W wakacje część pociągów będzie już jechać szybciej

W połowie czerwca kolej wprowadza korektę rozkładu jazdy mającą obowiązywać do końca sierpnia. Na części tras pociągi pojadą szybciej, pojawią się nowe połączenia.

Publikacja: 05.06.2025 14:05

Inwestycje w modernizację linii pozwolą na skrócenie czasu przejazdów i poprawę komfortu podróży, a

Inwestycje w modernizację linii pozwolą na skrócenie czasu przejazdów i poprawę komfortu podróży, a także zwiększą przepustowość sieci kolejowej

Foto: shutterstock

W województwie mazowieckim o kilkanaście minut przyspieszą pociągi na trasie Nasielsk–Sierpc, co umożliwi zakończenie prowadzonych od ubiegłego roku robót na torach, pozwalających zwiększyć prędkość składów. W przyszłym roku na dalsze skrócenie czasu podróży wpłynie planowana budowa nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym, a także przeniesienie sterowania stacją Raciąż do stacji Płońsk.

W Małopolsce czerwcowa korekta rozkładu podniesie prędkość na szlaku Stary Sącz–Rytro z 80 km/h do 90 km/h (z trzema ograniczeniami do 80 km/h). Z kolei ograniczenie prędkości na szlaku Andrzejówka–Muszyna zmieni się z 40 km/h na 50 km/h. Na trasie Kraków–Katowice powstaje także nowy przystanek Pisary, zlokalizowany pomiędzy Krzeszowicami a Rudawą.

Zmodernizowane perony już oddano do eksploatacji na przystankach: Barcice, Rytro, Młodów, Łomnica-Zdrój, Wierchomla Wielka, Zubrzyk, Żegiestów Zdrój, Milik, Muszyna oraz na linii kolejowej nr 105 Muszyna–Krynica-Zdrój na przystanku osobowym Muszyna-Zdrój. Z początkiem lipca na Podkarpaciu uruchomiony zostanie nowy przystanek Mielec Wolności, wybudowany w ramach Programu Przystankowego pomiędzy Mielcem a Kochanówką, na linii 25 Łódź Kaliska–Dębica.

Czytaj więcej

Samorządowe koleje biją rekordy frekwencji i kupują nowe pociągi

Dwie nowe trasy kolejowe na Śląsku

Na terenie województwa łódzkiego prędkość pociągów zwiększą nowe przejazdy kolejowo-drogowe. Na odcinku Tomaszów Mazowiecki–Drzewica w lipcu i sierpniu br. zrealizowany zostanie ostatni etap prac, w efekcie pociągi będą kursowały z prędkością 120 km/h. Natomiast po wakacjach usprawnione będzie kursowanie składów przez stacje Baby, Rozprza i Rokiciny, co w przyszłości ma pozwolić na podniesienie prędkości nawet do 160 km/h.

Koleje Śląskie zapowiadają uruchomienie dwóch nowych tras kolejowych. W czerwcu wznowione będzie kursowanie pociągów na linii Orzesze Jaśkowice–Tychy, natomiast jesienią planowane jest uruchomienie bezpośredniego połączenia z Częstochowy do Krakowa, przebiegające przez Zagłębie, które przyspieszy podróż i będzie omijać Katowice.

Na południu województwa śląskiego więcej pasażerów będzie korzystać z połączeń kolejowych do miejscowości turystycznych – Wisły, Ustronia i Zwardonia. Dlatego niewykluczone jest wznowienie wahadłowego połączenia kolejowego Ustronia z Wisłą. Miałoby charakter turystyczny i funkcjonowałoby w czasie wakacji i weekendów. – Jestem za, pod warunkiem że usprawnimy przejazdy kolejowe, które zamykają nam drogę – zastrzegł burmistrz Wisły Tomasz Bujok w rozmowie z Radiem 90.

Więcej połączeń poniżej 100 minut w relacjach regionalnych

Koleje Dolnośląskie zapowiedziały, że uruchomią wakacyjne, bezpośrednie połączenie na trasie Wrocław–Świnoujście. Pociąg Nadmorski będzie kursować od 21 czerwca do 31 sierpnia 2025 r., a przejazd zajmie pięć godzin. Kolejną wakacyjną propozycją ma być powrót – po 25 latach – pociągów do Karpacza. Także Dolny Śląsk bogatszy będzie o nowe przystanki: pociągi zatrzymają się w Oławie Zachodniej na linii kolejowej Wrocław–Opole oraz w Kunicach na trasie pomiędzy Wrocławiem a Legnicą.

Czytaj więcej

Niemal milion podróżnych na wąskich torach

W dalszej perspektywie, w rozkładzie jazdy 2027–2028, połączenia pasażerskie na towarowej obwodnicy Poznania uruchomią Koleje Wielkopolskie. Umożliwi to odciążenie centrum miasta, a zarazem przyczyni się do zwiększenia przepustowości całego węzła kolejowego, a w rezultacie powstania nowych kierunków dla aglomeracyjnego transportu publicznego.

W relacjach regionalnych rośnie liczba połączeń, które pozwalają na przejazdy w czasie niewiele powyżej 100 minut. To przykładowo połączenie Zielona Góra–Wrocław w 1 godz. 46 min czy Gdynia Główna–Słupsk w 1 godz. 46 min. – Również na trasach między większymi miastami podróże pociągiem stają się coraz szybsze. Przykładowo: Bydgoszcz–Warszawa w 2 godz. 34 min, Olsztyn–Poznań w 3 godz. 20 min, Wrocław–Szczecin w 3 godz. 22 min – informuje PKP. W efekcie modernizacji linii Poznań–Szczecin najszybsze pociągi pokonają trasę między stolicami Wielkopolski a Pomorza Zachodniego o pięć minut krócej w stosunku do obecnej korekty rozkładu jazdy, czyli w czasie 1 godz. 45 min.

Według danych opublikowanych w piątek przez Urząd Transportu Kolejowego frekwencja w pociągach jest na niezłym poziomie. W kwietniu wsiadło do nich prawie 35,3 mln osób, co w porównaniu r./r. daje wzrost o 3,4 proc. Ogółem od początku 2025 r. z usług kolei skorzystało ponad 137,1 mln pasażerów.

W województwie mazowieckim o kilkanaście minut przyspieszą pociągi na trasie Nasielsk–Sierpc, co umożliwi zakończenie prowadzonych od ubiegłego roku robót na torach, pozwalających zwiększyć prędkość składów. W przyszłym roku na dalsze skrócenie czasu podróży wpłynie planowana budowa nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym, a także przeniesienie sterowania stacją Raciąż do stacji Płońsk.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Samorządowe koleje biją rekordy frekwencji i kupują nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Transport
Podróż na szelkach. Samorządy kupują nowe trolejbusy
Transport
Ruszył największy w Polsce system solarnych biletomatów
Transport
Zwolniło tempo inwestycji w miejskie autobusy elektryczne
Transport
Komplikacje z nowym systemem biletowym dla Warszawy