Okazja! Bilet katowicki za 119 zł

mat.pras.

119 złotych miesięcznie – tylko tyle trzeba zapłacić za „bilet katowicki”, by na terenie Katowic móc jeździć tramwajami i autobusami (w ramach ZTM – kiedyś KZK GOP) oraz pociągami Kolei Śląskich.

Pozwala on, jak i ważny bilet Kolei Śląskich (jednorazowy lub okresowy) na bezpłatne skorzystania z parkingu w Centrum Przesiadkowym Ligota (CP Ligota). Takie rozwiązanie, dedykowane mieszkańcom Katowic, zostało wprowadzone z inicjatywy prezydenta Marcina Krupy przy współpracy z Gornośląsko-Zagłębiowską Metropolią i Kolejami Śląskimi.

mat.pras.

– Przez ostatnie lata dojeżdżałem samochodem z Panewnik do Wełnowca do pracy. Zdarzało się, że taka podróż trwała ponad godzinę w jedną stronę. Do tego miesięcznie wydawałem ponad 300 zł na paliwo – opowiada Andrzej Wyszyński, mieszkaniec Katowic. – Od lutego kupuję „bilet katowicki”. W 7-8 minut dojeżdżam autem do centrum przesiadkowego w Ligocie i bezpłatnie parkuję. Podróż pociągiem do centrum zajmuje mi kwadrans, do tego dochodzi kilkanaście minut jazdy tramwajem. Oszczędzam codziennie pół godziny, a w portfelu zostaje miesięcznie ponad 100 zł, co w skali roku daje pokaźną kwotę. W pociągu i tramwaju można też spokojnie coś przeczytać, a nie denerwować się stojąc w korku – dodaje Andrzej Wyszyński. Jak widać, mieszkańcy zaczynają doceniać zalety podróżowania komunikacją publiczną. Oprócz oszczędności czasu i pieniędzy należy jeszcze wspomnieć o zyskach ekologicznych. Ograniczenie ilości pojazdów na drogach to płynniejszy ruch, mniejsza emisja spalin i hałasu.

CZYTAJ TAKŻE: Wykluczeni z życia przez lata

W dużych metropoliach w Europie Zachodniej centra przesiadkowe są naturalnym elementem sprawnie funkcjonujących systemów transportowych.Ich ideą jest możliwość szybkiego przesiadania się z jednych środków komunikacji na inne. W Katowicach pierwsze centrum typu Park and Ride zostało otwarte w zeszłym roku w Ligocie. Aktualnie, kosztem 260 mln zł, trwa budowa trzech kolejnych węzłów przesiadkowych – w Zawodziu, Brynowie i przy ul. Sądowej. Ten ostatni będzie pełnić też funkcję dworca ponadlokalnego, w tym międzynarodowego.

Dodatkową korzyścią dla mieszkańców jest tworzenie nowych połączeń komunikacji publicznej przy centrach przesiadkowych lub zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów i tramwajów. Po otwarciu centrum przesiadkowego w Ligocie mieszkańcy zyskali dwie nowe linie autobusowe. Przy centrach przesiadkowych znajdą się także stacje wypożyczalni rowerów miejskich, parkingi rowerowe i będzie można dojechać do nich nowymi drogami rowerowymi.

JAK BEZPŁATNIE KORZYSTAĆ Z PARKINGU PRZY CP LIGOTA?

Na terenie Centrum Przesiadkowego „Ligota” znajduje się 110 miejsc parkingowych, które są dostępne bezpłatnie wyłącznie dla posiadaczy biletów kolejowych Kolei Śląskich – w tym „biletu katowickiego”. Aby zaparkować pojazd w centrum przesiadkowym należy wjechać z biletem kolejowym na teren parkingu i zeskanować go w parkomacie, który wyda nam tzw. bilet zerowy, który należy umieścić w widocznym miejscu w pojeździe. Parkowanie w centrum przesiadkowym, na opisanych zasadach, jest bezpłatne do 20 godzin. Jeśli ktoś wjedzie na parking bez biletu lub zostawi samochód na czas dłuższy niż 20 godzin musi liczyć się z karą w wysokości 369 zł. Z parkingu w CP “Ligota” nie można korzystać bez tych biletów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Inwestycje transportowo-komunikacyjne są jednym z obszarów PPP

Partnerstwo publiczno-prywatne wciąż nie może się przebić

Projektów realizowanych w ramach PPP nadal jest niewiele. W pierwszym i drugim kwartale tego ...

Prezydent z pokolenia rozżarzonych głów

Nasz dom rodzinny, działalność w opozycji nauczyły Pawła niezwykłej determinacji w dążeniu do celu. ...

Powiaty zarobią na niesolidnych kierowcach

Nawet 1000 złotych kary zapłaci właściciel, który na czas nie wyrejestruje auta. Od stycznia ...

Bieszczadzka Kolejka Leśna

Wąski tor, szeroki pejzaż

W Polsce działają 23 publiczne kolejki wąskotorowe. Chętnie korzystają z nich turyści, o tabor ...

Charytatywne Lady D.

Agnieszka Hajdukiewicz z Czaplinka, Małgorzata Konecka ze Szczecina i Krystyna Nawój z Przelewic – ...

Śmieci pod czujnym okiem gminy

Władze samorządowe będą musiały same określić zasady kontroli segregacji odpadów. Wcześniej planował to zrobić ...