Na warszawskim Targówku są już gotowe nowe stacje metra. Na Woli trwa ich wykańczanie. A w nowych tunelach odbywają się próbne jazdy podziemnej kolei.
Na budowie wolskich przystanków drugiej linii metra widać efekty prowadzonych prac. W rejonie budowanej stacji Księcia Janusza odtwarzana jest północna jezdnia ulicy Górczewskiej. Powstaje podbudowa jezdni oraz wylewane są kolejne warstwy asfaltu. Kształtu nabierają też wejścia do stacji Młynów. Oprócz wcześniej ułożonych posadzek kamiennych, pojawiły się tam stalowe konstrukcje zadaszeń nad wejściami. Pod ziemią z przybywa torowisk oraz urządzeń i elementów wystroju wnętrza. Już ponad sześć kilometrów szyn jest na swoim miejscu, czyli blisko 80 proc. wszystkich torów na tym odcinku. Trwają prace przy montażu ok. 200 km tras kablowych. W sumie na tych stacjach i pomiędzy nimi ułożonych zostanie 553 km kabli. Na poziomie antresoli stacji Młynów widać też pierwsze elementy wystroju – szklane tafle z kolorowymi grafikami. Ten odcinek ma być gotowy do końca roku.
Roboty odbywają się też na peronach stacji Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Na sufitach nad torami są już okładziny akustyczne. Malowane są też ściany pomieszczeń technicznych. Robotnicy układają płyty peronowe, płyty krawędziowe oraz okładziny schodów. Do zamontowania jest ponad 9 500 m kwadratowych różnego rodzaju płyt kamiennych.

Na styku Woli i Bemowa powstaje kolejny, najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z dwóch i pół kilometra tuneli oraz stacji Ulrychów i Powstańców Śląskich. Wykonawca tej inwestycji na zrealizowanie projektu wartego 959,5 mln zł ma czas do listopada 2021 roku. Stacja Powstańców Śląskich powstaje pod południową jezdnią ul. Górczewskiej, na wysokości urzędu dzielnicy Bemowo. Dlatego na tej kluczowej bemowskiej ulicy wprowadzone zostały zmiany komunikacyjne. Wyłączona z ruchu została północna jezdnia ul. Górczewskiej na wysokości ul. Konarskiego.
CZYTAJ TAKŻE: Lokalny transport: pieniądze nie wystarczą
Poważne prace trwają też na przeciwległym odcinku budowy metra po drugiej stronie Wisły – na Targówku. Gotowe są już stacje Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka. Niedawno można było je nawet zwiedzać. Te trzy przystanki i łączący je tunel o długości 3,12 km ukończono w maju. Ale już w styczniu testowy pociąg metra wjechał na nowo wybudowany wschodni odcinek M2. Rozpoczął się etap kontroli poprawności działania systemów umożliwiających prowadzenie ruchu. Budowa wschodniego odcinka M2 od torów za stacją Dworzec Wileński do komory odstawczej za stacją Trocka trwała blisko 38 miesięcy. Kwota kontraktu to nieco ponad 1 mld zł. Ten odcinek zostanie oddany do użytku, gdy tylko służby wojewody mazowieckiego wydadzą zgodę na jego użytkowanie. Rozkręca się też budowa ostatniego odcinka metra po stronie praskiej. W sumie na różnym stopniu zaawansowania jest budowa 15 kilometrów tuneli i 14 stacji metra. Cała druga linia będzie gotowa w 2023 roku.

W najbliższym czasie powstanie koncepcja połączenia projektowanej stacji Karolin ze stacją kolejową Ursus Północny. W 2019 roku rozpoczną się także prace projektowe nad budową III linii metra w stolicy. W budżecie stolicy zarezerwowano na ten cel 12,5 mln złotych. [W]
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.