Tramwaje nr 41, 42, 43, 44, 45, 46 – każdy z nich jechał do innej podłódzkiej miejscowości. Linię 44 do Aleksandrowa Łódzkiego zawieszono najwcześniej, już w 1991 r. Trzy lata temu ten sam los potkał najdłuższą linię tramwajową w Polsce, która łączyła Łódź z Ozorkowem i miała 29 km długości. Rok później zawieszono połączenia tramwajowe do Zgierza i Lutomierska, a w ubiegłym roku do Konstantynowa Łódzkiego. Czy jest szansa na to, by wróciły połączenia tramwajowe łączące Łódź z ościennymi gminami? Jest, i to nawet spora, choć w zdecydowanie mniejszym zakresie niż przed laty, bo w najbliższym czasie tramwaje na pewno nie dotrą ani do Lutomierska ani do Ozorkowa.
Tramwaj linii 46 jadący środkiem drogi krajowej nr 1 w Zgierzu w latach 90. XX w./ fot. Wikipedia
Jest nadzieja…
Władze Konstantynowa Łódzkiego, do którego kursowały tramwaje linii 43 zamierzają ogłosić przetarg na remont linii tramwajowej w ostatnim kwartale 2019 r. Pieniądze na dofinansowanie remontu torowiska w kwocie 11 mln 299 tys. 900 zł znalazł Zarząd Województwa Łódzkiego. Zadanie to zostało dofinansowane w trybie pozakonkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Cała inwestycja zatytułowana „Modernizacja torowiska tramwajowego w Konstantynowie Łódzkim” wyceniana jest na 16 mln 359 tys. zł. Brakującą kwotę musi wyłożyć miasto i jeszcze do niedawana był z tym problem, bo władze miasta deklarowały, że jej nie znajdą. Istnieje za to szansa na zwiększenie przyznanego dofinansowania poprzez współfinansowanie projektu ze środków budżetu państwa.
fot. Michał Kaźmierczak/Wikipedia
Jednak, by linia 43 mogła wrócić na tory, potrzebny jest także remont torowiska w Łodzi. I w tym przypadku władze miasta liczą na wsparcie z Urzędu Marszałkowskiego. Miejscy urzędnicy złożą wniosek pod koniec tego roku. Jeśli zostanie rozpatrzony pozytywnie, inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu dwóch lat. Na rewitalizację ponad trzech kilometrów torów w stronę Konstantynowa potrzeba ok. 34 mln zł, z czego miasto może dać 10 milionów. Zakres prac obejmie przede wszystkim przebudowę torowiska i sieci trakcyjnej. Zmodernizowana zostanie także podstacja na Brusie zasilająca sieć trakcyjną. Remontu doczekają się także przystanki, które zostaną dostosowane do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych.