Miejska moda na elektryki nabiera rozpędu

Shutterstock

W komunikacji miejskiej samorządy stawiają na pojazdy niskoemisyjne czy elektryczne, a ich zakup wspomagają najczęściej dotacje unijne.

Zapotrzebowanie na takie autobusy cały czas rośnie. – Zainteresowanie pojazdami bezemisyjnymi, zarówno w Polsce, jak i w Europie, jest ogromne. Dla przykładu w 2013 roku rynek ten wynosił około 1 proc. całego rynku autobusowego w Europie, a dziś stanowi ponad 20 proc. i wciąż rośnie – mówi Mateusz Figaszewski, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju e-mobilności i PR w Solaris Bus & Coach.

Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego podzielił ostatnio ponad 20 mln zł na zakup autobusów elektrycznych. Skorzystają na tym mieszkańcy kilku miast w regionie.

CZYTAJ TAKŻE: Miasta finansują floty ekologicznych autobusów

– W ramach przeprowadzonych konkursów o wsparcie starało się 13 samorządów, m.in na zakup autobusów niskoemisyjnych (elektrycznych, hybrydowych), tramwajów, biletomatów czy przebudowę linii komunikacji miejskiej, a także budowę parkingów P&R czy miejsc parkingowych – informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie. Zarząd województwa wybrał projekty złożone przez pięć samorządów: Ostródę, Lidzbark Warmiński, Elbląg, Szczytno oraz Ełk.

Szczytno chce m.in. kupić dwa elektryczne autobusy wraz z niezbędną infrastrukturą, zmodernizować oświetlenie uliczne (LED) czy wybudować nowy odcinek trasy autobusowej. Ostróda dzięki dotacjom zrealizuje projekt „zrównoważony transport miejski” i chce kupić m.in. 12 autobusów (w tym dwa elektryczne) czy wybudować ścieżki rowerowe. Ełk planuje m.in. zakup dwóch autobusów hybrydowych.

A w Elblągu będzie piąty nowy tramwaj. Dofinansowanie to ponad dwa mln zł. – Zakres projektu obejmuje: zakup nowego niskoemisyjnego taboru tramwajowego oraz wsparcie węzła przesiadkowego poprzez wdrażanie systemów informacji i zarządzania ruchem oraz zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów – wylicza Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.

CZYTAJ TAKŻE: Upały dają się we znaki kierowcom autobusów

Lidzbark Warmiński unijne wsparcie przeznaczy rozwój mobilności i transportu publicznego (w mieście nie ma dziś komunikacji publicznej). – Po podpisaniu umowy o dofinansowanie ogłosimy przetarg na jego wykonanie. Liczymy, że postępowanie przetargowe wyłoni wykonawcę prac budowlanych i planujemy wykonanie ich w okresie 2020–2021 – mówi Jacek Wiśniowski, burmistrz Lidzbarka. Tłumaczy, że miasto musi nie tylko zakupić tabor, ale też stworzyć odpowiednią infrastrukturę.

Samorządy w Europie coraz mocniej inwestują w tabor nisko- czy bezemisyjny. – Tylko w ostatnich kilku miesiącach podpisaliśmy kolejne umowy na dostawę autobusów elektrycznych dla Warszawy (130 sztuk), Mediolanu (do 250 sztuk) czy Berlina (90 sztuk) – wylicza Mateusz Figaszewski. Dodaje, że do tej pory firma dostarczyła i ma zamówionych ponad 700 autobusów elektrycznych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Miliony kur dalej od domu

Przepisy określą, w jakiej odległości od domów będzie można budować fermy.

Warunki tylko na plombę

Rząd chce ograniczyć wydawanie warunków zabudowy, co nie do końca podoba się gminom.

Stary rynek po nowemu

Samorządy coraz chętniej rewitalizują rynki, wychodząc z założenia, że szanujące się miasto potrzebuje reprezentacyjnego ...

Tylko jeden dodatek dla burmistrza

Przyznanie pieniędzy z tytułu okresowego powierzenia zadań było sprzeczne z przepisami.

Antysmogowa lotna kontrola

Coraz więcej dronów kontroluje stan powietrza w polskich miastach, są uzupełnieniem arsenału straży miejskich. ...

Lepszy własny program niż „Czyste powietrze”

Choć sztandarowy program rządu Mateusza Morawieckiego przeszedł pewne zmiany, samorządy wątpią, czy przełoży się ...