Wkoło Łodzi: pierwsze miasto z ekspresowym ringiem

Istniejący fragment drogi S14 w okolicach węzła Pabianice Północ
fot. GDDKiA

Łódź za sprawą budowy drogi ekspresowej S14 będzie pierwszym miastem w Polsce z pełną obwodnicą, a cała aglomeracja łódzka będzie najlepiej skomunikowana w kraju. W końcu udało się wyłonić wykonawcę ostatniego brakującego odcinka tej drogi.

Droga ekspresowa S14 łącząca A2 i S8 domknie od zachodu tzw. ring autostradowy wokół stolicy regionu, która uzyska tym samym pełną obwodnicę z dróg szybkiego ruchu i autostrad. Jednocześnie trasa przejmie ruch tranzytowy z zatłoczonej drogi krajowej nr 71, przebiegającej przez centra Zgierza, Aleksandrowa Łódzkiego, Konstantynowa Łódzkiego i Pabianic. Poprawi także warunki ruchu w zachodniej części Łodzi, ułatwiając kierowcom jadącym od strony Konina, Poddębic czy Warty dojazd do autostrad A1 i A2, a także drogi ekspresowej S8, bez konieczności wjeżdżania do miasta. Dzięki wybudowaniu 28,5–kilometrowego odcinka S14, Łódź (wraz z aglomeracją) będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem wykorzystującym autostrady i drogi ekspresowe.

Kilka dni temu GDDKiA podpisała z chińską firmą Stecol Corporationumowę na realizację 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S14 od węzła Łódź Teofilów do wyjazdu Słowik. Ofertę o wartości ponad 724,1 mln zł wyłoniono spośród dziesięciu złożonych w łódzkim oddziale GDDKiA. – Przez najbliższe 10 miesięcy trwać będą prace projektowe, przez kolejne 25 miesięcy (do których należy doliczyć jeszcze wyłączone z budowy okresy zimowe) trwać będą prace budowlane. Z początkiem 2023 roku droga powinna zostać oddana do użytku – mówi Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA.

CZYTAJ TAKŻE: Łódź: powolna śmierć podmiejskich tramwajów

Trasa S14 została zaprojektowana w taki sposób, aby w przyszłości można było dobudować trzeci pas ruchu na każdej z jezdni, bez ingerencji w istniejące obiekty inżynierskie. W ramach przedsięwzięcia powstaną węzły drogowe, przebudowane zostaną wszystkie drogi kolidujące z nową drogą ekspresową, pojawią się także dodatkowe drogi technologiczne, oświetlenie, kilkanaście dużych i kilkadziesiąt mniejszych obiektów inżynierskich w postaci: wiaduktów, mostów, przepustów, chodników, ścieżek rowerowych, systemu odwodnienia itp.

Fragment trasy S14 /. fot. GDDKiA

W 2021 roku gotowy ma być pierwszy z realizowanych obecnie dwóch odcinków S14, tj. węzeł Lublinek – węzeł Teofilów, za którego projekt i budowę odpowiada konsorcjum firm: Budimex i Strabag. Umowa na jego realizację podpisana została w październiku 2018 roku, a wartość kontraktu na 12,5-kilometrowy odcinek wyniosła 561,8 mln. Cała droga ekspresowa S14 liczy nieco ponad 40 kilometrów, a pierwsze dwa odcinki: Pabianice – Dobroń i Dobroń – Róża oddano do użytku kilka lat temu. W 2011 roku otwarto liczący 9,6 kilometrów odcinek Pabianice – Dobroń, będący jednocześnie fragmentem obwodnicy Pabianic, a trzy lata później 3,6-kilometrowy fragment od węzła Dobroń do węzła Róża, stanowiący kolejną część obwodnicy Pabianic.Realizacja dwóch budowanych odcinków kosztować będzie łącznie 1 285,9 mln złotych, z czego 900 mln pochodzi ze środków europejskich, z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

CZYTAJ TAKŻE: Podwórko na miejskiej ulicy

Jak wygląda ring wokół Łodzi? Północną obwodnicę Łodzi stanowi autostrada A2 na odcinku między węzłami Emilia i Łódź Północ o długości około 22 km. Południową – fragment drogi ekspresowej S8 na odcinku od węzła Róża do węzła Łódź Południe. Wschodnia, to 40-kilometrowy odcinek autostrady A1 na odcinku Stryków – Tuszyn, będący jednym z najważniejszych fragmentów dróg szybkiego ruchu w Polsce. Fragment ten łączy bowiem autostrady A1 i A2 oraz drogę ekspresową S8, ułatwiając podróż z południa Polski na północ oraz w przeciwnym kierunku. To także bardzo ważny odcinek dla samych łodzian. Nie dość, że z miasta wyprowadzono niemalże cały ruch tranzytowy z kierunku północ-południe, to jeszcze pozwala na szybszy dojazd pomiędzy niektórymi wschodnimi dzielnicami Łodzi.

 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ochrona konserwatorska nie będzie zaskakiwać

Gminy będą informować właścicieli, że ich nieruchomości trafiły do ewidencji zabytków. Dziś nie muszą ...

Samorządy: ubytki w PIT wymagają drastycznych kroków

Prezydent Białegostoku wstrzymuje wszystkie wydatki miasta, poza tymi bieżącymi. W specjalnym liście do jednostek ...

Czas na poważne zmiany

Samorządy narzekają na zbyt niskie nakłady na oświatę. A bez pieniędzy nie będzie w ...

Poznańska Arena do remontu

Kolejny z obiektów, w których pokolenia widzów przeżywały uniesienia, przejdzie modernizację. Arena zmieni się, ...

Lepszy własny program niż „Czyste powietrze”

Choć sztandarowy program rządu Mateusza Morawieckiego przeszedł pewne zmiany, samorządy wątpią, czy przełoży się ...

Warunki tylko na plombę

Rząd chce ograniczyć wydawanie warunków zabudowy, co nie do końca podoba się gminom.