Miejska moda na elektryki nabiera rozpędu

Shutterstock

W komunikacji miejskiej samorządy stawiają na pojazdy niskoemisyjne czy elektryczne, a ich zakup wspomagają najczęściej dotacje unijne.

Zapotrzebowanie na takie autobusy cały czas rośnie. – Zainteresowanie pojazdami bezemisyjnymi, zarówno w Polsce, jak i w Europie, jest ogromne. Dla przykładu w 2013 roku rynek ten wynosił około 1 proc. całego rynku autobusowego w Europie, a dziś stanowi ponad 20 proc. i wciąż rośnie – mówi Mateusz Figaszewski, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju e-mobilności i PR w Solaris Bus & Coach.

Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego podzielił ostatnio ponad 20 mln zł na zakup autobusów elektrycznych. Skorzystają na tym mieszkańcy kilku miast w regionie.

CZYTAJ TAKŻE: Miasta finansują floty ekologicznych autobusów

– W ramach przeprowadzonych konkursów o wsparcie starało się 13 samorządów, m.in na zakup autobusów niskoemisyjnych (elektrycznych, hybrydowych), tramwajów, biletomatów czy przebudowę linii komunikacji miejskiej, a także budowę parkingów P&R czy miejsc parkingowych – informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie. Zarząd województwa wybrał projekty złożone przez pięć samorządów: Ostródę, Lidzbark Warmiński, Elbląg, Szczytno oraz Ełk.

Szczytno chce m.in. kupić dwa elektryczne autobusy wraz z niezbędną infrastrukturą, zmodernizować oświetlenie uliczne (LED) czy wybudować nowy odcinek trasy autobusowej. Ostróda dzięki dotacjom zrealizuje projekt „zrównoważony transport miejski” i chce kupić m.in. 12 autobusów (w tym dwa elektryczne) czy wybudować ścieżki rowerowe. Ełk planuje m.in. zakup dwóch autobusów hybrydowych.

A w Elblągu będzie piąty nowy tramwaj. Dofinansowanie to ponad dwa mln zł. – Zakres projektu obejmuje: zakup nowego niskoemisyjnego taboru tramwajowego oraz wsparcie węzła przesiadkowego poprzez wdrażanie systemów informacji i zarządzania ruchem oraz zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów – wylicza Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.

CZYTAJ TAKŻE: Upały dają się we znaki kierowcom autobusów

Lidzbark Warmiński unijne wsparcie przeznaczy rozwój mobilności i transportu publicznego (w mieście nie ma dziś komunikacji publicznej). – Po podpisaniu umowy o dofinansowanie ogłosimy przetarg na jego wykonanie. Liczymy, że postępowanie przetargowe wyłoni wykonawcę prac budowlanych i planujemy wykonanie ich w okresie 2020–2021 – mówi Jacek Wiśniowski, burmistrz Lidzbarka. Tłumaczy, że miasto musi nie tylko zakupić tabor, ale też stworzyć odpowiednią infrastrukturę.

Samorządy w Europie coraz mocniej inwestują w tabor nisko- czy bezemisyjny. – Tylko w ostatnich kilku miesiącach podpisaliśmy kolejne umowy na dostawę autobusów elektrycznych dla Warszawy (130 sztuk), Mediolanu (do 250 sztuk) czy Berlina (90 sztuk) – wylicza Mateusz Figaszewski. Dodaje, że do tej pory firma dostarczyła i ma zamówionych ponad 700 autobusów elektrycznych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Gminy toną w podwyżkach

Wywóz śmieci na Mazowszu tak mocno drożeje, że samorządowcy nie znajdują dla tego racjonalnych ...

Zaświadczenie to nie prosty druczek

Do końca tego roku nie uda się wydać wszystkim właścicielom lokali dokumentów potwierdzających uwłaszczenie.

Wódka i piwo znowu górą

Awantury pod sklepem i dyskomfort mieszkańców to za mało, by zakazywać sprzedaży alkoholu. Zakaz ...

Rusza walka o dłuższy wakacyjny sezon

Mieszkańcy nadmorskich miejscowości nie chcą zarabiać tylko przez parę miesięcy w roku. Marzy im ...

Globalny biznes z korzeniami w regionie

Społeczna odpowiedzialność biznesu to w Polsce wciąż pojęcie stosunkowo nowe. Są jednak firmy, które ...

Na klub wcale nie trzeba wydawać fortuny

Planowanie, że polski klub zarobi 30 milionów złotych w jednym okienku transferowym, to absurd ...