasy odjazdy autobusów czy tramwajów korzystając z aplikacji w telefonie. Miasto wykorzystywało także kody QR podczas Światowych Dni Młodzieży w lipcu 2016 roku. – Dzięki nim uczestnicy tego wydarzenia otrzymywali informację, jak z danego przystanku dojechać m.in. na Dworzec Główny czy lotnisko – tłumaczy Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy krakowskiego MPK.

CZYTAJ TAKŻE: Parkowanie w miastach będzie coraz droższe

Natomiast w Gdańsku pasażerowie mają powszechny dostęp do wirtualnych tablic przystankowych dla wszystkich przystanków – za pośrednictwem strony www.ztm.gda.pl oraz strony mobilnej m.ztm.gda.pl. Dane są otwarte, co pozwala programistom tworzyć własne aplikacje dla pasażerów. Działają już takie, jak Zdążuś, take&drive, HERE WeGo czy BusLive. Poza tym, jak tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, informacje są dostępne na platformie CKAN, gdzie udostępniany jest aktualny rozkład jazdy oraz powiązane z nim dane. – W planach mamy przygotowanie także danych w formacie GTFS Real-Time – podaje Zygmunt Gołąb.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kuszenie orientalnego szofera

Miejskie autobusy i tramwaje coraz częściej prowadzą Ukraińcy. Samorządowi przewoźnicy chcą zatrudniać coraz więcej ...

Producenci ładnej zabawy

20 lat temu zaczęli od wakacyjnej sprzedaży baloników w parku. Dzisiaj wysyłają ozdoby własnej ...

Trójmiasto bez miejskich rowerów. Inne miasta też mają problemy

Władze Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot wypowiedziały umowę spółce Next Bike Tricity. A ona ...

Skandynawski kurs na Pomorze Zachodnie

Najwięcej zainwestowali u nas Duńczycy, których inwestycje na Pomorzu Zachodnim stanowią aż 36 proc. ...

Mazowsze i stolica oddzielnie?

Partia rządząca ma kolejny pomysł na zmiany na mapie administracyjnej kraju. Samorządowcy uważają, że ...

Hałas musi spełniać standardy

Miastom będą grozić wysokie kary za opóźnienia w sporządzeniu map akustycznych.